32 279 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Grymt! Kul att det funkade så bra för dig. Hoppas att det blir samma resultat för migSkandiamannen skrev:
HejH HEM2121 skrev:Gå in på t.ex. BKR.se och läs branschreglerna. Det tar lite tid men det är det värt. Det gjorde vi av 2 orsaker, dels ha lite koll på att de gjorde rätt men också för att förstå vad hantverkarna pratade om vilket visade sig vara guld värt. Vi hade en bra dialog och vi förstod varandra vilket gjorde att allt flöt friktionsfritt.
Har du länk till BKR badrum instruktionerna?
M Mjärn skrev:Såhär ser rördragningen ut av det de gjort idag. Som jag nämnt tidigare så är skarvarna man ser tillfälliga och fixas till sedan när tvättstugan renoveras (direkt efter detta).
Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?
Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går i marken? Vad jag kan googla fram så är det inte så man ska göra. Eller? Jag vill inte ha vattenrör i golvet.
+1L Lechuza skrev:Ska du inte kosta på dig en besiktningsman som gör en 3 stegs besiktning?
Du verkar vara orolig över projektet, du beskriver hur du känner inför konfrontation samt du har bristande kunskap inom renovering.
Med en besiktningsman kan han ta fighten och de jobbiga.
Finns ju några andra trådar nyligen om badrumsrenoveringar där besiktningsman har betalat sig.
Vill inte göra dig orolig men de kan va en bra grej! De kommer ju inte bli mindre frågetecken heller med tanke på hur tidigt skede det är i projektet.
Gå in på dessa sidor så hittar du vad du söker, du kan även ringa dem och fråga.T Tummenmitthand skrev:
Vilka som är anslutna, branschregler osv.
https://www.bkr.se/
https://sakervatten.se/
Eps-betongen har torkat. Reglar har satts på väggen rakt fram. Plasten på väggen har tagits bort en bit.
Ska den väggen rakt fram fyllas med isolering sen?
De har satt ångbroms mellan väggen rakt fram och de nya reglarna.
Dörren på plats. Vi ville ha svarta handtag. De har satt silver istället. Är det sånt man ska säga till om?
Ska den väggen rakt fram fyllas med isolering sen?
De har satt ångbroms mellan väggen rakt fram och de nya reglarna.
Dörren på plats. Vi ville ha svarta handtag. De har satt silver istället. Är det sånt man ska säga till om?
Redigerat:
Så dom har satt på en ny vägg utanpå den gamla?
Om den gömda bakom har isolering för ljudet så är det inte nödvändigt att isolera även denna, vad har ni avtalat?
Självklart har ni avtalat svarta handtag så är det ni ska ha!
Om den gömda bakom har isolering för ljudet så är det inte nödvändigt att isolera även denna, vad har ni avtalat?
Självklart har ni avtalat svarta handtag så är det ni ska ha!
Ja eftersom det är dolda rör för toaletten så fick det bli så.R Rejäl skrev:
Någon som vet vad detta är för träskiva?
Jag tänkte sätta återställningstapet på gipset och den gamla väggen i hallen. Men vissa träslag rör sig har jag läst. Så om jag drar bort den bubbliga gamla tapeten ni ser som sitter på träskivan och sedan sätter återställningstapet. Är det ok?
Jag tänkte sätta återställningstapet på gipset och den gamla väggen i hallen. Men vissa träslag rör sig har jag läst. Så om jag drar bort den bubbliga gamla tapeten ni ser som sitter på träskivan och sedan sätter återställningstapet. Är det ok?
Spånskiva.M Mjärn skrev:
Antar att du menar renoveringstapet. Ja, det funkar att sätta på spånskiva. Sedan beror det på hur skivan ser ut efter att du tagit bort den gamla tapeten. Ev. behöver du slipa och spackla, om det är väldigt ojämnt, innan renoveringstapeten.
Hur går de för dem ?