D Dashio skrev:
Vi kommer också att lägga 100kvm över flera rum. Min rekommendation är att försöka hänga upp skåpen istället för att låta de stå på golvet. Enligt rekommendation är det ju att man ska försöka skarva de med fog om jag inte minns fel men vi tänkte bara köra. Dock kommer vi att slipa och lacka. Vet inte om det har någon betydelse.

Min andra rekommendation är att lägga över hela golvet ändå även fast det kanske är "onödigt". Vi tänkte som du att vi inte heller skulle lägga för att det ändå inte syns men ifall vi tänker oss att vi ska byta kök eller layout i framtiden så kommer det att vara lite jobbigt ifall det saknas några stavar lite här och där.

Men som svar på din fråga, kör hela vägen ned till mat och därefter bygg på sidan :)
Jag hoppas att jag förstår vad du menar :)
Alla stommar hänger på väggen i en skena, det är Ikea. Så fötterna är egentligen överflödiga men ändå där för att stötta upp vid behov om det ens behövs. Och golvet ligger under stommarna där vi kommer dra vitvaror fram och tillbaka för att underlätta, men sen om golvet egentligen tål att ha fötter/ben med tyngd är ju en sak. Bjelin avråder det egentligen för garantin som sagt.

Och när det kommer till golvet i stort så funkar det inte att lägga hela vägen ner och sen lägga i sidled. Man måste lägga en rad med a-stavar från vänster till höger först och sen en rad med b-stavar från höger till vänster, sen upprepa. Det är därför vi frågar om råd nu för när vi ska fortsätta in till v-rum till höger på ritningen och kommer in med den raden mitt i rummet så måste vi lägga "uppåt" (neråt på ritning), och går inte det att göra med stavarna.
 
Kanske dum fråga men varför skulle det inte fungera att bygga på sidan? Såg några youtube klipp där det gick fint.
 
D Dashio skrev:
Kanske dum fråga men varför skulle det inte fungera att bygga på sidan? Såg några youtube klipp där det gick fint.
Då får du gärna länka till dessa 😂 vi har testat allt, man kan inte haka i stavarna när man byggt så som du tänker, vi har redan fått göra så i köket och fick banka i dom med hammare typ. Man ska haka i två kanter som tar i de i motsatt stav, du kan bara få i en så länge den staven "under" redan ligger. Vill man ta till våld så visst, inte omöjligt men de går sönder och blir inte släta på ytan utan du får en kant som sticker upp.
 
Men du måste byta sida på A och B så du vet om? :)

Jag har allting sparat på datorn. Kan försöka länka de på måndag när jag är åter min hemstad.
 
D Dashio skrev:
Men du måste byta sida på A och B så du vet om? :)

Jag har allting sparat på datorn. Kan försöka länka de på måndag när jag är åter min hemstad.
Byta sida? 🤔🙈 Förstår inte hur det skulle gå till
 
Nu har jag lagt lite men förstår inte vad utmaningen är i detta fallet? 😊
 
  • Renovering pågår, verktyg och material utspridda, golvarbete, skyddspapp, kabel, paket med plattor, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dashio skrev:
Nu har jag lagt lite men förstår inte vad utmaningen är i detta fallet? 😊
Nä svårt att förklara bättre också om man inte kan se det irl och svårt kanske att jämföra om vi har väldigt olika planlösningar osv. Men det spelar ingen roll längre, vi plockade upp det i köket igen vilket ändå var ganska lätt och smidigt tack vara pinnarna och så la vi från motsatt sida istället och det har gått bra :) Tack iaf!
 
Ah jag förstår! Men det är jäkligt meckigt med att lägga haha!
 
  • Gilla
Linneamaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.