H
A AndersS skrev:
Mellan två regeringar....
Mera OT, Nja, Arpanet som räknas som föregångare till Internet började skicka på tidiga 70-talet och utveckling av TCP/IP, etc. Annars har jag stått och ljugit under de år jag arbetade med utbildning inom området och det var före -94. Brukade ibland rycka fram Paul Baran som före Arpanet tog fram idéerna med paketförmedlande nät.😉
De utgick väl från liknade dagens mailsystem. Gemene man hade ju inte enkelt tillgång till något användarvänligt mailsystem. Teleprinter användes till och med av stora företag på 80-talet. Sen användes faxen på företagen på 80-90-talet innan mailen tog över. I en del länder i Europa är faxen vanlig fortfarande. Sverige ligger i framkant i dataanvändning.

H HEM2121 skrev:
De utgick väl från liknade dagens mailsystem. Gemene man hade ju inte enkelt tillgång till något användarvänligt mailsystem. Teleprinter användes till och med av stora företag på 80-talet. Sen användes faxen på företagen på 80-90-talet innan mailen tog över. I en del länder i Europa är faxen vanlig fortfarande. Sverige ligger i framkant i dataanvändning.
Mera OT, nja visst fanns fax men ett annat mailsystem jag kom i kontakt med i början av 80-talet och företag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Memo_Mail

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag instämmer i kören: FÄRGLASER.

Jag instämmer också i att man bör undvika HP's konsumentmodeller.

Jag har en Xerox phaser 6510 sen ett par år och är nöjd med den. Jag valde den modellen bl a för att det var relativt billig toner till den. När jag jämförde innan köpet så skiljde det flera gånger i pris mellan de billigaste och dyraste, så kolla upp priset och antal sidor man förväntas få ut noga innan du väljer modell.

H
A AndersS skrev:
Mera OT, nja visst fanns fax men ett annat mailsystem jag kom i kontakt med i början av 80-talet och företag.
[länk]
Intressant! Var det speciella personer som fick tillgång till det på företagen eller var det alla på företagen. Tänker att det var chefer och tekniker som använde det. Vet du hur var?

H HEM2121 skrev:
Intressant! Var det speciella personer som fick tillgång till det på företagen eller var det alla på företagen. Tänker att det var chefer och tekniker som använde det. Vet du hur var?
Alla som behövde det. Jag gjorde även formaterade mail i form av "beställningsformulär" i systemet då man inte kunde bifoga, var väl 83-85.
Ber om ursäkt för våra avvikelser i tråden.
Står fast vid färglaser utifrån ts behov.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nikasp
G gbgustaf skrev:
Jag har en sån som är inne på 19:e året nu. Används inte så ofta nuförtiden, men funkar perfekt.
Jag fick faktiskt laga den med ett speciellt kit efter 4-5 år, lite grejer man tryckte i då pappret började slira. Men sen rullade den på och var inte alls slut när jag bytte. I princip bara för att få en bättre formfaktor, smidigare att ställa i en hylla.

T TechChad skrev:
Jag säger också Epson Ecotank. Det är ju riktigt smart att man inte kör med patroner utan fyller på med flaska, är också billigare än bläckpatroner.
Jag har en Epson tankskrivare. Den fungerade bra tills "Waste ink" kuddarna är fulla enl. räknaren i skrivaren och skrivaren slutar fungera. Nu kommer det skandalösa/lurendrejeriet: För att återställa räknaren begär dom 2326 kronor!!! Jo det är sant! Rent ocker och lurendrejeri!!. Det är samma pris som för en ny skrivare! Jag gjorde det själv för en hundralapp! Ja för hundra (100) kronor! Skrivaren fungerar nu som normalt igen. Tror dom att man är dum i huvudet eller vad sysslar dom med!? Vid kontakt med Epson kundservice informerar dom följande "
Citat: "Tack för att du kontaktat Epson Kundtjänst och Support.
Som min kollega beskrev i sitt tidigare svar till dig är det en fråga om reparation och inget annat. Felet kan enbart repareras vid en Epson auktoriserad verkstad.
Återkom om du vill utföra denna reparation 2 326 kronor." (Slut citat.) Ja Halleluja, dom är väl inskolade vad dom skall svara kunden för att kunden skall tro att skrivaren är sönder (vilket den givetvis inte är!) och köpa en ny. En jätte enkel åtgärd återställer skrivaren direkt. Enl. dom kan felet endast åtgärdas, vilket tar 30, max 40 minuter, i deras egen verkstad till det facila priset av en ny skrivare! (Är det raketforskare som sysslar med skrivarna?) Dessutom borde man tänka lite på miljön också!
Dom kallar dessutom återställningen för "Reparation", vilket det inte är frågan om alls! Finns även program på nätet för en dryg hundralapp som gör jobbet utan problem. Vad är Epson för ett lurendrejeri företag? Bojkotta dom! Dom borde lägga ut återställningskoder på nätet! Aldrig mer Epson, detta pinsamma lurendrejeri företag!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Humoristisk Venn-diagram jämför egenskaper hos katter och bläckstråleskrivare; katt observerar; gemensamma egenskaper i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Alla verkar inte hylla Ecotankarna -- [länk]
Jo då, tankskrivare är bra. Jag vänder mig däremot mot det horribla agerandet från Epson. När Waste kuddarna är fulla slutar skrivaren att fungera. Epson erbjuder sig då att "reparera" den trots att den inte är sönder. Kostnad: mer än 2300:-, som en ny skrivare, ungefär! Lurendrejeri/bedragare! (Kostar en dryg hundralapp att enkelt återställa själv!) Bojkotta Epson; finns ett antal andra tankskrivare!

Redigerat:
Köp en svartvit laser.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som svar på TS fråga; enligt min erfarenhet Brother.

Vi har en antik HL-1440 med ett gammalt HPJetDirect-interface för att skriva ut via IP-port på LAN, denna funkar fortsatt efter drygt 20 år exakt som när den var ny. Bra livslängd på 6000-sidors tonern, extremt billig i drift perfekta utskrifter än idag och kan fortsatt kopplas in på tex windows 11 och senaste macOSX.

En simpel 600 dpi sv/v laser helt enkelt, några ören per sida i utskriftskostnader exkl papper som jag kan fixa från jobbet. Inte *ett* enda papperstrassel över dessa decennier, och inte ens behövt byta trumma trots att den gått över beräknad livslängd med ca 200 %.

När det var dags att skaffa en enhet till med litet mer finesser så valde jag en MFC-maskin, kapabel att scanna tvåsidigt i dokumentmatare (färg) och att skriva ut dubbelsidigt, givetvis även att kopiera. Maskinen heter MFC-L2750DW, har gått varm senaste året med mängder av scanningar och utskrifter: noll bekymmer där också.

Finns många fördelar med den nya inte minst att den ansluter via wifi, har bra appar för tex att scanna dokument osv, skriva ut från alla tänkbara enheter inkl telefoner. Gäster kan skriva ut från telefonen tex utan problem - går inte med den gamla maskinen.

Billig att köpa, och billig i drift den också. Snart dags att byta toner i den men som sagt, inga kostnader i drift att tala om - minst 1500 sidor utskrift från den lilla provpatron som följde med.

Jag valde aktivt bort möjligheten med färgutskrift, jag tycker det blir för dyrt i underhåll och vid de få tillfällen jag behöver det skriver jag ut på jobbets färglaser eller om det är foton, via en dylik tjänst på nätet så blir det perfekt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.