40 655 läst · 156 svar
41k läst
156 svar
Fönsterbyte ångerrätt samt priset
Återigen som jag svarade någon annan. Det finns tillfällen ångerrätten inte gäller eller är begränsad. Där lagen ger svängrum till säljaren att neka dig att nyttja ångerrätten. Men att avtala bort har ingen juridisk bärighet. (Tex. om det är måttbeställda varor).S searayn skrev:
Ja det var en jäkla miss men nu har man lärt läxan och vi har ju ångrat oss.K Kirev skrev:Du kan inte köpa fönster för 200 000kr på impuls. Du ska absolut ta in flera offerter från företag du känner till o litar på. Fråga kollegor och vänner om referenser. Titta på olika märken och jämför. Fundera sedan på vad du vill ha för fönster.
Vilket U-värde vill du ha? Lågt är bra men kostar ofta mer än du sparar. Ska de ha ventiler och behöver de vara öppningsbara? Fasta fönster kostar nästa hälften så mycket som öppningsbara. Där kan man spara många tusenlappar.
Vilken färg och stil vill du ha på fönstren? Spröjs?
Finns mycket att ta ställning till. De ska dock sitta där i många år.
I detta fall gäller ångerrätten undantagen är få men är inte aktuella i detta fallet det är tex varor med sigill tex datorprogram eller öppnade parfymer tex. Har jobbat med denna lagstiftning i 15 år, bla ledamot i ARNNiklasloow skrev:
Vad är bra kvalitet här egentligen? Eller vad menar du med inte samma kvalitet? I så fall vad skiljer? Intresserad vad du menar? Du verkar vara insatt.Ramnemark skrev:Du behöver inte blivit lurad. Om ni betalt mindre för plastfönster så är det helt rimligt att det inte är samma kvalite. Däremot har TS blivit rejält lurad. De priset känns överkant på ”riktiga” fönster.
Smaken är som baken. Jag trivs utmärkt med mina aluminium och hade valt det igen om jag skulle byta på ett annat hus .
De plastfönster jag sett, vilket absolut inte är alla, är inget för mig. Plastigare är väll en bra beskrivning
De kommer förmodligen att hålla i 50 år. Och det går inte att se skillnad på dom och träfönster.
Kanske du bör låta dig undersökas av en optiker?Magnus Filip skrev:
Finns lite att läsa här:
https://www.byggahus.se/renovera/pvc-fonster-allt-du-behover-veta
https://www.byggahus.se/renovera/pvc-fonster-allt-du-behover-veta
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Det skadar ju inte, bättre en för mycket än en för lite. Skriv också att du mailat annulleringen via mail enligt uppgift med med kundtjänsten och vilket datum på blanketten också.J jonte59 skrev:
Jobbar med hus om dagarna och PVC fönster ser vi inte som något bra. De kan passa i ett hönshus där det är mycket fukt.Magnus Filip skrev:
Skillnaden mellan ett träfönster och PVC är milsvida. Minskat ljusinfall då PVC har bredare bågar. Den är ej möjlig att renovera. Ett träfönster kan lätt hålla i 100 år. Jag har arbetat med träfönster som är från 1700-talet!
Utfallen på PVC än så länge är att de får en gulare färg efter något 10-tal år.
Nej till PVC!
Håller med.FreQa skrev:Jobbar med hus om dagarna och PVC fönster ser vi inte som något bra. De kan passa i ett hönshus där det är mycket fukt.
Skillnaden mellan ett träfönster och PVC är milsvida. Minskat ljusinfall då PVC har bredare bågar. Den är ej möjlig att renovera. Ett träfönster kan lätt hålla i 100 år. Jag har arbetat med träfönster som är från 1700-talet!
Utfallen på PVC än så länge är att de får en gulare färg efter något 10-tal år.
Nej till PVC!
Och då måste man måla om i alla fall näs plasten gulnat.... var ligger vinsten då?