P PHPersson skrev:
Du låter som en fantastisk hantverkare, men dessvärre är ni i undertal enligt min erfarenhet. Det enda jag inte håller med om är ”gå med vinst”. Gör hantverkaren fel eller dåligt jobb så borde det bli utan vinst eller tom förlust. Det får man ta igen på andra jobb. Blir det fel/dåligt jobb merparten och det blir mycket förluster så ja då kanske hantverkaren skall satsa på en annan karriär istället. Dvs gör man fel så får man utan ersättning fixa till det så att kunden blir nöjd, naturligtvis inom de gränser som upphandling avsåg. Där tror jag många gånger problemet ligger. Kunderna förväntar sig allt men de har inte köpt det. Hantverkarna gör fel och debiterar samma sak 2 gånger eller lämnar ett dåligt jobb och kunderna blir förbannade.
Mjo men jag menar som näringsverksamhet generellt och att debitera för faktiskt utfört arbete. Om du inte har gjort det faktiskt utförda arbetet med ett förväntat resultat kan du ju inte heller debitera för det eller hur?

Backjobb som vi pratar om det får man ju göra "gratis" så att säga. Det försvinner ju från vinsten. Att rätta till egna misstag debiterar man ju inte för.
 
V växelventil skrev:
Ser lite bättre ut nu(kattfritt mao) och ska sätta tätningslist på sidorna kvar.
Typiskt nog borde detta ingå i de åtaganden firman du anlitade har.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jo det finns riktiga hantverkare..
Problemet med dom är att dom har jobb bokade 1,5 år framåt minst
 
J
Begär offert på att byta garageport, förväntar sig att få ett nytt garage och service på gräsklipparen samt fönsterputsning. 😂
 
J JT8 skrev:
Begär offert på att byta garageport, förväntar sig att få ett nytt garage och service på gräsklipparen samt fönsterputsning. 😂
Nöjer mig med en garageport som har mindre glipor än den gamla men kanske för mycket begärt.
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Mjo men jag menar som näringsverksamhet generellt och att debitera för faktiskt utfört arbete. Om du inte har gjort det faktiskt utförda arbetet med ett förväntat resultat kan du ju inte heller debitera för det eller hur?

Backjobb som vi pratar om det får man ju göra "gratis" så att säga. Det försvinner ju från vinsten. Att rätta till egna misstag debiterar man ju inte för.
Korrekt! Håller helt med, bara det att det sällan är så upplever jag. Även om det såklart finns många dåliga kunder är det ändå personen som är proffs som har huvudansvaret att informera om ev Ätor. ”Tex upplysa om att våran port är rak, är väggen bågformad kommer det inte att bli tätt. I vår offert ingår inte åtgärdande av detta ev. problem. ”
 
J JT8 skrev:
Begär offert på att byta garageport, förväntar sig att få ett nytt garage och service på gräsklipparen samt fönsterputsning. 😂
Eller en hantverkare som offererar en ny garageport inkl byte och undrar om inte kunden kan fixa det själv, den hänger ju ändå på plats.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nöjer mig med en garageport som har mindre glipor än den gamla men kanske för mycket begärt.
Alldeles för mycket begärt, du skall vara nöjd att de dök upp och gjorde det halvfärdigt. De har ju lovat Kalle att komma dagen efter, sen måste de hämta material på XL bygg, dricka kaffe på debiterad tid och klappa varandra på ryggen lite. Avslutar med att skratta ihop över vilka idioter kunderna är…
 
Det är ju en puckel mitt i öppningen. Hur ska portmontören få en port som är rak i nederkant att täta mot det golvet? Ska dom figursåga ut golvets ojämnheter i nederkant porten?
 
  • Gilla
duell
  • Laddar…
K krillan skrev:
Det är ju en puckel mitt i öppningen. Hur ska portmontören få en port som är rak i nederkant att täta mot det golvet? Ska dom figursåga ut golvets ojämnheter i nederkant porten?
Göra golvet plant innan montage känns väl som en rimlig åtgärd
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Våran garageport som Efter 35 år hade gjort sitt med springor och inte gick att få tag på reservdelar så bestämde vi att byta garageporten.Tog en firma som hade bra referenser och inte var den billigaste heller. Dom kom kl 0900 och blev klara kl 1630 och dom hade nog inte räknat med så lång tid.Att väggar och golv är både snena och inte raka i äldre hus kan inte vara en överraskning och blir mest irriterad på den som kom och tog mått.När vi godkände utförandet så regnade mycket så inget solljus Mao.Skulle ni vara nöjda.
Glipan mellan port och karm är montörens ”huvuvärk”. Glipan mot golvet kanske går att få tät om man sätter dit en tjockare list eller slipar i betongen.
Jag hade slipat en liten nerförsbacke utåt i betongen. det motverkar även att vatten rinner in.
Diskuterades detta innan beställningen ?
 
P PHPersson skrev:
Korrekt! Håller helt med, bara det att det sällan är så upplever jag. Även om det såklart finns många dåliga kunder är det ändå personen som är proffs som har huvudansvaret att informera om ev Ätor. ”Tex upplysa om att våran port är rak, är väggen bågformad kommer det inte att bli tätt. I vår offert ingår inte åtgärdande av detta ev. problem. ”
Jo man måste utgå från att kunden inte har insikt i hur mycket saker och ting kostar eller att underlaget man har kräver ett ordentligt underarbete, att det är snett och vint t.ex. Det kan nog bli lätt att man tar saker för givet som inte är självklart för lekman och sedan blir det problem när saker och ting kostar mer än kund har tänkt sig och de kanske inte skulle ens startat projektet om de visste.

Jag har själv i första person sett problem när jag kommit ut där projektledare eller säljare inte har kollat upp förutsättningarna innan och sedan budgeterat för offert med ett drömscenario gällande arbetstimmar när det i verkligheten tagit nästan de dubbla timmarna, enbart därför att man inte undersökt anläggningen först (i detta fall en elanläggning eftersom jag är elektriker).

I trådskaparens fall ska man ta reda på problem såsom att öppningen inte är jämn och att porten inte bara kan smällas dit såsom du nämnde. Man undviker själva problemen som nu uppstått. Problemet är att man verkar sänt dit okvalificerad personal eftersom vad jag läst så har man försökt att bila i öppningen. Man kanske struntat i att man behövde lägga dit bruk för att jämna ut för enbart bilning inte räcker såsom på bilden där det lutar från mitten till vänster. Oavsett så skulle man säkert behöva spackel överlag där för att få det riktigt bra. Jag tvekar på att man använt laser eller andra hjälpmedel för annars gör man det inte så dåligt, speciellt inte under 7,5 timmar och med mer än en man.
 
A AndersS skrev:
Men har du inte något bevis på utbildning och ev. referens på vad du arbetat med?
Kanske något att fundera på varför du t.ex debiterar xxx kr/tim jämfört med någon annan.
Jag har nog haft flest certifierade i Sverige inom ett visst område där kunderna både krävde och betalade för det
Jodå riktiga hantverkare finns men de är knepiga att få tag i. Med 25 års erfarenhet av att anlita hantverkare tycker jag att mindre firmor och ensampulare är att föredra. Bästa under alla år var killen som skulle lasera kåken utvändig. Medelstor tvåvåningskåk med fristående garage. Han tog 14 dagar på sig och sa sedan att han inte var nöjd med resultatet ”jag tar och drar kåken en gång till”. Det gjorde han till samma ersättning som för två dragningar! Tala om yrkesstolthet där kvalite och stolthet går före cashen! Ovanligt idag men de finns som sagt. Men takläggare lyckades jag aldrig anlita då jag aldrig fattade varför man skulle byta friskt virke mot friskt virke! Blev en rejäl rengöring med skyddshantering av befintligt tak med Zendapannor!
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
MultiMan
V växelventil skrev:
Jo jag har fixat till det nu men som sagt den killen som var och tog mått borde tagit med sådana saker i beräkningen tycker jag för kan inte vara första gången dom stöter på att väggar/golv inte är raka.Killen sa bara efter han hade tagit mått att det här är inga problem?
Ingenting man kan förvänta sig längre tyvärr. Jag lejde takläggare med mer än 25 år i branschen och välrenommerat företag. De (3 personer) kollade inte mitt tak på huset från 1926 med vattenpass, utan bockade bara en massa takkrokar som sedan fästes i bärläkten (stabilt och bra). Först när hela taket var lagt märktes det att regnvattnet gick på fel håll eftersom husets takslut lutade 5 grader eller nåt sådant på flera ställen. Lyckades inte få det fixat pga omfattningen av rättningen, så enda jag lyckades med var prisavdrag och jag satte själv extra stuprör, på den sidan det lutade till. Absolut inte bra.

Man mätte inte heller huset på mer än en sida och huset är inte symmetriskt så takplåtarna på ena sidan blev för korta.

De fick också göra om vindskiveplåtar 3 gånger eftersom de var för smala och gjorde att det regnade in under taket. Inget de ville acceptera som ett fel heller, men mycket bråk gjorde till slut att iaf det blev fixat.

De ville inte erkänna något egentligen och tyckte allt var kundens fel och har inte hälsat på mig sedan dess. Tack och lov har de slutat nu pga pension. Att det alls blev några former av lösningar berodde på en enda av de anställda som ändå verkade ha någon form av samvete.

Som sagt, erkänt företag med många årtionden i branschen. Utbildade plåtslagare.
 
F Frångolvtilltak skrev:
Problemet med dom är att dom har jobb bokade 1,5 år framåt minst
Det är ju något helt annat… dom är ju uppbokade av en anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.