217 läst · 1 svar
217 läst
1 svar
Fjärrvärmesystem - behövs avgasare?
Hej! Har en fundering som det kanske inte finns något svar på med den information jag har, men försöker ändå. Bor i mindre flerfamiljshus med 8 hushåll, fjärrvärme. Värmeväxlaren håller på att lägga av och ska ersättas. Nu har ett brf-medlem börjat prata om att installera avgasare i systemet i samband med detta. En sån är ju inte precis billig. Finns det något svar på frågan om den behövs permanent eller om det räcker att alla avluftar i sina lägenheter? Har sett att de också går att hyra, kan det vara något?
Hur kan en värmeväxlare lägga av? Läcker den?B Buke skrev:Hej! Har en fundering som det kanske inte finns något svar på med den information jag har, men försöker ändå. Bor i mindre flerfamiljshus med 8 hushåll, fjärrvärme. Värmeväxlaren håller på att lägga av och ska ersättas. Nu har ett brf-medlem börjat prata om att installera avgasare i systemet i samband med detta. En sån är ju inte precis billig. Finns det något svar på frågan om den behövs permanent eller om det räcker att alla avluftar i sina lägenheter? Har sett att de också går att hyra, kan det vara något?
Annars är det som man sade om gamla folkabubblor - rätt skötta vet ingen hur gamla de kan bli...
Det innebär bland annat att de måste rengöras med vissa intervall.
Frågan om avgasare eller ej beror på hur högt huset är. Höga systemtryck kan binda mer luft, och är det över två bar bör ni överväga det, speciell om ni har läckor så ni måste fylla på nytt vatten då och då. Svara nu inte att ni inte har det, det är mycket vanligt och i många fall tänker man inte på det. Jag har forskat en del i ämnet:
https://www.sbuf.se/projektresultat/projekt?id=1cc11bb5-195e-4cbb-adde-374b32b56043
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera en bod - hur mycket isolering behövs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur ska jag designa lyxigt sovrummet med hotell-känsla? Hjälp behövs!!
Inredning -
Vad behövs tillgång till - brandskyddskontroll moderna kakelugn?
Värme allmänt -
Nytt golv ovanpå gammalt - dämpar ljud? Eller behövs isoleringsmatta?
Golv -
Byta strömbrytarpanel för vägguttag, behövs 2-poliga?
El