Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Appropå isolering av ditt badrumsgolv: jag har också oisolerad platta. Vi gjorde som du, lite lagom bilning och sen några cm EPS. Har vattenburen golvvärme som körs med fjärrvärmevatten på vintern och elpatron på sommarn. Fungerar superbra, har inte fått högre kostnader.
Grymt! Kul att det funkade så bra för dig. Hoppas att det blir samma resultat för mig :)

H HEM2121 skrev:
Gå in på t.ex. BKR.se och läs branschreglerna. Det tar lite tid men det är det värt. Det gjorde vi av 2 orsaker, dels ha lite koll på att de gjorde rätt men också för att förstå vad hantverkarna pratade om vilket visade sig vara guld värt. Vi hade en bra dialog och vi förstod varandra vilket gjorde att allt flöt friktionsfritt.
Hej
Har du länk till BKR badrum instruktionerna?

T Tummenmitthand skrev:
Hej
Det står ju en länk - bkr.se. Mitt på sidan står det "branschregler". Svårt att missa...

• Haha
Tummenmitthand
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Såhär ser rördragningen ut av det de gjort idag. Som jag nämnt tidigare så är skarvarna man ser tillfälliga och fixas till sedan när tvättstugan renoveras (direkt efter detta).

Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?

Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går i marken? Vad jag kan googla fram så är det inte så man ska göra. Eller? Jag vill inte ha vattenrör i golvet.
L Lechuza skrev:
Ska du inte kosta på dig en besiktningsman som gör en 3 stegs besiktning?

Du verkar vara orolig över projektet, du beskriver hur du känner inför konfrontation samt du har bristande kunskap inom renovering.

Med en besiktningsman kan han ta fighten och de jobbiga.

Finns ju några andra trådar nyligen om badrumsrenoveringar där besiktningsman har betalat sig.

Vill inte göra dig orolig men de kan va en bra grej! De kommer ju inte bli mindre frågetecken heller med tanke på hur tidigt skede det är i projektet.
+1

H
T Tummenmitthand skrev:
Hej
Gå in på dessa sidor så hittar du vad du söker, du kan även ringa dem och fråga.
Vilka som är anslutna, branschregler osv.
https://www.bkr.se/
https://sakervatten.se/

Eps-betongen har torkat. Reglar har satts på väggen rakt fram. Plasten på väggen har tagits bort en bit.

Ska den väggen rakt fram fyllas med isolering sen?

De har satt ångbroms mellan väggen rakt fram och de nya reglarna.

Dörren på plats. Vi ville ha svarta handtag. De har satt silver istället. Är det sånt man ska säga till om?

• Rum med eps-betonggolv, stående reglar och vit ångbroms på väggen. Installationer syns till vänster. Fönster med gul isolering till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med silverhandtag monterad på en halvfärdig vägg; höger sida av dörren har oavslutad kant kontra resten av rummet.
    Skapa konto
Redigerat:
R
Så dom har satt på en ny vägg utanpå den gamla?
Om den gömda bakom har isolering för ljudet så är det inte nödvändigt att isolera även denna, vad har ni avtalat?
Självklart har ni avtalat svarta handtag så är det ni ska ha!

R Rejäl skrev:
Så dom har satt på en ny vägg utanpå den gamla?
Om den gömda bakom har isolering för ljudet så är det inte nödvändigt att isolera även denna, vad har ni avtalat?
Självklart har ni avtalat svarta handtag så är det ni ska ha!
Ja eftersom det är dolda rör för toaletten så fick det bli så.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Lite el

• Vägg med exponerade träreglar och elledningar, byggmaterial på golvet och verktyg i förgrunden.
    Skapa konto
  • Väggstomme med synliga elinstallationer och elkablar i ett rum under renovering.
    Skapa konto
  • Innertak under byggnation med synliga kabeldragningar och en glödlampa med armatur.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Då hade de nog satt plasten hela vägen och inte kapat efter 19 cm upp va?
Man vet aldrig 😊

Någon som vet vad detta är för träskiva?

Jag tänkte sätta återställningstapet på gipset och den gamla väggen i hallen. Men vissa träslag rör sig har jag läst. Så om jag drar bort den bubbliga gamla tapeten ni ser som sitter på träskivan och sedan sätter återställningstapet. Är det ok?

• En träskiva med en del av färgen borta, visar en bubblig gammal tapet som är delvis bortdragen, mot en vitmålad yta.
    Skapa konto
  • En hall med en vit dörr, klädhängare med kläder och fläckigt spacklade väggar där gammal tapet har tagits bort.
    Skapa konto
M Mjärn skrev:
Någon som vet vad detta är för träskiva?

Jag tänkte sätta återställningstapet på gipset och den gamla väggen i hallen. Men vissa träslag rör sig har jag läst. Så om jag drar bort den bubbliga gamla tapeten ni ser som sitter på träskivan och sedan sätter återställningstapet. Är det ok?
Spånskiva.

janwide
Antar att du menar renoveringstapet. Ja, det funkar att sätta på spånskiva. Sedan beror det på hur skivan ser ut efter att du tagit bort den gamla tapeten. Ev. behöver du slipa och spackla, om det är väldigt ojämnt, innan renoveringstapeten.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står ju en länk - bkr.se. Mitt på sidan står det "branschregler". Svårt att missa...
Tackar

Hur går de för dem ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.