Marre88 Marre88 skrev:
Det klagades efter tillträdesdagen
Hur många dagar/timmar efter?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Känns som att du inte lyssnar eller är mottaglig till svaren du får. Så gott som alla säger att du kan lägga detta åt sidan.
Du har städat, du har gjort ditt bästa. Där får det räcka. Att boendet ser slitet ut har inget alls med städningen att göra.
Du säljer ett dödsbo, inte en nyrenoverad villa.
Du kan med gott samvete säga till köparna att nu får det räcka.
Vill de ha det mer städat efter sina krav så får de bekosta det själv.

Om du inte vill ta åt dig av dessa inlägg så får du helt enkelt acceptera att de kommer kräva mer och mer och mer av dig. Detta kommer inte att sluta.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Marre88
I ItWasntMe skrev:
Känns som att du inte lyssnar eller är mottaglig till svaren du får. Så gott som alla säger att du kan lägga detta åt sidan.
Du har städat, du har gjort ditt bästa. Där får det räcka. Att boendet ser slitet ut har inget alls med städningen att göra.
Du säljer ett dödsbo, inte en nyrenoverad villa.
Du kan med gott samvete säga till köparna att nu får det räcka.
Vill de ha det mer städat efter sina krav så får de bekosta det själv.

Om du inte vill ta åt dig av dessa inlägg så får du helt enkelt acceptera att de kommer kräva mer och mer och mer av dig. Detta kommer inte att sluta.
Jag har tagit åt mig av era svar. Och jag har varit i kontakt med köparna med. Det börjar och lösa sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
G Genoveva skrev:
Anlita en städfirma som utför flyttstädning. Att "erbjuda" fönstertvätt är inget alternativ. Det ingår självklart. Väl städat innebär just det. Inte att "försöka" göra rent. En liten summa i en husförsäljning. Var tillmötesgående, du förlorar bara på att krångla.
Jag säger tvärt om, TS kommer enbart förlora på att INTE ge köparna kalla handen här.

Om TS är tillmötesgående kommer köparna att begära att TS ska fixa varenda småsak i all oändlighet.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Jag har tagit åt mig av era svar. Och jag har varit i kontakt med köparna med. Det börjar och lösa sig.
Vad är det du tog åt dig? För rådet du fick var tvärtemot vad du gjorde precis :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag säger tvärt om, TS kommer enbart förlora på att INTE ge köparna kalla handen här.

Om TS är tillmötesgående kommer köparna att begära att TS ska fixa varenda småsak i all oändlighet.
Om du bara hade läst vad @Genoveva svarade på/hänvisade till hade du kanske förstått. TS menade att hon glömt tvätta fönster. Så hon funderade på att åka till huset och tvätta fönstrena själv.
Så långt är det också något hon faktiskt borde bekosta. Fönstertvätt ingår ALLTID i flyttstädning. Även om risken finns att köparen sedan vill ha mer. Så bör man väl se till att göra rätt för sig först.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du bara hade läst vad @Genoveva svarade på/hänvisade till hade du kanske förstått. TS menade att hon glömt tvätta fönster. Så hon funderade på att åka till huset och tvätta fönstrena själv.
Så långt är det också något hon faktiskt borde bekosta. Fönstertvätt ingår ALLTID i flyttstädning. Även om risken finns att köparen sedan vill ha mer. Så bör man väl se till att göra rätt för sig först.
Peka på var i lagboken det står att förnstertvätt ingår i en flyttstädning.

Det finns inga regler som talar om vad som ingår i en flyttstädning vid fastighetsköp, det handlar enbart om vad man avtalat om, och då man vanligen inte hänvisar till någon specifik lista så är det egentligen upp till säljaren.

Dessutom är det inte TS som är säljare tekniskt sett, utan dödsboet.

Jag skulle aldrig ha åkt tillbaka och tvättat några fönster om jag var i TS sits, och min rekommendation är att TS inte gör det heller, av ovan nämda skäl.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Peka på var i lagboken det står att förnstertvätt ingår i en flyttstädning.

Det finns inga regler som talar om vad som ingår i en flyttstädning vid fastighetsköp, det handlar enbart om vad man avtalat om, och då man vanligen inte hänvisar till någon specifik lista så är det egentligen upp till säljaren.

Dessutom är det inte TS som är säljare tekniskt sett, utan dödsboet.

Jag skulle aldrig ha åkt tillbaka och tvättat några fönster om jag var i TS sits, och min rekommendation är att TS inte gör det heller, av ovan nämda skäl.
Ja, du får tro precis vad du vill. Vill du leva i utopin att det inte finns några som helst krav eller bestämmelser här i livet, så varsågod.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Peka på var i lagboken det står att förnstertvätt ingår i en flyttstädning.

Det finns inga regler som talar om vad som ingår i en flyttstädning vid fastighetsköp, det handlar enbart om vad man avtalat om, och då man vanligen inte hänvisar till någon specifik lista så är det egentligen upp till säljaren.

Dessutom är det inte TS som är säljare tekniskt sett, utan dödsboet.

Jag skulle aldrig ha åkt tillbaka och tvättat några fönster om jag var i TS sits, och min rekommendation är att TS inte gör det heller, av ovan nämda skäl.
Finns något som kallas för praxis i juridiken. Fönstertvätt vid flyttstädning är praxis.
 
  • Gilla
Genoveva och 5 till
  • Laddar…
Q Quartto skrev:
Finns något som kallas för praxis i juridiken. Fönstertvätt vid flyttstädning är praxis.
Ja har man avtalat om att flyttstädning ska utföras håller jag med om att det ingår fönstertvätt i denna flyttstädning.

GlennB GlennB skrev:
Peka på var i lagboken det står att fönstertvätt ingår i en flyttstädning.
A AG A skrev:
Ja, du får tro precis vad du vill. Vill du leva i utopin att det inte finns några som helst krav eller bestämmelser här i livet, så varsågod.
Det är ingen utopi. Det föreligger total avtalsfrihet kring flyttstädning och vad en sådan eventuellt ska innehålla. Det finns inget i "lagboken" eller några "krav eller bestämmelser" om flyttstädning.

Men som skrivet, har man på ett standardmässigt sätt avtalat om flyttstädning så anses enligt praxis fönstertvätt ingå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ingen utopi. Det föreligger total avtalsfrihet kring flyttstädning och vad en sådan eventuellt ska innehålla. Det finns inget i "lagboken" eller några "krav eller bestämmelser" om flyttstädning.

Men som skrivet, har man på ett standardmässigt sätt avtalat om flyttstädning så anses enligt praxis fönstertvätt ingå.
Vad försöker du säga med detta? Det är väl "klart som korvspad" att det inte kan finnas några krav/regler om något som inte ska göras.
Frågan gäller naturligtvis flyttstädning dom ska utföras. Hela tråden hade ju varit menlös, om flyttstädning hade avtalats bort.
 
A AG A skrev:
Vad försöker du säga med detta?
Framgår inte det kan jag nog inte förklara bättre.

A AG A skrev:
Det är väl "klart som korvspad" att det inte kan finnas några krav/regler om något som inte ska göras.
Även om det ska göras finns inga "krav/regler" om hur det ska göras mer än det man avtalat, och vid brist på detaljerat avtal, praxis.
 
  • Gilla
  • Wow
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framgår inte det kan jag nog inte förklara bättre.

Även om det ska göras finns inga "krav/regler" om hur det ska göras mer än det man avtalat, och vid brist på detaljerat avtal, praxis.
Okej, men då kan du väl inte heller ställa några krav på en städfirma, som du anlitar heller.
Sen gnäller du på bortskämda 90-talister i andra trådar. Medan du själv inte ens tål att höra att det skulle existera krav. Väx upp!
 
A AG A skrev:
Okej, men då kan du väl inte heller ställa några krav på en städfirma, som du anlitar heller.
Mina krav är alltid desamma när jag anlitar någon och de är att de ska utför avtalat arbete på avtalat sätt. Inte svårare än så.

A AG A skrev:
Sen gnäller du på bortskämda 90-talister i andra trådar. Medan du själv inte ens tål att höra att det skulle existera krav.
"Gnäller" och "tål"??? Jag försöker förtydliga det som kan vara oklart och till viss del korrigera rena felaktigheter.

Men nu är nog allt sagt från mig kring detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, du får tro precis vad du vill. Vill du leva i utopin att det inte finns några som helst krav eller bestämmelser här i livet, så varsågod.
Det finns en lagbok och sedan finns det avtal, i stort sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.