@ @ndreas skrev:
.... proffesionell flyttstäd? Finns väl inget sämre. Många firmor lämnar garanti och kommer tillbaka om köparna är missnöjda. Men hur många tror ni ringer och klagar då de fått tillträde och står med flyttlådorna i händerna?! Rätt uträknat att de bara gör det minsta möjliga eftersom väldigt få har lust eller möjlighet att vänta på att de ska komma tillbaka om någon dag för att städa på nytt.....

Antagligen har köparna orimliga förväntningar. Kanske mäklaren kan medla och förmedla vad som kan/ska förväntas av städningen?
Vi har alltid anlitat städfirmor med en uppgörelse att nya köparen ska godkänna städningen innan tillträdet det har fungerat till 100% för oss.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Jag hade inte gjort någonting. Varför? Dödsboet är en egen juridisk person.
citat: Ett dödsbo är en juridisk person som företräds av dödsbodelägarna eller av en boutredningsman. Efter att dödsboets skulder har betalats kan tillgångarna i dödsboet utskiftas till dödsbodelägarna. När arvsskiftet har skett är dödsboet upplöst.
vilket innebär…

Köparen måste strida mot dödsboet. Men det kommer normalt hinna upplösas.
Helt obegripligt att köparen försöker dupera dig.
Lite dåligt uttryckt, ”Du ska se dig själv som tredje part”s.a.s.

Dessutom, (inlägg #19) Om köparen tillträtt före tillträdesdagen i någon del av det som såldes, har hen ytterligare accepterat köpet, men själv överträtt kontraktet…. så vida köparen inte genom pistol mot tinningen vistades där.
(Likadan köper jag ett hus, tillträdes dagen är låt säga 10:e, men börjar vistas (använda fastigheten den 8:e) även om det bara är begränsat), så håller det tunt att efteråt kräva något, jag har redan där frångått avtalet. I detta fall ett avtal med dödsboet.

Somna om. Själv skulle jag undvika telefon konversation, spara ev mejl men jag skulle inte sända något tillbaka. (så köparen inte hävdar att ni kommit överen om något annat)
//OT var det någon möbel fr dödsboet kvar i huset dessutom?//

Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
G Granatäpple skrev:
Köparen måste strida mot dödsboet. Men det kommer normalt hinna upplösas.
Det går att återuppväcka ett dödsbo om det dyker upp nya skulder.

Men i övrigt håller jag med om att TS inte ska göra eller lova nånting mer.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Okey men vad de skrev på huset i befintligt skick och det går inte att städa så det ser ”nytt ut” vilket de verkar kräva.
Precis så städat som du vill ha det. Alla e vi olika
Marre88 Marre88 skrev:
Jag har torkat av både väggar och tak i den mån det går i detta fallet.
Jag har haft kylskåpets lådor och hyllorna i duschen och försökt rengöra.
Det sitter i själva gummit.
Jag har torkat av alla hyllor i skåpen och på skåpsluckor lådor och annat.
Det e precis så som du vill ha det tycker dom nått annat så får dom väl göra nått åt saken själva.

Marre88 Marre88 skrev:

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.

Marre88 Marre88 skrev:

Läst vad som skrivits men saknar en uppgift.
Hur länge har de nu bott i huset?
Har de barn, djur som har varit i huset under tiden?
Hur länge har de haft tillgång till bostaden?
Känns som en viktig faktor om man nu ska ta emot klagomål på städningen.

Marre88 Marre88 skrev:

Låt dom inte anlita någon egen städning själva som du sen ska stå för med okänd kostnad. Skicka dit en städfirma med en standard flyttstäd för några tusen, sen somnar du om och slutar oroa dig om din försäljning.

Har de klagat på tillträdesdagen, eller har det kommit efter - då kan ju inte du svara för vad som har hänt sedan.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har de kommit med ett skriftligt krav? Om inte, gör ingenting. Be dem inte att komma med en detaljerad lista. Vänta tills det kommer ett skriftligt krav. Och då ska det vara ställt till dödsboet, inte till dig personligen.
Om det väl kommer ett korrekt adresserat krav kan ni (dödsboet) förhålla er till det beroende på hur det är formulerat.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Varför hålla på att tjafsa på det här sättet?

Man bokar en flyttstäd och får då garanti vilket innebär att firman kommer tillbaka om köparen klagar.

50% RUT-avdrag på jobbet.

Vad är det för fel på befolkningen i det här landet
Om jag inte minns fel, så får man inte RUT på städning av dödsbo. Om TS däremot ärvt fastigheten och säljer själv, så kan TS utnyttja RUT-avdrag.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ibland tror man att man kan städa ett hus som kanske är byggt för 30 år sedan, och så ska man ha "rullat tillbaka tiden 30 år bara med skurtrasan" så att huset ser likadant ut som när det byggdes. De flesta inser nog att ytskikt blir slitna och där med saknar den blanka smutsavvisande ytan.

Annars skulle nog många välja att göra en flyttstädning istället för en total-renovering ifall man var nöjd med det ursprungliga. 😂 Som köpare av något gammalt så måste man vara införstådd i det. Till exempel så har golvlister och dörrkarmar oftast märken / färg från saker som slagit emot, de torkar man bara av. Vill man ha dem som nya så målar man om...

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Du missar de som inte får städningen godkänd efter de haft flyttstädning från firma.
Men hela poängen är ju att anlita en städfirma med garanti.

Hade det när jag flyttade från en hyresrätt för många år sedan. Hyresvärden klagade på mig men jag bara meddelade städfirman detta så fick de komma och ordna allting som värden klagade på, det ingick eftersom de garanterade att städningen skulle godkännas.

• Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Marre88
H Hullefar skrev:
Men hela poängen är ju att anlita en städfirma med garanti.

Hade det när jag flyttade från en hyresrätt för många år sedan. Hyresvärden klagade på mig men jag bara meddelade städfirman detta så fick de komma och ordna allting som värden klagade på, det ingick eftersom de garanterade att städningen skulle godkännas.
Ja saken är den att jag jag får betala det dubbla då ett dödsbo inte får Rut avdrag.

Marre88
K Karldanaxel skrev:
Om jag inte minns fel, så får man inte RUT på städning av dödsbo. Om TS däremot ärvt fastigheten och säljer själv, så kan TS utnyttja RUT-avdrag.
Precis jag har inte ärvt denna bostad utan det är ett dödsbo = inget rutavdrag

Marre88 Marre88 skrev:
Ja saken är den att jag jag får betala det dubbla då ett dödsbo inte får Rut avdrag.
Var det något mer än fönstertvätt som var missat, eller var bristfälligt utfört, gällande städning? Alltså inte sanering.
När kom klagomålen? Var det i samband med att de fick nycklarnar, eller först några dagar senare. Alltså efter att de flyttat in.

Marre88
P Peppeab skrev:
Har de klagat på tillträdesdagen, eller har det kommit efter - då kan ju inte du svara för vad som har hänt sedan.
Det klagades efter tillträdesdagen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.