Stämmer nog, googlade nyss och det är "box joint" jag tänker på..

H Husägaren87 skrev:
Den hade ju varit kanon, förutom att jag har byggt en cross cut släde av 15mm plyfa, då återstår bara 13mm av klingan, vilket är för lite.. Om man nu inte bygger lådor av tunnare material än 12mm såklart, men jag tänkte ju provbygga av resten av min plyfa :D
Jag håller med om att 13 mm är för lite för många jobb men hur djupt tänker du spåra i din 15 mm plywood? :D

H Husägaren87 skrev:
Ja den såg bättre ut (y)

Bara för att dubbelkolla så ringde jag DeWalt kundservice precis, men dom ville inte säga att man kunde köra annan diameter än vad sågen var byggd för.. Såklart för att ha ryggen fri men ändå..
Haha vilka sopor

nanowire nanowire skrev:
Jag håller med om att 13 mm är för lite för många jobb men hur djupt tänker du spåra i din 15 mm plywood? :D
Nu hänger jag inte med :thinking::rofl:

Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha vilka sopor
Ja lite så, ingenstans hittar jag info om min/max bredd eller diameter så därför jag undrade. Men han som svarade lät lite... Okunnig.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Ja lite så, ingenstans hittar jag info om min/max bredd eller diameter så därför jag undrade. Men han som svarade lät lite... Okunnig.
Ja det känns verkligen svagt. On topic så köper vi kombiklingor från Wexiö Tooling. 4 växelvis slipade tänder och sen en rak. Funkar väldigt bra att spåra med.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Nu hänger jag inte med :thinking::rofl:
.
Ja alltså, jag tänker att du inte ska såga med en 6 mm bred notklinga, bara göra spår med den och spåren kan inte gärna vara djupare än materialet du jobbar i. Sedan får du nog ändå göra en ny släde som passar notklingan (om den är bredare än dina vanliga klingor) om du ska undvika urslag med vanlig klinga då spåret i släden blir för brett.

nanowire nanowire skrev:
Ja alltså, jag tänker att du inte ska såga med en 6 mm bred notklinga, bara göra spår med den och spåren kan inte gärna vara djupare än materialet du jobbar i. Sedan får du nog ändå göra en ny släde som passar notklingan (om den är bredare än dina vanliga klingor) om du ska undvika urslag med vanlig klinga då spåret i släden blir för brett.
Tanken är nog att man har ämnet ovanpå släden. Man tappar ju 15mm såghöjd där och kvar återstår bara 13mm vilket känns lite i underkant.

Det är denna videon jag hade i åtanke när jag ställde frågan:

Den kanske förklarar bättre än vad jag skriver (y)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Det är denna videon jag hade i åtanke när jag ställde frågan: [media]
Den kanske förklarar bättre än vad jag skriver (y)
Ahh, nu förstår jag vad du menar :D

Jag är också sugen på att göra urtag och spår med plan botten i bordsågen. Har kollat på CMT notklinga och den verkar ju bra.
Men så kom jag att tänka på att vi har en 6mm notfräs med vändskär till vertikalfräsen i en annan verkstad jag har tillgång till.
Vad hindrar att jag använder den i min bordssåg? Kan den vara för tjock för att passa i Bosch gts10xc? Kan den vara för tung för den relativt svaga motorn i sågen? (Jag antar att stommen i en CMT notklinga är betydligt tunnare än i notfräsen även om bägge gör 6mm brett spår?)

N nomis skrev:
Jag är också sugen på att göra urtag och spår med plan botten i bordsågen. Har kollat på CMT notklinga och den verkar ju bra.
Men så kom jag att tänka på att vi har en 6mm notfräs med vändskär till vertikalfräsen i en annan verkstad jag har tillgång till.
Vad hindrar att jag använder den i min bordssåg? Kan den vara för tjock för att passa i Bosch gts10xc? Kan den vara för tung för den relativt svaga motorn i sågen? (Jag antar att stommen i en CMT notklinga är betydligt tunnare än i notfräsen även om bägge gör 6mm brett spår?)
Är vinkeln på skärens egg samma som på en sågklinga?

N nomis skrev:

Jag skull oroa mer om höj och sänk funktionen och tilt är tillräckligt stabila för att undvika vibrationer än en klen motor.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag skull oroa mer om höj och sänk funktionen och tilt är tillräckligt stabila för att undvika vibrationer än en klen motor.

Protte
Min tanke var att det mest är massan/vikten som skiljer. Givet att bägge verktygen är lika välbalanserade så borde väl inte ett tyngre verktyg skapa mer vibrationer?

Nej men ett bredare/tjockare verktyg orsakar mer skärkrafter.
Men som jag ofta skriver, prova.
Överlever du så rapportera hur det var och om det fungerar.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.