1 645 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Fjärrvärme vs. frånluftsvärmepump
Vad ska man satsa på, är det motiverat att byta ut en fullt fungerande (ny) frånluftsvärmepump Nibe 310 P och istället koppla in fjärrvärme i en villa som förbrukar ca 20 000 kwh/år?
Alla synpunkter mottages tacksamt
Alla synpunkter mottages tacksamt
En frånluftvärmepump ger ju med låg effekt hög temp till tappvarmvattnet (som annars skulle dragit ca 5000 kwh).
En bergvärmepump ger värme till i första hand husets uppvärmning, i ditt fall ca 20000 kwh.
Om du får ett bra pris på fjärrvärmen så blir det nog billigare än med frånluftvärmepumpen men kom ihåg att frånluftvärmepumpen även sköter ventilationen.
För övrigt har jag (tyvärr) samma modell. Den höll 14 månader
(förångaren gick sönder, otur alltså). Nu då temperaturen nått ner under 8 grader så orkar pumpen inte med längre, jag måste dra igång elpatronen, dåligt tycker jag :'( .
En bergvärmepump ger värme till i första hand husets uppvärmning, i ditt fall ca 20000 kwh.
Om du får ett bra pris på fjärrvärmen så blir det nog billigare än med frånluftvärmepumpen men kom ihåg att frånluftvärmepumpen även sköter ventilationen.
För övrigt har jag (tyvärr) samma modell. Den höll 14 månader
Trist att höra att din värmepump pajade så snabbt BAS :'(
Hur mycket kostade reparationen, garanti? Övriga erfarenheter av Nibe 310 P skulle vara kul att höra, vad hade du/ni för uppvärming före den mm.
Hur mycket kostade reparationen, garanti? Övriga erfarenheter av Nibe 310 P skulle vara kul att höra, vad hade du/ni för uppvärming före den mm.
Klicka här för att svara