densomkanvet densomkanvet skrev:
Hej
Har kikat en del på bjelins fiskbensparkett som jag är sugen på att lägga i vardagsrummet. Ni som har lagt detta golv, vad tycker ni om det? Är ni nöjda?
Jag la 59kvm Bjelin fiskbensparkett (själv, utan tidigare erfarenhet) i hela min lägenhet (inkl kök) och är snuskigt nöjd. Hade lagt om samma 100 gånger av 100.
 
  • Älska
densomkanvet
  • Laddar…
Polaren Per Polaren Per skrev:
Jag la 59kvm Bjelin fiskbensparkett (själv, utan tidigare erfarenhet) i hela min lägenhet (inkl kök) och är snuskigt nöjd. Hade lagt om samma 100 gånger av 100.
Sorry att jag väcker denna döda tråden haha men vilken valde du ifall jag får fråga?
Hur tycker du att golvet är idag?
 
D Dashio skrev:
Sorry att jag väcker denna döda tråden haha men vilken valde du ifall jag får fråga?
Hur tycker du att golvet är idag?
Nemas problemas!

Jag valde Bjelin Halmstad. Ca 1,5 år efter att jag hade lagt golvet så såldes faktiskt lägenheten och jag flyttade därifrån. Men under den tiden var i alla fall allting perfekt! ÄVEN i köket där jag också lade fiskbensparketten trots alla dumförklarande kommentarer från "kunniga".

Priset har höjts ca 10% (från 519:- till 569) sedan jag köpte det, men jag hade kört på samma idag om jag skulle lägga golv igen. Var sjukt smidigt att lägga och att slippa processen med att limma.
 
Polaren Per Polaren Per skrev:
Nemas problemas!

Jag valde Bjelin Halmstad. Ca 1,5 år efter att jag hade lagt golvet så såldes faktiskt lägenheten och jag flyttade därifrån. Men under den tiden var i alla fall allting perfekt! ÄVEN i köket där jag också lade fiskbensparketten trots alla dumförklarande kommentarer från "kunniga".

Priset har höjts ca 10% (från 519:- till 569) sedan jag köpte det, men jag hade kört på samma idag om jag skulle lägga golv igen. Var sjukt smidigt att lägga och att slippa processen med att limma.
Har du några bilder på hur det såg ut? Jag pendlar antingen det eller Stockholm faktiskt och efter att ha varit på några turer så verkar Halmstad toppa före Stockholm. Oj idag är det dyrt haha! 799kr kostar det. Kommer lägga i alla rum förutom sovrummen. Varför skulle det vara fel att lägga i köket? :)
 
D Dashio skrev:
Har du några bilder på hur det såg ut? Jag pendlar antingen det eller Stockholm faktiskt och efter att ha varit på några turer så verkar Halmstad toppa före Stockholm. Oj idag är det dyrt haha! 799kr kostar det. Kommer lägga i alla rum förutom sovrummen. Varför skulle det vara fel att lägga i köket? :)
Modernt kök med svarta skåp, ugn och trägolv. Dimmig och dämpad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild när köket var klart till 85%.

Ljus korridor med parkettgolv, inbyggda garderober och en stängd vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av hallen

Modernt vardagsrum, grå soffa, gula kuddar, vit runt bord, matplats, taklampa, trägolv, lugna färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av vardagsrummet

Har tyvärr inte många fler bilder!

Det många sa angående att lägga parkett i köket var väl att man skulle ångra sig om (när) man spiller, tappar saker etc etc. Men det var inga problem för mig i alla fall.

Oj, vilken prisökning! Såg att K-rauta hade 569:- som pris men helt slut i lager. Jag beställde via Bygghemma när det begav sig minns jag.
 
  • Renoveringsarbete pågår, oinredd garderob utan dörr, vit träpanel, kala väggar, trägolv, elskåp, klädhängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi lade in detta för 10 år sedan. Håller fortfarande väldigt bra kvalitet. Det var ett produktionsfel på en förpackning som vi lade. De bitarna lyfte sig efter bara 6 månader, men då kom parkettföretaget hit och bytte ut de bitarna direkt! Bra kvalitet. Jobbigaste att lägga var frisen runt om, som syns på ena bilden.
 
  • Ljust matsal, fiskbensparkett, vitt skåp, bord, stolar, fönster, inredningsdetaljer, växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust kök med vita skåp, trägolv, matplats, fönster, kylskåp och melon på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Polaren Per Polaren Per skrev:
[bild] Här är en bild när köket var klart till 85%.

[bild] Del av hallen

[bild] Del av vardagsrummet

Har tyvärr inte många fler bilder!

Det många sa angående att lägga parkett i köket var väl att man skulle ångra sig om (när) man spiller, tappar saker etc etc. Men det var inga problem för mig i alla fall.

Oj, vilken prisökning! Såg att K-rauta hade 569:- som pris men helt slut i lager. Jag beställde via Bygghemma när det begav sig minns jag.
Det var sjukt snyggt! Gjorde ju inte saken lättare mellan Stockholm och Halmstad. Tyckte att vi efter helgen bestämde oss för Stockholm haha!

Min kompis har lagt Sigtuna i över hela lägenheten inkl köket och han har en städerska som moppar varje helg och hon har väl gjort det nu i cirka 3 år. Inga problem fortfarande enligt honom.

Ja tyvärr, det är väl det som har gjort saken lite värre att man tänker om istället för ett självklart val. Men jag tror fortfarande att man kommer att bli nöjd oavsett.
 
M Martin Lannsjö skrev:
Vi lade in detta för 10 år sedan. Håller fortfarande väldigt bra kvalitet. Det var ett produktionsfel på en förpackning som vi lade. De bitarna lyfte sig efter bara 6 månader, men då kom parkettföretaget hit och bytte ut de bitarna direkt! Bra kvalitet. Jobbigaste att lägga var frisen runt om, som syns på ena bilden.
Sjukt fint! Vilket golv lade du?
 
D Dashio skrev:
Sjukt fint! Vilket golv lade du?
Jag lade in pakett från Bjoorn Flooring, det företaget verkar nu heta Bjelin.se . Verkar finnas fiskbensparkett på deras sida än.
 
M Martin Lannsjö skrev:
Jag lade in pakett från Bjoorn Flooring, det företaget verkar nu heta Bjelin.se . Verkar finnas fiskbensparkett på deras sida än.
Tack för svar Martin. Bjelin har flera olika typer av golv. Har försökt att kolla lite grann på vilket du har men verkar inte hitta det. Det sortimentet kanske inte finns kvar :)
 
Polaren Per Polaren Per skrev:
[bild] Här är en bild när köket var klart till 85%.

[bild] Del av hallen

[bild] Del av vardagsrummet

Har tyvärr inte många fler bilder!

Det många sa angående att lägga parkett i köket var väl att man skulle ångra sig om (när) man spiller, tappar saker etc etc. Men det var inga problem för mig i alla fall.

Oj, vilken prisökning! Såg att K-rauta hade 569:- som pris men helt slut i lager. Jag beställde via Bygghemma när det begav sig minns jag.
Wow snyggt! Hur har du gjort? Vi sitter i skiten där vi inte fattar hur vi ska ta oss vidare när vi behöver lägga golvet "nerifrån och upp" ist för som man bör - tvärtom.. 😅 Vi har flera rum det ska flyta genom men vet inte hur vi ska tänka och vi får ingen återkoppling av Bjelin just nu.. Vi har börjat i köket.
 
  • Inredning under konstruktion, köksskåp, hyllor, verktyg, oskyddat golv, hemrenovering, dagsljus från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av rum layout, möblering, möjlig renoveringsplan, med markeringar och symboler på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linneamaia Linneamaia skrev:
Wow snyggt! Hur har du gjort? Vi sitter i skiten där vi inte fattar hur vi ska ta oss vidare när vi behöver lägga golvet "nerifrån och upp" ist för som man bör - tvärtom.. 😅 Vi har flera rum det ska flyta genom men vet inte hur vi ska tänka och vi får ingen återkoppling av Bjelin just nu.. Vi har börjat i köket.
Hmm, jag är nog trög för jag förstår inte riktigt hur du menar. Nu när ni börjat lägga i köket, så måste ni fortsätta därifrån. Ni ska fortsätta precis där ni är just nu, dels åt vänster där jag ser tegel (en kamin?) och till höger längs med den väggen.
 
Polaren Per Polaren Per skrev:
Hmm, jag är nog trög för jag förstår inte riktigt hur du menar. Nu när ni börjat lägga i köket, så måste ni fortsätta därifrån. Ni ska fortsätta precis där ni är just nu, dels åt vänster där jag ser tegel (en kamin?) och till höger längs med den väggen.
Ja precis, det är vi med på. Men om du kollar ritningen så ser du att när vi kommer in till vardagsrummet längst till höger så måste vi lägga (på ritningen) neråt, alltså nerifrån och upp vilket typ inte går. Så tänkte bara hur du gjort när du lagt flytande över flera rum för att få allt att gå ihop på millimetern överallt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre 🙈
 
Linneamaia Linneamaia skrev:
Ja precis, det är vi med på. Men om du kollar ritningen så ser du att när vi kommer in till vardagsrummet längst till höger så måste vi lägga (på ritningen) neråt, alltså nerifrån och upp vilket typ inte går. Så tänkte bara hur du gjort när du lagt flytande över flera rum för att få allt att gå ihop på millimetern överallt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre 🙈
Ah, nu förstår jag precis hur du menar. Har försökt finurla lite på det men lyckas faktiskt inte komma på hur man löser det. Jag själv hade nämligen turligt nog aldrig samma problem! Hoppas någon annan vet. Ifall jag knäcker koden så återkommer jag i tråden
 
  • Gilla
Linneamaia
  • Laddar…
Vi kommer också att lägga 100kvm över flera rum. Min rekommendation är att försöka hänga upp skåpen istället för att låta de stå på golvet. Enligt rekommendation är det ju att man ska försöka skarva de med fog om jag inte minns fel men vi tänkte bara köra. Dock kommer vi att slipa och lacka. Vet inte om det har någon betydelse.

Min andra rekommendation är att lägga över hela golvet ändå även fast det kanske är "onödigt". Vi tänkte som du att vi inte heller skulle lägga för att det ändå inte syns men ifall vi tänker oss att vi ska byta kök eller layout i framtiden så kommer det att vara lite jobbigt ifall det saknas några stavar lite här och där.

Men som svar på din fråga, kör hela vägen ned till mat och därefter bygg på sidan :)
Jag hoppas att jag förstår vad du menar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.