Tur man har lite o pyssla med inför semesterfirande besökare..

Men är lite ur fas ändå. även om funkar..

Årsdagen av min fars bortgång närmar sig.. och det river upp lite skorpor... som såren i själen fått över året sett!

Drömmer mycket, vaknar abrupt (i det stadiet man minns) och man undrar vad som är verkligt och inte.. inga mardrömmar egentligen, utan vardagliga saker/minnen (och rena ihopkok av händelser).. men oavsett hur "bra" drömmarna är - så blir det ju mer av en mardröm när man vaknar och man inser vilken de som är verklig och inte!

Extra känsligt nu när vi (jag) dessutom rensat klart i pappas lgh.. och den är tom och de har varit här och städat den.. 😪

Går man in dit nu, är allt bara tomt så.. (på så många sätt - inte bara i lägenheten).

❤️❤️‍🩹❤️

• Älska
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Ett brädspel av "Ticket to Ride" med tågvagnar på en spelplan, samt kort och en persons hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista året innan sin bortgång så blev det inte riktigt likadant (först hade pappa problem att ta sig in till oss och sedan var jag på sjukhuset några veckor)..

MEN tidigare år (på senhösten/vintern - när man inte kunde vara ute liksom) så brukade han komma ner till mig varje dag och få sig en kopp kaffe.. och så spelade vi "Ticket to Ride" ett par gånger 🍮

Han kände sig ofta lite ensam och hade ju lite svårt att röra sig..

Så jag brukade "muta" honom med en "kaka till kaffet" .. som en extra morot liksom för att han skulle komma ner till mig.. dvs att han gick en liten bit, fick igång musklerna .. trots att de gjorde ont.

Jag gillar inte kaffe själv.. men jag gillade att spela spel och umgås med min pappa! ÄVEN de dagar som man eg kände att man hade 100 andra grejer att göra och blev lite smått stressad.

Nu har jag tid att göra allt de där jag inte hann med förut (även om min egen kropp nu sätter lite käppar i hjulen.. men tiden har jag iaf)

Men.. nu känns hälften av de där "viktiga" sakerna.. liksom oviktiga!

Vill spela spel och fika med pappa ju!

• Älska
  • Gilla
Klass0n och 13 till
  • Laddar…
galento
Snigla Snigla skrev:
Tur man har lite o pyssla med inför semesterfirande besökare..

Men är lite ur fas ändå. även om funkar..

Årsdagen av min fars bortgång närmar sig.. och det river upp lite skorpor... som såren i själen fått över året sett!

Drömmer mycket, vaknar abrupt (i det stadiet man minns) och man undrar vad som är verkligt och inte.. inga mardrömmar egentligen, utan vardagliga saker/minnen (och rena ihopkok av händelser).. men oavsett hur "bra" drömmarna är - så blir det ju mer av en mardröm när man vaknar och man inser vilken de som är verklig och inte!

Extra känsligt nu när vi (jag) dessutom rensat klart i pappas lgh.. och den är tom och de har varit här och städat den.. 😪

Går man in dit nu, är allt bara tomt så.. (på så många sätt - inte bara i lägenheten).

❤️❤️‍🩹❤️
Känner igen en hel del av det du skriver , vaknar man av en sån dröm så är det bara
att gå upp. Vissa minnen är starka än idag och sköljer över en ibland. Det är också
alltid lätt att fundera över om man kunde gjort nåt annorlunda fast det är helt meningslöst
att tänka på det. Många tycker att det första året efter en näras bortgång är svårast ,
med alla helger som inte personen finns med längre.

Har en hel del foto och video som man kan titta på när man vill och orkar , det känns bra
speciellt video med rörliga bilder och ljud.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Känner igen en hel del av det du skriver , vaknar man av en sån dröm så är det bara
att gå upp. Vissa minnen är starka än idag och sköljer över en ibland. Det är också
alltid lätt att fundera över om man kunde gjort nåt annorlunda fast det är helt meningslöst
att tänka på det. Många tycker att det första året efter en näras bortgång är svårast ,
med alla helger som inte personen finns med längre.

Har en hel del foto och video som man kan titta på när man vill och orkar , det känns bra
speciellt video med rörliga bilder och ljud.
Är det något jag saknar (och ångrar).. så är det att jag inte filmade något (oavsett långa eller korta saker, oväsentliga eller väsentliga).. jag menar jag har många foton osv att titta på och minnas.. men jag har inget "ljud"..

.. hade så gärna velat ha bara nått litet klipp/fil med hans röst också!

Jag brukade gnälla på honom för att han inte hade satt ett personligt meddelande på sitt mobilsvar.. då var det för att det var så trist med standardmeddelandet.. nu i efterhand är det för att jag, som sagt, gärna hade velat höra hans röst igen!

• Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är det något jag saknar (och ångrar).. så är det att jag inte filmade något (oavsett långa eller korta saker, oväsentliga eller väsentliga).. jag menar jag har många foton osv att titta på och minnas.. men jag har inget "ljud"..

.. hade så gärna velat ha bara nått litet klipp/fil med hans röst också!

Jag brukade gnälla på honom för att han inte hade satt ett personligt meddelande på sitt mobilsvar.. då var det för att det var så trist med standardmeddelandet.. nu i efterhand är det för att jag, som sagt, gärna hade velat höra hans röst igen!
Inte rörande just psykisk ohälsa utan saknaden av nära och kära och ha foton kvar men inte deras röst.

Jag vet att vi nånstans har VHS band där min pappa filmade på Grönland där han var på jobb, då och då tänker jag man skulle försöka leta fram dom, just för att höra hans röst. ❤️

Omkom i arbetsplatsolycka våren -97. 😢

• Ledsen
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
galento
FredrikR FredrikR skrev:
Inte rörande just psykisk ohälsa utan saknaden av nära och kära och ha foton kvar men inte deras röst.

Jag vet att vi nånstans har VHS band där min pappa filmade på Grönland där han var på jobb, då och då tänker jag man skulle försöka leta fram dom, just för att höra hans röst. ❤️

Omkom i arbetsplatsolycka våren -97. 😢
Samma här arbetsplatsolycka , man önskar att man haft lite video. Men detta var
längesen så det fanns ju inte så mycket videoutrustning då. Sen köpte man video8 ,
hi8 och har fått banden överförda på skivor. Men med dagens mobiler är ju kvalitén
ljusår bättre. Har även en del film tagna med digitala kameror.

Skulle nog leta reda på banden Fredrik och få dom överförda på cd. Jag är väldigt
glad att man filmade en del och kan se och höra detta på datorn , mobilen och i tv,n.

Kan vara bra att tänka på att ha sina nära på video för när de är borta har möjligheten
försvunnit för alltid.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
En älskad anhörig förd till sjukhus efter att ha tagit tabletter idag. Självmordsförsök. Mått dåligt mer eller mindre hela sommaren, och skickade i eftermiddags ett meddelande som gjorde mig allvarligt orolig, och svarade sen inte när jag försökte ringa. Jag bor några timmar bort, så det är inte bara att svänga förbi.
Blir förhoppningsvis inlagd på psyk nu. Hoppas sjukvården inser allvaret!!!

Men vad göra? Hur kan jag hjälpa?
💔

• Ledsen
  • Älska
Jumos och 12 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En älskad anhörig förd till sjukhus efter att ha tagit tabletter idag. Självmordsförsök. Mått dåligt mer eller mindre hela sommaren, och skickade i eftermiddags ett meddelande som gjorde mig allvarligt orolig, och svarade sen inte när jag försökte ringa. Jag bor några timmar bort, så det är inte bara att svänga förbi.

💔
Som du kanske läst så låg min mamma på psyk tre dagar innan hon tog livet av sig, men blev utskriven innan helgen för att hon var för frisk enligt dem.

Det enda jag kan komma på som funkar är att finnas där 😓

• Ledsen
  • Älska
galento och 3 till
  • Laddar…

💔
Ta ledigt från jobb, åk dit och finns till och ligg på sjukvården om att personen behöver psykvård.
Det är värt en vecka eller två om du kan rädda livet på personen. Vården har ju annars sina brister.
Men har du möjlighet att avsätta tid så gör det 🙂❤️

• Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ta ledigt från jobb, åk dit och finns till och ligg på sjukvården om att personen behöver psykvård.
Det är värt en vecka eller två om du kan rädda livet på personen. Vården har ju annars sina brister.
Men har du möjlighet att avsätta tid så gör det 🙂❤️
Vi diskuterar här hemma vad vi ska göra, och det lutar åt att vi, efter hemkomst från sjukhuset, åker dit och ingriper praktiskt. (Om ingen annan anhörig hinner före.)

• Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi diskuterar här hemma vad vi ska göra, och det lutar åt att vi, efter hemkomst från sjukhuset, åker dit och ingriper praktiskt. (Om ingen annan anhörig hinner före.)
Ju fler ni är, desto bättre. Då har ni möjlighet att "avlasta varandra". ❤️
Kämpa kämpa ❤️

• Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…

💔
Jävligt svårt att säga. Men att bara finna som stöd och "vakt" är ju något. Om inte annat så stillar det kanske sitt egna sinne något.

Men sedan ska man även ha med sig i bakhuvudet att man har med vuxna människor att göra och ,tyvärr, en person som inte vill leva riskerar att ta sitt liv (eller försöka) oavsett vad. Så man måste också acceptera att man inte kan lösa alla problem.

• Älska
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
En moster som gick bort igår, enbart goda minnen men tyvärr gamla minnen.

Blir man än en gång påmind om hur splittrad familj/släkten är...

• Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Hur har det gått för er ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur har det gått för er ?
Vår anhöriga är fortfarande kvar på psykiatri-avdelningen. Vi har rätt så tät kontakt, mest via sms. Vet inte när det är dags för hemkomst.

Tack för att du bryr dig!

• Älska
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.