Köpte själv en HP för nått år sen, inga problem...
Kraven jag hade var utskrift över WIFI (dvs från telefoner) och dubbelsidiga utskrifter. Det finns appar till både ifån och Android (båda gör det de ska utan att märkas) och den talar om att den har låg nivå på toner hela tiden. Skriver fortfarande ut dock....
 
  • HP Color LaserJet Pro M255dw skrivare på skrivbord, touchskärm, pappersutmatningsfack, vit, modern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Det är några år sedan, då fanns det inte på websidorna. Det var inga problem med andra märken utom med HP.
ok, märkligt. Jag har laddat hem drivrutiner till allt möjligt de senaste 20+ åren. Det brukar följa med en CD-skiva också, men den använder jag aldrig eftersom jag utgår ifrån att det finns en uppdaterad version sen den skivan brändes.
 
FemTummar FemTummar skrev:
* inte vägrar skriva ut för att man använder piratbläck
Inte direkt först men ordet "bläck" förklarar alla problem. 🤬
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
ok, märkligt. Jag har laddat hem drivrutiner till allt möjligt de senaste 20+ åren. Det brukar följa med en CD-skiva också, men den använder jag aldrig eftersom jag utgår ifrån att det finns en uppdaterad version sen den skivan brändes.
Ja, men till den skrivaren och skannern, jag fick ringa GB ett antal gånger för att få disketten eller om det var en cd, förmodligen en diskett.😄 skannern gick sen runt i släkten, ett riktigt tröskverk, fungerade aldrig riktigt som den skulle.
 
Välj bläck bara om du vill skriva ut foton, eller om du vill ha en maskin i rimlig prisklass som kan hantera A3 (Brother). Min Brother A3 torkar inte om den har ström, den gör något regelbundet som förhindrar det. Det förbrukar förstås lite bläck, men det är mycket bättre än att den torkar ihop.
Dubbelsidigt med bläck är värdelöst, utan specialpapper så blöder det igenom för mycket från den andra sidan. För laser, köp pirat-toner från Tyskland, mycket billigare än pirat-toner i Sverige.
 
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Ja, men till den skrivaren och skannern, jag fick ringa GB ett antal gånger för att få disketten eller om det var en cd, förmodligen en diskett.😄 skannern gick sen runt i släkten, ett riktigt tröskverk, fungerade aldrig riktigt som den skulle.
Ah, var det till och med diskett, ja då var det nog större problem att hitta drivrutiner än idag. 😂😉
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, var det till och med diskett, ja då var det nog större problem att hitta drivrutiner än idag. 😂😉
Ja, nu låter det 90 -tal.
Då fick jag en utbytt färgskrivare med vaxpatroner som även krävde specialpapper om jag nu minns rätt.
Och med det lilla användandet hemma "åt" den vax för uppvärmning och rengöring till en förmögenhet. Lite vax på papper och mycket i rengöringslådan.
Den försvann snabbt till de "sälla jaktmarkerna" när vaxpatronerna var slut som jag fick med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, var det till och med diskett, ja då var det nog större problem att hitta drivrutiner än idag. 😂😉
Ja, det är nog lite lättare idag.😂
Utveckling har gått fort, första officiella mailet i Sverige gick mellan Bildt och Clinton 1994.
 
Redigerat:
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Ja, det är nog lite lättare idag.😂
Utveckling har gått fort, första officiella mailet i Sverige gick mellan Bildt och Clinton 1994.
Ja, 1994 hade jag redan skickat många mail, vilket är märkligt då jag fortfarande är omkring 25-årsåldern. 😉

Nog med offtopic för min del nu.
Jag är som sagt nöjd med min Brother DCP-L3550CDW. Kostar strax under 4000 kr, kan koppla upp sig trådlöst hemma, hanterar dubbelsidig utskrift automatiskt (dubbelsidig kopiering kräver manuell hantering, men är trivialt), scanning samt såklart utskrift i färg eller svart/vit. Toner kan bytas enskilt, alla måste inte bytas samtidigt. Duger bra till utskrift av bilder så länge man inte behöver fotokvalitet.
Jag var lite sugen på möjligheten att skriva A3 också, men billigaste skrivaren för det ligger på 23500 hos prisjakt. Så ofta skriver jag inte A3...
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, 1994 hade jag redan skickat många mail, vilket är märkligt då jag fortfarande är omkring 25-årsåldern. 😉

Nog med offtopic för min del nu.
Jag är som sagt nöjd med min Brother DCP-L3550CDW. Kostar strax under 4000 kr, kan koppla upp sig trådlöst hemma, hanterar dubbelsidig utskrift automatiskt (dubbelsidig kopiering kräver manuell hantering, men är trivialt), scanning samt såklart utskrift i färg eller svart/vit. Toner kan bytas enskilt, alla måste inte bytas samtidigt. Duger bra till utskrift av bilder så länge man inte behöver fotokvalitet.
Jag var lite sugen på möjligheten att skriva A3 också, men billigaste skrivaren för det ligger på 23500 hos prisjakt. Så ofta skriver jag inte A3...
Problemet har varit att det går för långt mellan man skrivet ut med bläckskrivare. Då hinner bläcket att torka i kanalerna. Men det kanske har blivit annorlunda den senaste tiden?
Egentligen ska man sätta i gång bläckstråleskrivaren dagligen så att rengöringen går igång.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, det är nog lite lättare idag.😂
Utveckling har gått fort, första officiella mailet i Sverige gick mellan Bildt och Clinton 1994.
Beror vad som avses avses mail😉
System för meddelande hade funnits länge, årminstone sedan 70-talet i de system jag arbetade med.
 
Jag som skannar in ganska många äldre foton och hela albumsidor föredrar en separat skanner som kan placeras bredvid dator/arbetsplats.
Skrivareklumpen kan placeras lite mera avsides.
Kopierar dokument papper-papper görs sällan, behövs det så används skanner och utskrift till skrivare.
 
H
A AndersS skrev:
Beror vad som avses avses mail😉
System för meddelande hade funnits länge, årminstone sedan 70-talet i de system jag arbetade med.
Googla. Det första officiella mailet mellan 2 regeringar….
System man kan ju räkna teleprinter osv………
 
H HEM2121 skrev:
Googla. Det första officiella mailet mellan 2 regeringar….
System man kan ju räkna teleprinter osv………
Mellan två regeringar....
Mera OT, Nja, Arpanet som räknas som föregångare till Internet började skicka på tidiga 70-talet och utveckling av TCP/IP, etc. Annars har jag stått och ljugit under de år jag arbetade med utbildning inom området och det var före -94. Brukade ibland rycka fram Paul Baran som före Arpanet tog fram idéerna med paketförmedlande nät.😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ARPANET 😎
Skulle skriva LOGIN men servern krashade efter LO.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.