Attitudeswe
Går det att räkna hem en anläggning alls?

Gjorde en lönsamhetskalkyl på en liten anläggning utan batteri givet att 60 öringen försvinner.

Analyserade mitt elförbrukningsmönster via Tibbers API och solinstrålningsdata från SMHI. Har elbil och total årsförbrukning på 19400kWh.

Kom fram till att 8 paneler är lönsammare än 10 paneler. (Sett bara till panelkostnad)

25% fler paneler ökar egenanvändningen med ynka 11% (i kWh). Produktionsvärde inkl elskatt ökar med 22% (i SEK) när anläggningen blir 25% större (dvs ej lönsamt).

Enligt greenmatch kostar en nyckelfärdig 5kW anläggning 95200 efter avdrag (batteri skulle kosta ytterligare 19000kr för minsta möjliga). Kan egenanvändningen öka med 10kr/dag med 4 battericykler/dag? Då är väl inte batteri lönsamt heller ( med 2000dagars livslängd (8000 cykler) och 20000kr mervärde)

Får det till 36år återbetalningstid exkl kapitalkostnad.

Skulle man dubbla/tredubbla anläggningen så ökar primärt exportvärdet, och det är ju uppenbart väldigt lågt. Kanske att man på helgen skulle kunna få in lite mer i bilen dock...

Min beräkning tar inte hänsyn till riktigt alla parametrar såsom paneltemperatur och infallsvinkel, men tar hänsyn till instrålad effekt och sekunder bakom moln (data från SMHis mätstation i Göteborg).
Tabell som jämför solpaneler: 8 vs 10, egen och export kWh och värde för varje månad, totaler och andelar, baserat på data från SMHI och Tibbers API.

Attitudeswe
Hade man bott i tyskland hade man fått installera en 2000W anläggning själv som får exportera 800w till elnätet. Dom kostar under 10000kr, så skulle vara lönsamma efter mindre än 5år här i Sverige...

Varför tillåts Sverige ha andra regler än övriga EU länder?

https://www.adac.de/rund-ums-haus/energie/versorgung/balkonkraftwerk/

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hade man bott i tyskland hade man fått installera en 2000W anläggning själv som får exportera 800w till elnätet. Dom kostar under 10000kr, så skulle vara lönsamma efter mindre än 5år här i Sverige...

Varför tillåts Sverige ha andra regler än övriga EU länder?

[länk]
En lagstiftning som är summan av alla andra EU-länders lagstiftning skulle vara hopplös att implementera.

Attitudeswe
D Daniel_M_ skrev:
En lagstiftning som är summan av alla andra EU-länders lagstiftning skulle vara hopplös att implementera.
Är inte halva vitsen med EU att man skall få sälja sina utvecklade varor på hela marknaden?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Går det att räkna hem en anläggning alls?

Gjorde en lönsamhetskalkyl på en liten anläggning utan batteri givet att 60 öringen försvinner.

Analyserade mitt elförbrukningsmönster via Tibbers API och solinstrålningsdata från SMHI. Har elbil och total årsförbrukning på 19400kWh.

Kom fram till att 8 paneler är lönsammare än 10 paneler. (Sett bara till panelkostnad)

25% fler paneler ökar egenanvändningen med ynka 11% (i kWh). Produktionsvärde inkl elskatt ökar med 22% (i SEK) när anläggningen blir 25% större (dvs ej lönsamt).

Enligt greenmatch kostar en nyckelfärdig 5kW anläggning 95200 efter avdrag (batteri skulle kosta ytterligare 19000kr för minsta möjliga). Kan egenanvändningen öka med 10kr/dag med 4 battericykler/dag? Då är väl inte batteri lönsamt heller ( med 2000dagars livslängd (8000 cykler) och 20000kr mervärde)

Får det till 36år återbetalningstid exkl kapitalkostnad.

Skulle man dubbla/tredubbla anläggningen så ökar primärt exportvärdet, och det är ju uppenbart väldigt lågt. Kanske att man på helgen skulle kunna få in lite mer i bilen dock...

Min beräkning tar inte hänsyn till riktigt alla parametrar såsom paneltemperatur och infallsvinkel, men tar hänsyn till instrålad effekt och sekunder bakom moln (data från SMHis mätstation i Göteborg).
[bild]
Jag såg en 24x430watt så 10,3kw och 10kwh batteri för 110 000kr, så kan nog få det lägre pris. En kollega hade liknade med 15kwh batteri o städtjänst för ca 120 000.

Ska du ha få paneler får man nog ta in de parametrarna du skippa. Här bli det ca 80-85% verkningsgrad varma sommardagar.

Så får hitta var brytpunkten kan ligga på.

Är inte halva vitsen med EU att man skall få sälja sina utvecklade varor på hela marknaden?
Bestämmelser för elsäkerhet får vara hårdare än direktiven. Olika länder har föga förvånande olika förutsättningar. Tydligen gör elsäkerhetsverket bedömningen att återmatning via pluggkontakt från en inverter till en lägenhets elanläggning inte är tillräckligt säkert.

Länk till elsäkerhetsverkets yttrande

S
5 kW är en väldigt liten anläggning. Jag har 7,8 kW installerad effekt som peakar 6 kW som jag tycker är en liten anläggning.
Det är svårt att ladda elbilen på enbart den egenproducerad elen eftersom jag måste ställa ner laddeffekten kraftigt och sommartid räcker produktionen till under några timmars laddning. En dubbelt så stor anläggning är mycket bättre lämpad för sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.