Bart Bart skrev:
Måste den vara 210 mm? Det går väl med mindre klingor också?
Ingen aning faktiskt.. Kanske någon här som läser och vet..

Du bör klara dig med en mindre klinga. När man sågar noter är ju tanken inte att såga igenom ämnet utan bara göra ett spår i det.

//Ronnie

Okej, så bara hålbilden stämmer på 30mm så funkar en mindre klinga, typ 180mm?
Tanken är att jag ska göra fingerskarvar (om det heter så på svenska, finger joints).

Så länge klingan kommer tillräckligt högt över bordet för det du vill göra är det inga problem.

En mindre klingdiameter på notklinga bör också kompensera för att det är tyngre för sågen med en bredare klinga och minska risken för överbelastning av lager/motor.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Okej.
Tror ni att det finns på bauhaus/k-rauta/Beijer?
Heter det notklinga?
Är det samma klinga som på Cirkelsåg och kap-/gersåg?

Edit: blev många frågor där :cool:

H Husägaren87 skrev:
Tror ni att det finns på bauhaus/k-rauta/Beijer?
Heter det notklinga?
Är det samma klinga som på Cirkelsåg och kap-/gersåg?
Notklinga heter det ja. Du kommer inte hitta det på något av byggvaruhusen. Det är inte samma klinga som till kap gersåg.

Ska du enbart ha den till fingerskarvar o liknande hade jag kört på en lite bredare, 4, 5 eller 6mm, lite beroende på vad din såg klarar av. Typ nåt sånt här https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...inga/4627/cmt-notklinga-rak-d180-z18-d30-k40/

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Denna har jag, 150 mm diam och 6 mm bred.
https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...inga/4629/cmt-notklinga-rak-d150-z12-d30-k60/
På GTS10XC når den 28 mm över bordet.
Pga att förra sågen havererade har jag inte hunnit testköra ännu.
CMT-sågblad med diameter 150 mm och bredd 6 mm monterat på en GTS10XC sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttlinjal på 150 mm notklinga för såg, 28 mm ovanför arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur resonerar man kring klyvkniven när man monterar en klinga som har mindre diameter och/eller är bredare? Ser man till att skaffa en ny klyvkniv att byta till eller behöver man ingen eftersom man ändå inte ska såga genom hela ämnet?

nanowire nanowire skrev:
Denna har jag, 150 mm diam och 6 mm bred.
[länk]
På GTS10XC når den 28 mm över bordet.
Pga att förra sågen havererade har jag inte hunnit testköra ännu.
[bild] [bild]
Den hade ju varit kanon, förutom att jag har byggt en cross cut släde av 15mm plyfa, då återstår bara 13mm av klingan, vilket är för lite.. Om man nu inte bygger lådor av tunnare material än 12mm såklart, men jag tänkte ju provbygga av resten av min plyfa :D

Dheri Dheri skrev:
Hur resonerar man kring klyvkniven när man monterar en klinga som har mindre diameter och/eller är bredare? Ser man till att skaffa en ny klyvkniv att byta till eller behöver man ingen eftersom man ändå inte ska såga genom hela ämnet?
Man behöver normalt ingen klyvkniv, men det beror ju lite på vad man ska göra. Oavsett vilket så kommer du få svårt att hitta en klyvkniv som passar till en notklinga med 6mm snittbredd och kanske 4mm stombredd.

Själv har jag 2 klingor med FTG-slipning. En med 3,2mm breda tänder med 2,4mm stombredd, den är 250mm i diameter. Denna har exakt samma storlek som de övriga klingorna jag använder så den passar fint med min vanliga klyvkniv. Sen har jag en notklinga med 6mm breda tänder och 180mm diameter. Jag brukar bara sänka den befintliga klyvkniven när jag använder denna men klyvkniven är ju för tunn så den hjälper nog inget. Denna klinga använder jag i princip bara med olika slädar och jiggar så klyvkniven behövs inte här.

H Husägaren87 skrev:
Den hade ju varit kanon, förutom att jag har byggt en cross cut släde av 15mm plyfa, då återstår bara 13mm av klingan, vilket är för lite.. Om man nu inte bygger lådor av tunnare material än 12mm såklart, men jag tänkte ju provbygga av resten av min plyfa :D
Denna finns ju också:
https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...inga/4630/cmt-notklinga-rak-d180-z18-d30-k60/
Den har jag. Den ger dig ytterligare 15mm höjd.

Ja den såg bättre ut (y)

Bara för att dubbelkolla så ringde jag DeWalt kundservice precis, men dom ville inte säga att man kunde köra annan diameter än vad sågen var byggd för.. Såklart för att ha ryggen fri men ändå..

H Husägaren87 skrev:
Ja den såg bättre ut (y)

Bara för att dubbelkolla så ringde jag DeWalt kundservice precis, men dom ville inte säga att man kunde köra annan diameter än vad sågen var byggd för.. Såklart för att ha ryggen fri men ändå..
Givetvis kan man köra mindre diameter än vad sågen är gjord för. Bredden däremot är väl inte lika självklar, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte funkar.

Orkar era sågar med så pass breda klingor?

sedan så står det fingerskarv men det är väl sockerlådshörn som ska göras?
Fingerskarven är konisk.

Protte

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.