Hej!
Försöker knuffa lite liv i denhär tråden igen.

Hur har det gått med era arbeten? Hur känns kvaliteten och inomhusklimatet efter byte för er som har bytt?
Tacksam för bilder! Är själv i fönsterbytarsvängen och har helt uteslutit PVC tills nyss då jag insett att det skulle bli 100.000-150.000 kronor billigare, och är osäker på om trä+alu verkligen är så mycket bättre..
 
Jag förstår inte varför trä skulle vara bättre överhuvudtaget?
Jag kan ärligt säga att jag hade ändå valt PVC-fönster även om priset varit samma som trä. Jag gillar den härligt vita färgen som PVC-fönster har och dessutom så slipper jag slipa och måla fönster om ett antal år.
U-värdet är ju likvärdigt.
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
Mina fönster är på plats och inomhus klimatet har ändrats till det bättre! Har sänkt fjärrvärmen rejält. Ljudisoleringen är också nåt som var väldigt positivt.

Dock spräckte montörerna en ruta vid montaget precis före jul. De skulle återkomma i slutet på januari med byte. Men har tyvärr inte hört något än...
 
hantverkare1 skrev:
Vart håller dessa herrar hus?

Hittar ej vilken del av landet på deras hemsida
De bor på ett vandrarhem i Ystad under de dagar de är i Sverige, de åker hem till Polen med 2veckors intervaller.
 
flisgris skrev:
Hej!
Försöker knuffa lite liv i denhär tråden igen.

Hur har det gått med era arbeten? Hur känns kvaliteten och inomhusklimatet efter byte för er som har bytt?
Tacksam för bilder! Är själv i fönsterbytarsvängen och har helt uteslutit PVC tills nyss då jag insett att det skulle bli 100.000-150.000 kronor billigare, och är osäker på om trä+alu verkligen är så mycket bättre..
Nu har vi klarat oss igenom vintern med de nya fönstren utan problem.
Är fortfarande helnöjda med både fönster och monteringen.'
Glömde ju säga till om låsbart handtag på altandörren men hittade på polska ebay för 60:- inkl. frakt.(webläsaren Chrome är guld med sin översättningsfunktion)
Fabrikatet på handtagen är ju Hoppe så det är inte svårt att hitta delar.
 
Har haft mina fönster från Termoplus i ett par månader nu och är mycket nöjd. Ett ganska stort spörsmål/problem dock.

Hur ska jag göra för att få mörkt i sovrummet?? Har idag klämt fast ett lakan mellan fönstret och karmen för att få mörkt men det hjälper föga. Med morgonsol rakt in kan jag lika gärna vara utan lakan.

Hur har ni andra gjort? Är ju lite problematiskt då fönstren öppnas inåt. Vad har ni och hur har ni monterat?

Tacksam för tips.
 
Någon som har något nytt att säga om termoplus?
Ni som fått monterat har de gjort insidan också?
 
tårtkennet skrev:
...
Hur ska jag göra för att få mörkt i sovrummet?? Har idag klämt fast ett lakan mellan fönstret och karmen för att få mörkt men det hjälper föga. Med morgonsol rakt in kan jag lika gärna vara utan lakan.

Hur har ni andra gjort? Är ju lite problematiskt då fönstren öppnas inåt. Vad har ni och hur har ni monterat?

Tacksam för tips.
Lite sent svar, men kanske till nästa sommarsäsong :)

Vi har inte Thermoplus utan träfönster från Polen med dreh-kipp öppning.
Dvs de öppnas inåt i överkant för vädring.

Ett 1300 mm högt fönster öppnar 160 mm i överkant i öppningsläge.
Så med våra 300 mm djupa fönsternischer går det utmärkt med en rullgardin från Jysk för mörkläggning.
Även ett myggnät får gott om plats.
 
Mina fönster från Thermoplus står i garaget och väntar på isättning.

Bilder från arbetet kan ordnas om någon är intresserade när dom kommer den 22a
 
Då är dom här och installerar för fullt. Ett fönster och en altandörr har fått fel mått men det ska åtgärdas inom två veckor.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FriKort skrev:
Då är dom här och installerar för fullt. Ett fönster och en altandörr har fått fel mått men det ska åtgärdas inom två veckor.
[bild]
Snygg utsikt :cool:
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
FriKort skrev:
Då är dom här och installerar för fullt. Ett fönster och en altandörr har fått fel mått men det ska åtgärdas inom två veckor.
[bild]
Bara skum...inte en skruv eller fästbleck så långt ögat räcker. Säkert o bra montage! Så långt från HUSAMA man kan komma.
 
verktygsgurun skrev:
Bara skum...inte en skruv eller fästbleck så långt ögat räcker. Säkert o bra montage! Så långt från HUSAMA man kan komma.
Japp. En kniv och man är inne på 20 sekunder.
 
Vi har haft våra termoplus fönster i 3 år nu och i stort sett alla fönster har de skruvat med karmskruv och bytte även fönsterramarna/reglarna som vart dåliga i sovrummet. De skruvade dom perfekt utan att skada fönster eller dylikt, har bara positivt och säga om termoplus, givetvis smetade de på med fogskum dock i lagom mängd...bytte sammanlagt 12 fönster och satte in skjutdörrsparti mot altanen för ca 48500:-
Nackdelen är att dom inte fixar smyg och lister vilket vi ordnade själva men tog tid då vissa väggar lutade en "aning" (gammalt trähus). Monteringen tog knappt 3 dagar, fönsterna kom några veckor i förväg och betalade en del vid leverans och resten när allt vart monterat och klart med 5 års fullgaranti på montering, givetvis kvitto och papper på allt!
Vi har gott om fåglar här som tyvärr manövrerar fel rakt in i våra fönster, häromdagen kom en riktig "pjäs" in i fönstret med en ordentlig dunk och både fågel och fönster klarade sig så kvaliteten på själva glaset är det inte fel på! Vi är hittills jättenöjda och saknar inte våra vingliga kopplade 2-glasfönster. Vill tillägga att vi är helt opartiska och jobbar inte åt termoplus!
 
Glömde tillägga att de flesta av våra fönster är öppningsbara förutom ett som är helt fast och detta fönster fäste dom endast med fogskum, de öppningsbara användes såklart både karmskruv samt fogskum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.