Min VVS kille (som också är min granne, kanske påverkar) låter mig betala samma inköpspris som honom på alla grejer i alla fall. Detta gäller också min elektriker faktiskt, som är en pensionär som arbetar via veteranpoolen och är enormt duktig.

När man läser dom här trådarna börjar jag fundera på???Jobbar ni inte??Skriver nattetid..Dagtid??På arbetstid????Nu är jag pensionär som tur är men med 50 år i VVS-Branschen 40 år som egen.Tänk om man hade haft vett att ta såå bra betalt!!! Men man kan ju ändå inte mer än äta sig mätt!!
Ni andra som gnäller så på VVS o El. Vad har ni för jobb?? Vad tjänar ni i Månadslön??Vore intressant att veta??En Bilverkstad tar ju mellan 1200,-o bortåt 2000,- i timmen för en enkel service på bilen...Tandläkare tar ju mellan 2-3000,-per timma..Kanske till och mer.Frisörer ligger på långt över 1000,- per tim..Gnäller man lika där med??Eller??Håller helt med er om att VVS o El prisbild är helt tokig,Jag har aldrig tagit såna löjliga marginaler!!Så skönt att slippa jobba mer.Glad att kroppen fortfarande funkar skapligt när man är 70 år..
Förresten är det nån som är sugen på att starta upp inom VVS??Jag har hela utrustningen med Servicebil Boxer 6 år 6,500 mil och varulager att sälja.Så kan ni ju börja tjäna bra!! 450,000.-+ moms. Så är allt ditt!!

• Gilla
  • Wow
  • Haha
larobu och 2 till
  • Laddar…
En till som inte verkar vilja förstå problemet.

Vi (jag generaliserar grovt) är inte sura för att det kostar pengar eller för att det finns marginaler, utan att det tillkommer kostnader som vi upplever att hantverkaren kunde varit öppen med från början.

Frisör-exemplet: klippning 230 kr, som hittat. När du är välfriserad och nöjd halar du upp kort och får en summa på 780 kr. Du måste ju förstås betala stolshyran, slitage på saxarna och kemikalietillägg!

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
kashieda kashieda skrev:
En till som inte verkar vilja förstå problemet.

Vi (jag generaliserar grovt) är inte sura för att det kostar pengar eller för att det finns marginaler, utan att det tillkommer kostnader som vi upplever att hantverkaren kunde varit öppen med från början.

Frisör-exemplet: klippning 230 kr, som hittat. När du är välfriserad och nöjd halar du upp kort och får en summa på 780 kr. Du måste ju förstås betala stolshyran, slitage på saxarna och kemikalietillägg!
Och när du satt dig i stolen åker frisören och köper schampoo, sedan en sväng till, eftersom han glömde köpa balsam.:D

• Gilla
  • Haha
larobu och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och när du satt dig i stolen åker frisören och köper schampoo, sedan en sväng till, eftersom han glömde köpa balsam.:D
Och schampoot och balsam köps hos hårproduktsgrossisten för 20:- flaskan (inkl fika) men när ditt hår tvättas står det "Schampoo - 180:-" på fakturan

• Gilla
larobu och 2 till
  • Laddar…
Som jag skrev innan,är glad att jag slipper jobba mer.Sista tiden jag var aktiv så kunde du som kund köpa billigare blandare på Bygg Hemma än vad jag kunde köpa dom på Dahl o då tillkom momsen.Nånstans är det ett fel.Kanske börja skylla även på mellanhänderna,grossisterna som lägger på såna marginaler.Förresten så är det nog inte bara hantverkarna som ockrar.Titta på maten hur stora marginaler har inte handlarna.Lantbrukaren får ca 3,60+ moms/ liter för mjölken och vad kostar den i affären??11-13,-liter..Samma med en grislantbrukaren får kanske i bästa fall 20.- per kilo och vad kostar den sen???? Kläder och skor tillverkade i lågprisländer,där kan man tala om påslag-,marginaler....

R Rollerörkrök skrev:
Som jag skrev innan,är glad att jag slipper jobba mer.Sista tiden jag var aktiv så kunde du som kund köpa billigare blandare på Bygg Hemma än vad jag kunde köpa dom på Dahl o då tillkom momsen.Nånstans är det ett fel.Kanske börja skylla även på mellanhänderna,grossisterna som lägger på såna marginaler.Förresten så är det nog inte bara hantverkarna som ockrar.Titta på maten hur stora marginaler har inte handlarna.Lantbrukaren får ca 3,60+ moms/ liter för mjölken och vad kostar den i affären??11-13,-liter..Samma med en grislantbrukaren får kanske i bästa fall 20.- per kilo och vad kostar den sen???? Kläder och skor tillverkade i lågprisländer,där kan man tala om påslag-,marginaler....
Och det är fortfarande inte marginalerna i sig, utan att vissa väljer att inte vara öppna med hur mycket mer kunden får betala än vid eget inköp.

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Lantbrukaren får ca 3,60+ moms/ liter för mjölken och vad kostar den i affären??11-13,-liter
Är lite missvisande då den ”förädlas” och konsumentförpackas innan den hamnar i butiken...... dessutom transporteras den ju flera gånger i hanteringen mellan lantbrukare och konsument

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och det är fortfarande inte marginalerna i sig
Utan att hantverkarna vill ha hundratals procent mer betalt än vad slutkunden kan köpa materialet för själv........

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Violina Violina skrev:
Då har den passerat sin förväntade livslängd med 5-10 år, inte konstigt att firman säger att du behöver köpa en ny!
Han behövde uppenbarligen inte köpa en ny.

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Han behövde uppenbarligen inte köpa en ny.
Den var ju trasig?

R Rollerörkrök skrev:
Vad köper du för lyx mjölk för 11-13kr litern? :crysmile:

TRJBerg
Violina Violina skrev:
Den var ju trasig?
Han kunde ju reparera den.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Han kunde ju reparera den.
Att man lyckas "få igång" någonting själv är inte samma sak som att en firma ska debitera kunden för en nödlösning som de inte kan lämna garantier på..

TRJBerg
Violina Violina skrev:
Att man lyckas "få igång" någonting själv är inte samma sak som att en firma ska debitera kunden för en nödlösning som de inte kan lämna garantier på..
Det vet vi ju inte - dvs att det skulle ha varit en nödlösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.