6 349 läst · 70 svar
6k läst
70 svar
Finns det någon skrivartillverkare man inte behöver hata?
Problemet var väl att bläckpatronerna hinner torka in långt innan du skrivit ut de där 500 eller 740 sidorna! Torkar de ihop efter 100 sidor så är den faktiska utskriftskostnaden rätt hög, för att inte nämna frustrationen och alla papper man får förstörda med randig text. En laserskrivare håller 10-tusentals sidor, du behöver inte vara rädd att den går sönder efter 13 månader. Efter 10år brukar gummirullarna bli lite torra så det blir svårt att dra in papper men det går rätt lätt att åtgärda.FemTummar skrev:
Alla verkar inte hylla Ecotankarna -- https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-epson-service-reparation-skrivare.497781/
Dessutom brukar själva skrivarna vara så flimsiga att de inte duger för mer än en uppsättning bläckpatroner för en sällananvändare. Sen börjar det strula med pappersmatning m.m.mnils skrev:
Kan du beskriva dina behov närmare? Hur mycket skriver du ut färg vs. svart/vitt? Pratar vi foto eller enklare färgutskrifter osv.?FemTummar skrev:
kan väl putsa priset till 1900 i alla fall för brother om man går på en billigare åf (pirat finns billigare men är något jag inte rekommenderar efter att ha jobbat med printerservice)FemTummar skrev:Ja, jag har väl egentligen inget emot laserskrivare, men jag behöver kunna skriva ut i färg, och tonerkostnaden blir då ganska saftig. Om jag kikar på Brother DCP L3550 eller HL 3270 så får man punga ut med 2500 eller 4000 kr om man ska fylla på med fyra kassetter (CMYK) och de räcker då i 1000 respektive 3000/2300 sidor.
Utskriftskostnaden per sida blir visserligen lite lägre än min nuvarande bläckskrivare som med sex patroner går lös på 1300 för fullt påfyll (alla siffror från Inklub) och då bara räcker i 500/740 sidor, men bara om jag går för de större tonerkassetterna och Brotherskrivaren inte får för sig att gå sönder en månad efter garantins slut. Trumman räknar jag inte med att behöva byta, så mycket skriver jag inte ut.
Tröttnade för flera år sen på alla strulande bläckskrivare som torkade ihop, köpte en Brother dcp-9015cdw färglaser, Inget strul, enda den inte gör bra är fotoutskrifter, men det är i gengäld så billigt och enkelt att skicka sina fotofiler till en firma som skriver ut dom åt en att det gör inget.
Det blir lite blandat och inte så väldigt frekvent: Syltetiketter, recept, julklappsetiketter, grattisbrev, noter, enstaka dokument till myndigheter, enstaka fakturakopior, ritningar på snickeridetaljer, av och till får hustrun ett ryck och skriver ut en bibba sömnadsritningar,C cpalm skrev:
Foton skickar jag till Crimson i de få tillfällen jag vill ha förstoringar för inramning.
Kort och gott --- utskrifter för husbehov.
Har en föregångare till denna (HP MFP M277DW) som fungerar väldigt bra och är billig i drift. Lärdomen är att det heller inte är värt med pirattoner (som nog inte ens funkar längre) då de är betydligt sämre. Livet är för kort för att ha lägga energi på kassa skrivare.
https://www.proshop.se/Skrivare/HP-...MIsPrr1feNgQMVYgcGAB1Z8AQOEAQYCSABEgJbf_D_BwE
https://www.proshop.se/Skrivare/HP-...MIsPrr1feNgQMVYgcGAB1Z8AQOEAQYCSABEgJbf_D_BwE
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Lite tjatigt månne men även jag säger laser. Kostar mer i inköp men dom bara funkar. Att fortsätta använda bläckstråleskrivare är som att be om problem.