S sevenfifty skrev:
Var i landet bor ni?
Norra skåne
 
H HEM2121 skrev:
Riktigt dyrt! Ångra dig inom 14 dagar, skriftligt! Ta in offerter från fler t.ex. Elitfönster, aluminium.
Enligt kundtjänst(som var trevliga) så räckte det med ett mejl med våra uppgifter. Skall jag kanske skicka blanketten också.?
 
S searayn skrev:
Ångerrätten går visst att avtala bort.
Återigen som jag svarade någon annan. Det finns tillfällen ångerrätten inte gäller eller är begränsad. Där lagen ger svängrum till säljaren att neka dig att nyttja ångerrätten. Men att avtala bort har ingen juridisk bärighet. (Tex. om det är måttbeställda varor).
 
K Kirev skrev:
Du kan inte köpa fönster för 200 000kr på impuls. Du ska absolut ta in flera offerter från företag du känner till o litar på. Fråga kollegor och vänner om referenser. Titta på olika märken och jämför. Fundera sedan på vad du vill ha för fönster.
Vilket U-värde vill du ha? Lågt är bra men kostar ofta mer än du sparar. Ska de ha ventiler och behöver de vara öppningsbara? Fasta fönster kostar nästa hälften så mycket som öppningsbara. Där kan man spara många tusenlappar.
Vilken färg och stil vill du ha på fönstren? Spröjs?
Finns mycket att ta ställning till. De ska dock sitta där i många år.
Ja det var en jäkla miss men nu har man lärt läxan och vi har ju ångrat oss.
 
Immobil Immobil skrev:
Begärde ni att få en skriftlig bekräftelse? Det ska ni absolut göra, annars har ni inget bevis, att ni har ångrat er.
inväntar svarsmejl, det bör väl räcka?
 
S sevenfifty skrev:
Hur mycket var rotavdraget på ?
Ca 45 000:-
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Återigen som jag svarade någon annan. Det finns tillfällen ångerrätten inte gäller eller är begränsad. Där lagen ger svängrum till säljaren att neka dig att nyttja ångerrätten. Men att avtala bort har ingen juridisk bärighet. (Tex. om det är måttbeställda varor).
I detta fall gäller ångerrätten undantagen är få men är inte aktuella i detta fallet det är tex varor med sigill tex datorprogram eller öppnade parfymer tex. Har jobbat med denna lagstiftning i 15 år, bla ledamot i ARN
 
J jonte59 skrev:
inväntar svarsmejl, det bör väl räcka?
Det räcker att du har mailat dem på deras korrekta e-postadress.
Samt där skrivit att du ångrar avtalet.
Konsumentvägledaren
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du behöver inte blivit lurad. Om ni betalt mindre för plastfönster så är det helt rimligt att det inte är samma kvalite. Däremot har TS blivit rejält lurad. De priset känns överkant på ”riktiga” fönster.
Smaken är som baken. Jag trivs utmärkt med mina aluminium och hade valt det igen om jag skulle byta på ett annat hus :).
De plastfönster jag sett, vilket absolut inte är alla, är inget för mig. Plastigare är väll en bra beskrivning :crysmile:
Vad är bra kvalitet här egentligen? Eller vad menar du med inte samma kvalitet? I så fall vad skiljer? Intresserad vad du menar? Du verkar vara insatt.

De kommer förmodligen att hålla i 50 år. Och det går inte att se skillnad på dom och träfönster.
 
N
Magnus Filip skrev:
Vad är bra kvalitet här egentligen? Eller vad menar du med inte samma kvalitet? I så fall vad skiljer? Intresserad vad du menar? Du verkar vara insatt.

De kommer förmodligen att hålla i 50 år. Och det går inte att se skillnad på dom och träfönster.
Kanske du bör låta dig undersökas av en optiker?
 
  • Gilla
Carlk
  • Laddar…
H
J jonte59 skrev:
Enligt kundtjänst(som var trevliga) så räckte det med ett mejl med våra uppgifter. Skall jag kanske skicka blanketten också.?
Det skadar ju inte, bättre en för mycket än en för lite. Skriv också att du mailat annulleringen via mail enligt uppgift med med kundtjänsten och vilket datum på blanketten också.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vad är bra kvalitet här egentligen? Eller vad menar du med inte samma kvalitet? I så fall vad skiljer? Intresserad vad du menar? Du verkar vara insatt.

De kommer förmodligen att hålla i 50 år. Och det går inte att se skillnad på dom och träfönster.
Jobbar med hus om dagarna och PVC fönster ser vi inte som något bra. De kan passa i ett hönshus där det är mycket fukt.

Skillnaden mellan ett träfönster och PVC är milsvida. Minskat ljusinfall då PVC har bredare bågar. Den är ej möjlig att renovera. Ett träfönster kan lätt hålla i 100 år. Jag har arbetat med träfönster som är från 1700-talet!

Utfallen på PVC än så länge är att de får en gulare färg efter något 10-tal år.

Nej till PVC!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
N
FreQa FreQa skrev:
Jobbar med hus om dagarna och PVC fönster ser vi inte som något bra. De kan passa i ett hönshus där det är mycket fukt.

Skillnaden mellan ett träfönster och PVC är milsvida. Minskat ljusinfall då PVC har bredare bågar. Den är ej möjlig att renovera. Ett träfönster kan lätt hålla i 100 år. Jag har arbetat med träfönster som är från 1700-talet!

Utfallen på PVC än så länge är att de får en gulare färg efter något 10-tal år.

Nej till PVC!
Håller med.
Och då måste man måla om i alla fall näs plasten gulnat.... var ligger vinsten då?
 
A
N Nephew skrev:
Kanske du bör låta dig undersökas av en optiker?
Kanske du har rätt? Jag kanske inte ser som andra?

en riktig närbild på de nya i PVC. Jag ser ingen skillnad. Ser snarare snyggare ut än trä. De är vita, men ljuset lurar på bilden.
Närbild på vita PVC-fönsterkarmar med ljussken som ger sken av annan färg.

Gamla kåkens träfönster
Vit PVC-fönster i närbild som ser vit ut trots ljussken, jämfört med gammalt träfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.