Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Tror det var @Mikael_L som gjorde ett snabbt inhopp här och också missberäknade detta men hen försvann illa kvickt då korten synade.
Oj, det här inlägget har jag inte ens läst.
Jag har hoppat över flera sidor med inlägg, ibland har jag annat att göra.
Men jag har inte missberäknat något, och jag har inte blivit synad, utan det fanns bara en motspelare som försökte bluffa.
Alla beräkningar står i mitt inlägg, det finns inget att syna, du kan bara kontrollräkna istället.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror som sagt (som jag tror jag skrivit tidigare) att märkesverkstäderna kommit på detta och sänkt marginalerna rejält på de artiklar som kunderna "kan" priserna på; som olja, torkarblad, ljuddämpare, däck, oljeservice, bromsbelägg mm. I vissa fall är mekonomen och liknande dyrare än märkesverkstan.

Vad som är en acceptabel nivå på påslaget är väl kopplat till det värde som den som tillhandahåller materialet tillför och de extra garantier som lämnas. Taktegel eller tryckat virke känns som en mindre komplex produkt än tex rörkopplingar när det kommer till att hantera eventuella problem.

Jag är medveten om att mjölken på macken är dyrare än mjölken på lokala ICA, som i sin tur är dyrare än ICA maxi, som i sin tur är dyrare än Lidl. Därav storhandlar jag inte på macken. Tänk om man skulle bli tvingad. Ja, ska du få serva bilen och tanka på macken måste du också handla korv, mjölk och bröd samtidigt. Det är det macken numera tjänar pengar på. Annars är du inte välkommen. Näe, det är en framtid jag tror vi slipper se. Om nu macken finns kvar om 10 år... Jag ser nog framför mig hur jag får åka långväga för att tanka min hobbybil den dag jag blir pensionär... Däremot tror jag fortfarande nån kommer sälja korv, toast och svindyr mjölk i ett litet hål i väggen som är dygnetrunt-öppet. Och kafet på flygplatsen kommer fortfarande kosta en hundring. Om vi fortfarande flyger då vill säga...
Så är det och rörmokaren kommer att vilja sälja material till dig även i framtiden. Får han inte det så kanske han prioriterar andra kunder förre dig. Men ringer du tillräckligt många samtal lär du hitta en röris som accepterar att du köper eget material eller har ett påslag som båda är nöjda med. Valet är alltid kundens.

När vi ändå pratar verkstäder. Har läst här på forumet hur dyra Mekonomen är jämfört med konkurrenter. Hörde bara som snabbast att dom nu ska granska verkstadsbranschen då det är så mycket mygel med billig arbetskraft. Mekonomen ansåg att det var osund konkurrens.

Så alla ni som önskar serva bilen billigt och skiter i moralen. Passa på nu innan priserna går upp.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så är det och rörmokaren kommer att vilja sälja material till dig även i framtiden. Får han inte det så kanske han prioriterar andra kunder förre dig. Men ringer du tillräckligt många samtal lär du hitta en röris som accepterar att du köper eget material eller har ett påslag som båda är nöjda med. Valet är alltid kundens.

När vi ändå pratar verkstäder. Har läst här på forumet hur dyra Mekonomen är jämfört med konkurrenter. Hörde bara som snabbast att dom nu ska granska verkstadsbranschen då det är så mycket mygel med billig arbetskraft. Mekonomen ansåg att det var osund konkurrens.

Så alla ni som önskar serva bilen billigt och skiter i moralen. Passa på nu innan priserna går upp.
Rörmokaren får mer än gärna sälja material till mig, med ett sunt pristillägg, upp till 30% högre än vad jag själv (utan rabatter och tjafs) kan handla för är inget problem egentligen (om det är förbrukningsmateriel, tex en bergvärmepump där jobbet att installera är litet i förhållande till materialet bör det vara lägre) - kan han sen förhandla sig till riktiga rabatter och inte rabatter utifrån "Kalle Anka prislistor" så är det fine med mig att han tjänar betydligt mer på materialet - jag är intresserad att inte ha en för stor diff till en alternativ materialkostnad.

Verkstäder tar både en ganska hög timkostnad och påslag på reservdelar, många sitter i en situation med hyfsat nya bilar och vill därav lämna på auktoriserad eller iallafall en av de större firmorna. Småskuttarna kommer få fortsätta serva äldre bilar till lägre priser. Jag ser inte alls det är nån osund konkurrens, jag tror du har fel där. Däremot kan det säkert finnas både inom bygg och småverkstäder och annat en svart marknad med anställda som inte omfattas av de skydd som ska finnas, betalar in skatt etc eller till och med är här olagligt. Det ska ju självklart ses över. Om lönerna är låga för vissa jobb är väl isåfall marknadsmässigt, liksom de är höga för vissa andra (som tex rörmokare). Generellt så tjänar duktiga mekaniker bra med pengar sett till utbildningens längd så jag kan inte se ett problem här.

Mekonomen är nog förresten inte ovanligt dyra, men de är absolut inte speciellt billiga - dock så säljer de vad jag förstår "OEM" material, dvs från Bosch, Hella, SKF, Brembo mfl - det är inte "biltema" kvalitet. Jag skulle snarare säga att många auktoriserade verkstäder sen länge motat konkurrensen på "classicservice", samt standardreparationer. Däremot är bildelar från tex Tyskland mycket billigt mot här i Sverige - man kan för biltemapriser få "äkta" märkesgrejor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är svårt att tjäna tillräckligt med pengar på att sälja rena arbetstimmar
Om man ber snällt om högre timpris och lägre påslag på inköp så borde det väl vara fördelaktigt för alla? Kunden blir nöjd, får högre rotavdrag. Och rörmokaren sätter förstås ett pris som han tjänar på?
 
  • Gilla
håkke65
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju så fiffigt att man kan välja vilken affärsmodell man vill, det finns inget som tvingar.
Så ville jag skulle jag kunna ha 0kr i timpenning och bara lägga på massor med pengar för materialet, som då blir tvunget att köpas genom mig.
Problemet blir väl att en hel del uppdrag skulle jag då inte kunna utföra, uppdrag som jag dessutom gillar.
Denna affärsmodell har i princip all detaljhandel och restaurang och många andra branscher. Man betalar ingenstans någon timpenning, utan bara på produkten som köps.

Jag skulle också kunna skänka materialet som används och bara ta betalt för timmarna.
Städfirmor gör väl i princip så, även många konsulter av alla de slag där de inte använder speciellt mycket material.
Bilrekond, skorstenssotning, skottning inkl sandning osv osv, ja det finns väldigt många som kan ha eller tänkas ha denna affärsmodell, bara timdebitering, inget på material.



Är någon av dessa modeller gångbara för mig, eller andra typiska hantverkare..?
Nej knappast, då det i de flesta affärer ingår både en ansenlig arbetstid likväl som en ganska stor post med material. Och dessutom varierar uppdragen, ifrån inget material till (nästan) ingen arbetstid. Så modellerna att antingen ej debitera tid eller ej debitera material är ej gångbara.

Så då återstår att välja en affärsmodell där man på något vis tar betalt för båda sakerna, och så långt lär vi alla kunna enas.
Problemet kommer nu, hur ska detta delas.
Själv läser jag på forumet och inser att elbutik.se, Jula och Clas ohlsson finns på nätet och har förstått att kunderna idag vill inte betala något överpris för materialet, alltfler är mycket medvetna, så min slutsats är att tiderna då man kunde tjäna mycket på materialförsäljningen är förbi.
Så för mig gäller att det är arbetstiden som ställer mat på mitt bord, och materialet får gå ungefär plus-minus noll. Detta innebär dock att jag gärna tar några procent påslag ändå, kanske en 5-10% över mitt inköpspris (som redan är dyrare, eller i bästa fall i paritet med elbutik.se). För med material så blir det alltid materialläckage, det blir en 2-meters stump kabel kvar från 50-meters-ringen, man glömmer att ta betalt för småkrafs, saker blir skadade eller fula när det skumpar runt i bilen. Och förutom det så är materialhantering en kostnad, måste ha större bil (än om jag bara behövde köra omkring med verktyg) och städning av bil och annat runt måste ske oftare och tar längre tid med en massa material.


Men i vilket fall, det finns inget fel eller olagligt med att ha affärsmodellen att tjäna massor på materialet, och sen konkurrera med låg timpenning. Det är väl mest att då får man vara beredd att ta ändlösa diskussioner med kunderna väldigt ofta, och dessutom få många kunder en enda gång och sen aldrig mer, eller deras bekanta och släktingar heller.
Jag har valt att jag inte orkar köra det racet, så jag hoppas att andra i branschen hänger på, vilket troligen gör att timpenningen generellt stiger något, vilket också gynnar mig.
En mycket välskriven summering av hur det går till och hur det skulle kunna gå till. Det är så här man hoppas att de hantverkare man anlitar själv resonerar.
Noterar också att du fått många gillningar, dock inte av några av de som argumenterar för att affärer i allmänhet och hantverkaryrket i synnerhet handlar om att lura kunden att betala mer än man lovat.

Som jag skrivit i andra ämnen så innebär en procentuell påslagsmodell att hantverkaren är motiverad att hitta det dyraste priset: Själva priset spelar ingen roll, det står kunden för, och ju dyrare inköp ju fler kronor går ner i fickan som påslag.

Som du skriver resulterar en påslagsmodell sedan i att det blir en herrans massa diskussion om kunden är någorlunda intresserad av vad pengarna går till, vilket förstås är en kostnad i sig, detta borde väl vara något som hantverkare sätter ett värde på att slippa?

Eftersom slutpriset behöver vara detsamma för att hantverkaren ska kunna bedriva sin verksamhet skjuts material över till högre timdebitering, här verkar alla vara överens. Men ingen har ännu nämnt att det gynnar kunden eftersom denne då för göra ett större rotavdrag. Detta borde ju i sin tur vara gynsammt för hantverkaren själv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
Problemet i stort är att konkurrensen är snedvriden.
Om alla konkurrerade i sin yrkesgrupp globalt skulle priserna i många branscher vara helt annorlunda.
Svenska ingenjörer/it-folk mfl. konkurrerar med indier/öststatare och tvingas hela tiden bli bättre och pressa priser.
Gäller till stor del byggare på entreprenadsidan tills byggfacket står och skriker ”go home”

Privat har VVS/EL har ”certifikat” och fack som håller uppe prisbild som därtill är dopad med ROT.

Sverige har valt global konkurrens. Det borde gälla alla yrkesgrupper.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Problemet i stort är att konkurrensen är snedvriden.
Om alla konkurrerade i sin yrkesgrupp globalt skulle priserna i många branscher vara helt annorlunda.
Svenska ingenjörer/it-folk mfl. konkurrerar med indier/öststatare och tvingas hela tiden bli bättre och pressa priser.
Gäller till stor del byggare på entreprenadsidan tills byggfacket står och skriker ”go home”

Privat har VVS/EL har ”certifikat” och fack som håller uppe prisbild som därtill är dopad med ROT.

Sverige har valt global konkurrens. Det borde gälla alla yrkesgrupper.
Tror du ska kolla vilket håll du cyklar åt nu
 
F
Den här diskussionen handlar i grund och botten om tillgång och efterfrågan.

Efterfrågan är större på el/vvs än tillgången.
Därtill ”certifikat” och ROT samt låga räntor.

Allt ovanstående nedkokat i timpriser och materialpriser.

Cykling är bästa sporten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Delvis sant. Rörmokaren var intresserad av jobbet tills han insåg att jag redan hade inhandlat vvberedare, vattenreningsutrustning, duschkabin. Det slutade med att jag fick kröka rör själv. Det duger inte med timpriset, försäljning av chromade kopparrör mm. Man kan ju kanske indirekt påstå att yrkesmän genom sitt beteende hjälper/lyfter fram en massa fuskbyggare?
 
T
Trodde den här tråden dött ut och att alla kommit överens?
 
T TechChad skrev:
Trodde den här tråden dött ut och att alla kommit överens?
Tror att vi kan komma överens om att vi aldrig kommer att vara överens. Vill man ha professionell hjälp så får man betala för det och gå med på de premisser som gäller.
 
Staffans2000
H håkke65 skrev:
Tror att vi kan komma överens om att vi aldrig kommer att vara överens. Vill man ha professionell hjälp så får man betala för det och gå med på de premisser som gäller.
Så är det!
Det är som sagt, ett resultat av att efterfrågan överstiger tillgången. Den enda trösten för den ratade konsumenten, är att förr eller senare tippar brädan över och det blir hantverkaren som får stå med mössan i hand när marknaden blivit mättad.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
F
... eller köper egna verktyg.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
... eller köper egna verktyg.
Nu när du nämner verktyg: Det vore roligt om tråden tog en vändning där rörmokarens verktyg diskuterades.
T.ex. att rörmokaren insisterar på att ta betalt för nya verktyg för varje jobb som ska göras för att garantera resultatet.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F
T Tumhanden skrev:
Nu när du nämner verktyg: Det vore roligt om tråden tog en vändning där rörmokarens verktyg diskuterades.
T.ex. att rörmokaren insisterar på att ta betalt för nya verktyg för varje jobb som ska göras för att garantera resultatet.
Den klassiska ”övrigtposten”
- hyra för pressverktyg (borde väl ingå i timpriset)
- trasor, lin och gängpasta 100kr
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.