O Ovation skrev:
Japp jag vet, men det måste BYGGLAS för att få ström, helt onödigt men ändå
NEJ!!! Man hoppar helt enkelt över att använda X-plintarna!

O
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ!!! Man hoppar helt enkelt över att använda X-plintarna!
Om du kollar nisses svar lite längre upp ser du varför dessa plintar fimns

• Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
T
Jag tycker mig se gulgrön på den sista bilden du skicka. Om denna "glömdosan" är i samma rum som uttaget i första bilden så skulle jag se till så att det blir jord i allt som finns i det rummet. Det är ju troligen ganska lätt, inte säkert. Men det verkar ju som att det är vp-rör på flera ställen?

Inte för att vara den sure här men det där är ett jobb för en elektriker. Det är väl inte tillåtet för lekman att dra om el vad jag förstått.
Hus som brinner ner mm...

• Gilla
Tomasoanna
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag tycker mig se gulgrön på den sista bilden du skicka. Om denna "glömdosan" är i samma rum som uttaget i första bilden så skulle jag se till så att det blir jord i allt som finns i det rummet. Det är ju troligen ganska lätt, inte säkert. Men det verkar ju som att det är vp-rör på flera ställen?
Jorden är inte inkopplad. Bara drog med den när jag ändå skulle dra kablar

Saxat från elsäkerhetsverket.

• Skärmdump från Elsäkerhetsverkets webbplats med regler för fast förlagd kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Saxat från elsäkerhetsverket.
Hittar inte de jag letar efter men det står någonstans att jag inte får om jag inte kan göra det fackmannamässigt och inte har tillräcklig kunskap. Får väl "besiktiga" det imorgon av min elektrikerkompis :)

T TechChad skrev:
STOPP!
Denna diskussion får INTE tas upp här också!
Håller till denna urspårade tråd istället:

[länk]
Jag önskar jag kunde stänga denna tråden men vet inte hur man gör / kan inte

MarcusRask MarcusRask skrev:
Hittar inte de jag letar efter men det står någonstans att jag inte får om jag inte kan göra det fackmannamässigt och inte har tillräcklig kunskap. Får väl "besiktiga" det imorgon av min elektrikerkompis :)
Jag tror inget ont om din installation. Är bara mån om att inget händer er. Alla tar sina beslut såklart. Lycka till med renoveringen.

• Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
T
Du får byta uttagen men inte dra om kablarna eller montera nya dosor. Om du vet vad du gör, men det verkar inte riktigt så.

T
Nej då, såklart du får diskutera vad du vill i din tråd. Ville bara tydligt tydligöra att denna fråga redan plockats upp (måååååååånga gånger). Den tråd jag hänvisade till är från diskussioner som ägt rum idag. Så läs gärna där!

T tanaris skrev:
Du får byta uttagen men inte dra om kablarna eller montera nya dosor. Om du vet vad du gör, men det verkar inte riktigt så.
Det enda jag inte visste va att X va blind. Men det vet jag nu :geek:

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Det enda jag inte visste va att X va blind. Men det vet jag nu :geek:
Se, då vet du mer än vissa elektriker...

• Gilla
muppenx och 3 till
  • Laddar…
Det är bara administratörer och eventuellt moderatorer som kan låsa trådar på detta forum.
Det är även väldigt extremt sällan som trådar låses.

• Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.