Inget ovanligt att man väljer något mindre fönster när man byter pga av att det fönster som sitter där sitter extremt tight och har obefintlig drevmån samtidigt som foderna på utsidan knappt går över fönsterna.
Personligen hade jag bytt foderna till lite bredare modell.
 
Jag har varit i kontakt med Termoplus och de ska byta till bredare foder för annars riskerar det komma fukt in där, kunde de inte räkna ut det innan de åkte , Jag har lejt bort jobbet för att jag ville pyssla med annat och det blev inte bra, Man skruvar alltid fönster karmarna i timmerkonstruktionen på den kalla sidan men de satte karmarna jämnt med panelen och det är helt fel .De lämna 2 fönster de fick över i kompensation men det hade varit bättre att d gjorde rätt,
 
Man sätter inte alltid fönsterna i den varma delen av väggen. Ibland går det estetiska före funktion. Många här på forumet som vägrar utvändig smyg.
Du har väl en skriftlig order på montaget? Borde ju stå i den ordern vad ni kommit överens om?
 
Jag skev kalla sidan på timmerväggen. utvändig smyg får inte vara för djup enligt mig,blir naturligt lagom ca 4-5 cm om du sätter rätt. Men har du hängt fönster i panel regeln på något timmerhus får du gärna ta något kort . Här är det ingen smyg alls. nej har ingen skriftlig order vilket jag borde haft, men skriver här så nästa kanske blir bättre förberedd.
 
Återuppväcker denna tråd. Tänkte beskriva allt från början till färdigt resultat som blir senare i sommar.
Mailade Thermoplus i början av veckan och två dagar sedan var de på plats och mätte och räknade.
Totalt 21 fönster varav 4 fasta, samt en altandörr. 3-glas med argon och spröjs mellan glasen. De öppningsbara kan vinklas i två lägen upptill samt är sidohängda. I offerten ingår uttag av de gamla fönstren , insättning av nya (som alla skruvas med bleck-har kollat detta), plåt utanför, insättning av smygar och fönsterbänk. (materialet för det sistnämnda ingår ej-bara arbetet. De mäter och så åker man ihop och köper det som behövs på lämpligt ställe).
Totalt pris för alles är 92500 med ROT 30%
Lovad leverans om ca 2 veckor och montering om 4. Får se om det löper på lika smidigt. ber att få återkomma.
 
Fortsättningen: efter ngr veckor kom ett sms om att fönstrena skulle komma på söndagen och hantverkarna på onsdagen.
De dök upp kl 7.00 varje dag och jobbade till 18.00 prick.

Dag ett ut med 21 fönster och balkongdörr och in med de nya.

Dag två igång med plåt arbete och smygar (på morgonen var vi iväg och inhandlade mtrl till smygar o list. Deras uträkning var dessutom jäkligt exakt så svinnet var litet)

De trodde att de skulle vara klara på fredagen men halva huset är från 1730 vilket innebar en massa merarbete med annorlunda lösningar för smygar mm vilket de löste galant.
De blev klara på lunch lördag.

Fakturan fick jag vid leveransen av fönsterna helgen innan och kunde då betala när allt var klart vilket kändes skönt.

Varje dag städade de efter sig hela tiden så gott det gick. De var väldigt måna om att fråga om ngt var oklart. De gjorde minimala ingrepp på tex mosaiken i köket så att jag slapp merarbete.

På det stora hela en positiv upplevelse. Fönstren känns rejäla och ser bra ut. Alla skruvades med karmskruv-inte bleck.
Kostnaden totalt hamnar allt som allt på ca 4500-5000 per fönster/enhet.

Slutligen kan jag bara säga att jag rekommenderar detta företag.
 
  • Gilla
Kofotone
  • Laddar…
john68 skrev:
Fortsättningen: efter ngr veckor kom ett sms om att fönstrena skulle komma på söndagen och hantverkarna på onsdagen.
De dök upp kl 7.00 varje dag och jobbade till 18.00 prick.

Dag ett ut med 21 fönster och balkongdörr och in med de nya.

Dag två igång med plåt arbete och smygar (på morgonen var vi iväg och inhandlade mtrl till smygar o list. Deras uträkning var dessutom jäkligt exakt så svinnet var litet)

De trodde att de skulle vara klara på fredagen men halva huset är från 1730 vilket innebar en massa merarbete med annorlunda lösningar för smygar mm vilket de löste galant.
De blev klara på lunch lördag.

Fakturan fick jag vid leveransen av fönsterna helgen innan och kunde då betala när allt var klart vilket kändes skönt.

Varje dag städade de efter sig hela tiden så gott det gick. De var väldigt måna om att fråga om ngt var oklart. De gjorde minimala ingrepp på tex mosaiken i köket så att jag slapp merarbete.

På det stora hela en positiv upplevelse. Fönstren känns rejäla och ser bra ut. Alla skruvades med karmskruv-inte bleck.
Kostnaden totalt hamnar allt som allt på ca 4500-5000 per fönster/enhet.

Slutligen kan jag bara säga att jag rekommenderar detta företag.
John68, har du några före och efterbilder att dela med dig av?
 
Har väl inte fotat ngt direkt innan mer än ngr bilder på distans inför ett ev färgbyte av fasad. Om det är av intresse så kan jag dock lägga upp bilder på slutresultatet inkl närbilder på foder etc
 
john68 skrev:
Har väl inte fotat ngt direkt innan mer än ngr bilder på distans inför ett ev färgbyte av fasad. Om det är av intresse så kan jag dock lägga upp bilder på slutresultatet inkl närbilder på foder etc
Tack gärna! Funderar nämligen på att kontakta dem för en offert. Kul att läsa att du blev nöjd och kan rekommendera dem.
 
Här kommer ngr bilder på resultatet.
Renoverat rum med blåa gardiner, vitmönstrad tapet och en krukväxt på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nymålat fönster med vit karm i en ljusgrå trävägg, inuti syns en lampa och en figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusblå träfasad på en byggnad med vitt fönster ovan och tre fönster nedan, omgiven av grönska och en staketdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat vardagsrum med blommor i fönstret, röda gardiner och höstutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasad av hus med grålaserade träpaneler och vita fönsterramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gerade utomhusfoder... dessutom med rejäl glipa på minst ena fönstret...
 
Fodren ute är inte åtgärdade av dem (termoplus). Helt å hållet mitt ansvar. Förmodligen rent hemmabygge av tidigare ägare.
 
Stort tack! Fina fönster, blir nog att jag kontaktar dem. Underhållsfritt är något jag prioriterar 😊
 
Var tvungen att titta en extra gång då jag inte reflekterat över detta. Fodren sitter utanpå fasadbrädan som går vertikalt och som ligger mot fönstret. Skarven /glipan ligger 2.5 cm in på brädan så bakom är det tätt(samt att all panel,foder och reglar är av tryckt virke). Borde jag oroa mig för eventuell kapiläreffekt? Snart dags att måla om efter 25 år så man skulle kunna åtgärda det innan i så fall.
 
Hej vi funderar på anlita de. Me en snickare sa till mig och frågade om dessa fönster ej blir gula ? Har ni kollat upp det
/ulrika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.