B Boende45 skrev:
Varför hålla på att tjafsa på det här sättet?

Man bokar en flyttstäd och får då garanti vilket innebär att firman kommer tillbaka om köparen klagar.

50% RUT-avdrag på jobbet.

Vad är det för fel på befolkningen i det här landet?
Dödsbon kan inte göra RUT- eller ROT-avdrag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Den här tråden har totalt spårat ur…
 
S skogaliten skrev:
Dödsbon kan inte göra RUT- eller ROT-avdrag.
När vi sålde ett dödsbo erbjöd vi att i efterhand pröjsa för städning eftersom köparen får RUT. Men de inledde med totalrenovering och utnyttjade därför inte vårt erbjudande.

Vi köpte själva också ett hus från dödsbo. Ingrott och nerrökt. Det var ”flyttstäddat” av en städfirma och riktigt slarvigt genomfört, så jag skulle inte lita på att en städfirma gör bättre än vad man gör själv. Det var dammråttor inne i platsbyggda garderober, otvättade golv, fingeravtryck på dörrkarmar m.m. som faktisk borde ingå i en flyttstädning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Den här tråden har totalt spårat ur…
Som man frågar får man svar…
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det kan väl sägas motsvara en proffesionell städning, mer omfattande än vad många av oss klar av.
Min erfarenhet av flyttstädningar är snarare att många proffs städar som amatörer, medan en noggrann amatör städar bättre än ett proffs.
 
  • Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag akta mig för att erbjuda mig att fixa fönstertvätten. Om det hade kommit ett seriöst klagomål på just fönstertvätten och/eller något annat jag vet med mig att jag har missat. Då skulle jag erbjuda mig att fixa det.

Men de här köparna verkar ha orimliga förväntningar på vilket skick huset skall ha, då är det bättre att bara ignorera. Det går inte att göra dem nöjda. Blocka deras telefonnummer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rooten48 och 9 till
  • Laddar…
Det är många i den här tråden som inte begriper det grundläggande vid köp av tjänster. Man betalar inte för en tjänst utan att först ha godkännt resultatet! Man låter inte ens stödfirman åka därifrån förrän det är okej. Jag har anlitat städföretag för flyttstäd 3-4 gånger. Det är bara en gång det varit helt okej. I övriga fall har de missat ett antal saker. Men det är ju bara att påtala, vad som är bristfälligt, så får de ju fixa det om de vill ha betalt.
Det spelar ingen roll om du anlitat städfirma. Det är likförbaskat du som säljare som ansvarar för städresultatet.
 
A AG A skrev:
Det är många i den här tråden som inte begriper det grundläggande vid köp av tjänster. Man betalar inte för en tjänst utan att först ha godkännt resultatet! Man låter inte ens stödfirman åka därifrån förrän det är okej. Jag har anlitat städföretag för flyttstäd 3-4 gånger. Det är bara en gång det varit helt okej. I övriga fall har de missat ett antal saker. Men det är ju bara att påtala, vad som är bristfälligt, så får de ju fixa det om de vill ha betalt.
Det spelar ingen roll om du anlitat städfirma. Det är likförbaskat du som säljare som ansvarar för städresultatet.
Du får från klarhet till klarhet, tack för upplysningen. Gud vare med dig broder.
 
  • Gilla
  • Haha
Görancdt och 8 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Har också haft köpare som hört av sig och klagat. Då har jag sagt att de får ta det med mäklaren och sedan har jag inte hört något mer från dem.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Ja jag vet, känns så tråkigt bara få jag har varit snäll och gav dom tillgång till vissa saker redan innan och varit snäll, och så får man detta tillbaka.
Jag va också för snäll och nu får jag inte kåken såld och kommer förlora extremt mycket pengar. Va inte snäll mot köparna, va snäll mot dig själv istället
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Marre88
P Pappa1986 skrev:
Jag va också för snäll och nu får jag inte kåken såld och kommer förlora extremt mycket pengar. Va inte snäll mot köparna, va snäll mot dig själv istället
Men oj vad hände då om man får fråga?
 
Marre88
E EB2 skrev:
Har också haft köpare som hört av sig och klagat. Då har jag sagt att de får ta det med mäklaren och sedan har jag inte hört något mer från dem.
Okey. Ja som har ju redan pratat med mäklare och nöjde sig inte med hans svar tydligen.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Som sagt sluta prata med köparen. En sådan köpare kan du inte göra nöjd.
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Haha bra där. Skulle dock vilja lösa detta på bästa sett.
Vi hade en liknande situation, men vi hade använt en städfirma. Finns inget att vinna på att kompromissa. Bara besvara med att det är avstädat enligt avtal, men att i övrigt är bostaden i det skick den var vid visningen.
 
Marre88 Marre88 skrev:
Ja men fönstren och de som jag kan städa själv kommer jag erbjuda mig. Sen de om väggar och skåpsluckor och annat som jag redan städat kommer jag hänvisa till att jag har städat
Det är vettigt. Har man missat något så ordnar man det.
Marre88 Marre88 skrev:
Ja jag vet, känns så tråkigt bara få jag har varit snäll och gav dom tillgång till vissa saker redan innan och varit snäll, och så får man detta tillbaka.
Nja, här går det lite fel. Det är någon av dom som är känslomänniska och reagerar känslomässigt. Och upplever att du inte städat ordentligt. Och för en sådan är det då SANT. Spelar ingen roll vad någon annan säger.

Helst skall man inte göra affärer med känslomänniskor. Eller ens ha med dom att göra. Men det är lite svårt att undvika och i en bostadsaffär vet man ofta inte riktigt vad köparna är för några.

Här är det viktigt att vara extremt saklig själv. Och inte reagera känslomässigt. Det bara förvärrar. Det räcker med att det är en som inte fungerar.


Kolla vad som ingår i en flyttstädning.
Gör det som du inte gjort.

Fråga sedan vad på listan dom anser inte är gjort. Nämner dom andra saker så förklara att köper dom en flyttstädning är det sakerna på listan som ingår. Inte det dom önskar skall ingå.
Det är att hantera frågan sakligt.

Du behöver inte oroa dig för kontraktsbrott och domstol så länge du gjort det som står på listan över flyttstädning.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.