2 142 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Fönster spruckit - entreprenad hänvisar till villaförsäkring?
Vi byggde ett hus samt en gäststuga under 2023 och flyttade in i början av 2024. I helgen upptäckte vi att ett av fönstrena i gäststugan spruckit från insidan, med start från nedre delen. Fönstret är av märket ”elitfönster” och är ett 3-glasparti. Se bifogade bilder.
Vid kontakt med entreprenadbolaget gällande skadan frågade jag om detta täcks av någon garanti, då vi inte haft vår 2-årsbesiktning ännu (planerat till slutet av året), till vilket de svarade att denna typ av skada täcks av min privata villaförsäkring och att det är jag som ska stå för självrisken. 2-årsbesiktningen enligt entreprenaden täcker endast sprickor som uppkommit i fasaden, tröga dörrhandtag etc.
Är detta rimligt och korrekt att vi ska betala självrisk via privat villaförsäkringen för ett nytt monterat fönster som spruckit? Entreprenadavtalet vi hade under husbygget var ABS 18.
Vid kontakt med entreprenadbolaget gällande skadan frågade jag om detta täcks av någon garanti, då vi inte haft vår 2-årsbesiktning ännu (planerat till slutet av året), till vilket de svarade att denna typ av skada täcks av min privata villaförsäkring och att det är jag som ska stå för självrisken. 2-årsbesiktningen enligt entreprenaden täcker endast sprickor som uppkommit i fasaden, tröga dörrhandtag etc.
Är detta rimligt och korrekt att vi ska betala självrisk via privat villaförsäkringen för ett nytt monterat fönster som spruckit? Entreprenadavtalet vi hade under husbygget var ABS 18.
Skadan har uppstått pga spänning i glaset eller ramen. Dvs troligtvis ett tillverkningsfel.
Kan inte reglerna men tycker inte att det ska påverka er och eran försäkring. Det ska byggaren fixa och om han vill ha ersättning från fönstertilverkaren får han isåfall lösa det.
Kan inte reglerna men tycker inte att det ska påverka er och eran försäkring. Det ska byggaren fixa och om han vill ha ersättning från fönstertilverkaren får han isåfall lösa det.
Man kan ju se på sprickorna var de utgår ifrån, var kraften som spräckt glaset tryckt på glaset, så det bör vara ett tillverkningsfel eller möjligen montagefel men det har jag svårt att tro. Men företaget kan ju få problem om de inte följt anvisningarna…
Att hänvisa till villaförsäkringen är ju smidigt för byggaren och kanske enklare för dig om byggaren är en strulpelle och försäkringsbolaget godkänner skadan som ”olyckshändelse”.
Så här skriver Elitfönster
https://www.elitfonster.se/om-elitfonster/garantier-och-reklamationer/
Det innebär att för att garantin ska gälla måste fönstret eller dörren hanteras korrekt enligt Elitfönsters anvisningar. Det gäller oavsett vem man köpt produkten av.
Garantivillkor för konsument.
Garantivillkor för hustillverkare/entreprenör.
Gör följande:
Kontrollera att felet inte är en transportskada. Läs och följ anvisningarna för leveranskontroll och anmälan av transportskada.
Kontrollera att montage, efterjustering och underhåll är korrekt utfört. Våra montage- och skötselanvisningar finns under respektive produkt.
Läs dokumentationen i "Kvalitetsnormer" nedan.
Kvalitetsnormer för fönster och dörrar
…
Att hänvisa till villaförsäkringen är ju smidigt för byggaren och kanske enklare för dig om byggaren är en strulpelle och försäkringsbolaget godkänner skadan som ”olyckshändelse”.
Så här skriver Elitfönster
https://www.elitfonster.se/om-elitfonster/garantier-och-reklamationer/
Garantier
Allmänna förutsättningar
Garantier skyddar mot så kallade ursprungliga fel som uppkommit i tillverkningen av produkten. En garanti gäller därmed inte transportskador eller fel som orsakats av till exempel felaktig lagring, ovarsam hantering, felaktigt montage eller bristande underhåll.Det innebär att för att garantin ska gälla måste fönstret eller dörren hanteras korrekt enligt Elitfönsters anvisningar. Det gäller oavsett vem man köpt produkten av.
Garantivillkor
Garantin för ett fönster eller en dörr utfärdas av den som säljer produkten, exempelvis en byggfackhandel eller en hustillverkare.Garantivillkor för konsument.
Garantivillkor för hustillverkare/entreprenör.
Reklamation av ursprungsfel
Innan anmälan
Innan en felanmälan görs är det viktigt att försäkra sig om att felet är ett ursprungsfel, dvs ett fel som uppstått i tillverkningen. Om en anmälan avser ett fel som uppkommit av andra orsaker, debiteras anmälaren en administrativ avgift, lägst 1500 kronor.Gör följande:
Kontrollera att felet inte är en transportskada. Läs och följ anvisningarna för leveranskontroll och anmälan av transportskada.
Kontrollera att montage, efterjustering och underhåll är korrekt utfört. Våra montage- och skötselanvisningar finns under respektive produkt.
Läs dokumentationen i "Kvalitetsnormer" nedan.
Kvalitetsnormer
Vid vår bedömning för vad som utgör ett garantifel tillämpas följande normer:Kvalitetsnormer för fönster och dörrar
…
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Det är väl ett fel i konsumentjänstlagens mening.
Kolla vart ev kilar sitter under fönsterkarmen. De bör sitta nära längst ut på var sida, blev jag lärde en gång i tiden.
Sitter nån mitt för skadan är det bevisligen fel.
Fota i så fall och få verifierat av någon annan och reklamera just montaget och skadan mot firman som monterade.
Om kilarna sitter fel, kan det vara värt att be firman som monterade, kolla alla fönster.
- Googla videon: Montera fönster, så här gör du!
Där visas var kilarna sätts, för att ta upp de vertikala krafterna från karmen.
Sitter nån mitt för skadan är det bevisligen fel.
Fota i så fall och få verifierat av någon annan och reklamera just montaget och skadan mot firman som monterade.
Om kilarna sitter fel, kan det vara värt att be firman som monterade, kolla alla fönster.
- Googla videon: Montera fönster, så här gör du!
Där visas var kilarna sätts, för att ta upp de vertikala krafterna från karmen.
Redigerat:
Eftersom det är ett entrepenadbolag som frågan ställts till får man väl anta att man inte byggt själv i detta fall.M maria01 skrev:
Jag skulle kontakta fönsterleverantören. De kommer nog ut och tittar på hur fönstret är monterat och om det inte är ok gjort så får ju företaget som monterat fönstret ta hand om detta.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 388 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 388 inlägg
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"

Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Om du har ett skriftligt avtal med ett företag där fönsterna ingick är företaget ansvarig för skadan oavsett om de har begränsade garantier. Dvs som skrivits ovan du reklamerar arbetet, se KtjL. Detta förutsatt att skadan inte har uppkommit pga skadegörelse vilket det inte förefaller som enligt bif bilder.
Fönstertillverkaren/leverantören ska du endast kontakta om du har köpt fönsterna direkt av denne.
Dvs du reklamerar till den part som du har avtal med.
Fönstertillverkaren/leverantören ska du endast kontakta om du har köpt fönsterna direkt av denne.
A ajn82 skrev:
Det är precis så jag också resonerat, så frågan är varför entreprenören hänvisar mig till min egen försäkring.Villa vista skrev:
Om du har ett skriftligt avtal med ett företag där fönsterna ingick är företaget ansvarig för skadan oavsett om de har begränsade garantier. Dvs som skrivits ovan du reklamerar arbetet, se KtjL. Detta förutsatt att skadan inte har uppkommit pga skadegörelse vilket det inte förefaller som enligt bif bilder.