40 657 läst · 156 svar
41k läst
156 svar
Fönsterbyte ångerrätt samt priset
Vad många PVC motståndare vi har här
Vi byter ut våra fönster successivt och väljer PVC. Det har funkat utmärkt och är billigt och bra. Vi gav ca 20k för 7 ST fönster varav 2 enkla öppningsbart och ett dubbelt öppningsbart.
I badrummet var det givet med PVC .. slippa ruttna fönster.
Vad fönsterna kostar för affären är köpa in spelar mindre roll för mig .. lättare för mig att kräva min rätt ifall jag behöver och jag har en svenskt återförsäljare med en viss service och en butik där jag kan pilla lite på dom olika modellerna.
PVC är bra och underhållsfria.
Vi byter ut våra fönster successivt och väljer PVC. Det har funkat utmärkt och är billigt och bra. Vi gav ca 20k för 7 ST fönster varav 2 enkla öppningsbart och ett dubbelt öppningsbart.
I badrummet var det givet med PVC .. slippa ruttna fönster.
Vad fönsterna kostar för affären är köpa in spelar mindre roll för mig .. lättare för mig att kräva min rätt ifall jag behöver och jag har en svenskt återförsäljare med en viss service och en butik där jag kan pilla lite på dom olika modellerna.
PVC är bra och underhållsfria.
Vi har idag fått en bekräftelse per mejl att vår ånger gått igenomKristian Ask skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 834 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 834 inlägg
Det som är mest slående är att träimitationen på PVC-fönstret är för mycket perfekt, så effekten blir det motsatta och fönstret ser "dött" ut, helt utan liv.N Nephew skrev:
En träkarm är levande med alla dess fel och brister i utseendet, vilket gör ytan levande ... och därmed snyggare.
Men visst, smaken är olika så givetvis är det här inte någon absolut sanning
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 834 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 834 inlägg
Bra beslutJ jonte59 skrev:
Alla dörrsäljare avvisar jag vänligt men bestämt innan dom ens hunnit innanför dörren. Att fatta ett så här stort beslut på dom premisserna är nog aldrig bra ...
Jag är lite både och här.Mats-S skrev:Det som är mest slående är att träimitationen på PVC-fönstret är för mycket perfekt, så effekten blir det motsatta och fönstret ser "dött" ut, helt utan liv.
En träkarm är levande med alla dess fel och brister i utseendet, vilket gör ytan levande ... och därmed snyggare.
Men visst, smaken är olika så givetvis är det här inte någon absolut sanning
Ja plastfönster som ska försöka likna trä blir dött (likaså plastgolv som ska likna trä eller betong) men tex flera stora tillverkare av ok träfönster är ju slätslipade och spraymålade så de är ju också "döda".
Pratar vi levande träfönster så blir det tunna bågar, glasbrytande spröjs och draget glas. Det är kärlek och omsorg! Och inte mycket sämre än moderna plast eller trä/alu, sällan värt kostnaden att byta till moderna. Ja i varje fall om man räknar samman pris/kulturhistori/känsla...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Problemet är ju att försöka efterlikna något som det inte är, ett mönster blir ju alltid mer eller mindre repeterande. Om jag mot förmodan valde pvc, då skulle jag köra på en otexturerad variant, men det kommer aldrig hända.FreQa skrev:Jag är lite både och här.
Ja plastfönster som ska försöka likna trä blir dött (likaså plastgolv som ska likna trä eller betong) men tex flera stora tillverkare av ok träfönster är ju slätslipade och spraymålade så de är ju också "döda".
Pratar vi levande träfönster så blir det tunna bågar, glasbrytande spröjs och draget glas. Det är kärlek och omsorg! Och inte mycket sämre än moderna plast eller trä/alu, sällan värt kostnaden att byta till moderna. Ja i varje fall om man räknar samman pris/kulturhistori/känsla...
Vi körde på rena träfönster, hade jag byggt nytt hade jag valt typ velfac eller schuco i aluminium.
Jag kan tipsa om (får man göra det här ? Om inte moderera bort mitt lilla inslag) Westcoast Windows i Trollhättan.J jonte59 skrev:
Jag har ett företag i Schweiz dit jag importerar nu och då från dem, och med vilka jag har bra kontakter, (enbart Trä/alu).
Med Schweiziska mått mätt är prisläget bra men jag kan inte uttala mig om läget hemma i Sverige.
Dessutom kan man ju säga; - jaha, du àr dörrförsäljare, men titta här, jag har redan en dörr som jag dessutom öppnade för dig, Hej då.Mats-S skrev:
(ber om ursäkt för ett dåligt humorförsök, out of context)