R
A AndersS skrev:
Stämmer nog bra! Men idag kan det kallas yrkesbevis. Krävs lärlingsperiod innan du är "godkänd".
Jag vet är yrkesarbetare och har varit handledare åt ett antal med😉
 
R
A AndersS skrev:
Men har du inte något bevis på utbildning och ev. referens på vad du arbetat med?
Företag har referenser men man kan o får inte ge ut det till kund på individnivå pga. Personuppgiftslagen GDPR utan det är företagen som är referens.
Yrkesbevis däremot kan man kräva men jag har aldrig behövt visa upp det. Men jag vill återigen påpeka hur brett o stort yrket är.
 
R
A AndersS skrev:
Men har du inte något bevis på utbildning och ev. referens på vad du arbetat med?
Kanske något att fundera på varför du t.ex debiterar xxx kr/tim jämfört med någon annan.
Jag har nog haft flest certifierade i Sverige inom ett visst område där kunderna både krävde och betalade för det
Ja det är upp till kunderna o begära men vårat yrke är så brett att ska man vara certifierad så är det portmontörer som kommer att bli det då snickare gör så oerhört mycket, så det blir hopplöst o gå alla certifieringar och utbildningar.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den stora skillnaden här är att det spelar ingen roll om du inte har det, du får arbeta ändå. Det borde man inte få tycker jag.
Vi tycker uppenbarligen olika, jag är glad i näringsfriheten och tycker skråväsendet är förlegat.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Företag har referenser men man kan o får inte ge ut det till kund på individnivå pga. Personuppgiftslagen GDPR utan det är företagen som är referens.
Yrkesbevis däremot kan man kräva men jag har aldrig behövt visa upp det. Men jag vill återigen påpeka hur brett o stort yrket är.
Går alldeles utmärkt att ange kunskap, certifiering, utbildning, yrkesbevis, etc. är eller har varit vanligt krav i vår bransch vid upphandling och krav på utförande personal. Dock inte byggbranschen.
 
R
A AndersS skrev:
Går alldeles utmärkt att ange kunskap, certifiering, utbildning, yrkesbevis, etc. är eller har varit vanligt krav i vår bransch vid upphandling och krav på utförande personal. Dock inte byggbranschen.
Inte på individnivå, det strider mot GDPR däremot så kan dom kraven ställas på företagen men aldrig på individen.
 
R Janu78 skrev:
Inte på individnivå, det strider mot GDPR däremot så kan dom kraven ställas på företagen men
Förstår nog inte, inom IT-branschen med säkerhetskontrollerar, etc, inget konstigt.
Du har nog blivit "lurad" antar jag.
 
R
A AndersS skrev:
Förstår nog inte, inom IT-branschen med säkerhetskontrollerar, etc, inget konstigt.
Du har nog blivit "lurad" antar jag.
Nej jag har inte blivit lurad och GDPR gäller alla branscher du får inte lämna ut information på individnivå, sedan finns det undantag och lagar som går före GDPR tex skattelagar, bokföring, brott mm. Men i en upphandling om bygg, IT mm. Får du aldrig skicka med en massa information om dina anställda.
 
A AndersS skrev:
Så har det varit även historiskt, i städer förr fanns skråväsen med sådana krav. Men utanför fanns det inte, där fanns olika yrkesgrupper utan tillhörighet i skråerna. Och även duktiga personer utan att tillhöra skråväsendet.
Jag vet inte om du håller med mig eller inte, jag tolkar det som att du gör det😅
 
F fribygg skrev:
Vi tycker uppenbarligen olika, jag är glad i näringsfriheten och tycker skråväsendet är förlegat.
Gungor och karuseller. Nu får vi stå ut med glapp i garageporten men i gengäld får alla som vill tomta runt och "installera" dom.
 
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gungor och karuseller. Nu får vi stå ut med glapp i garageporten men i gengäld får alla som vill tomta runt och "installera" dom.
Fast när man upphandlar ett jobb ska man ju kunna förvänta sig ett fackmannamässigt utförande, oavsett om personen dom gör jobbet har ett mästarbrev och är med i rätt skrå eller skaffat sina kunskaper på annat håll.

Var det inte du som häromdagen förespråkade att installera värmepump själv? Trots avsaknad av certifikat och utbildning. Men för att installera en port ska man ha diverse yrkesbevis alltså enligt ditt resonemang alltså. Intressant vändning.

Till ts. De borde komma tillbaka och fixa det här. Det är ju inte färdigt. Det är för övrigt inte så svårt att slipa ner lite gammal betong med en vinkelslip med rätt diamantklinga alternativt gjuta en jämn klack så dörren får en horisontell yta stt täta emot. Det kan man klara utan skyddad yrkestitel...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gungor och karuseller. Nu får vi stå ut med glapp i garageporten men i gengäld får alla som vill tomta runt och "installera" dom.
Man får ju faktiskt installera sin garageport själv, behöver inte vara certifierad,utbildad,listad hos intresseorganisation eller på nån kommunal myndighet.
Likadant med vatten och avlopp, det får man göra själv utan att vara med i rörkrökarskrået.

Är väl bara elektriker,kyltekniker och brandskyddskontrollörer som riktigt lyckats pissa in sina revir.
 
B BSOD skrev:
Fast när man upphandlar ett jobb ska man ju kunna förvänta sig ett fackmannamässigt utförande, oavsett om personen dom gör jobbet har ett mästarbrev och är med i rätt skrå eller skaffat sina kunskaper på annat håll.

Var det inte du som häromdagen förespråkade att installera värmepump själv? Trots avsaknad av certifikat och utbildning. Men för att installera en port ska man ha diverse yrkesbevis alltså enligt ditt resonemang alltså. Intressant vändning.

Till ts. De borde komma tillbaka och fixa det här. Det är ju inte färdigt. Det är för övrigt inte så svårt att slipa ner lite gammal betong med en vinkelslip med rätt diamantklinga alternativt gjuta en jämn klack så dörren får en horisontell yta stt täta emot. Det kan man klara utan skyddad yrkestitel...
Jag har uppenbarligen gjort intryck hos dig 😂
Nåja, gott så.
 
F fribygg skrev:
Man får ju faktiskt installera sin garageport själv, behöver inte vara certifierad,utbildad,listad hos intresseorganisation eller på nån kommunal myndighet.
Likadant med vatten och avlopp, det får man göra själv utan att vara med i rörkrökarskrået.

Är väl bara elektriker,kyltekniker och brandskyddskontrollörer som riktigt lyckats pissa in sina revir.
Jag tänker att det borde öka yrkesstoltheten. Men jag tänker sen om jag träffat nån elektriker med yrkesstolthet...
En har jag definitivt. Minst en.
 
R Janu78 skrev:
Nej jag har inte blivit lurad och GDPR gäller alla branscher du får inte lämna ut information på individnivå, sedan finns det undantag och lagar som går före GDPR tex skattelagar, bokföring, brott mm. Men i en upphandling om bygg, IT mm. Får du aldrig skicka med en massa information om dina anställda.
Nja du drar GDPR ett steg för långt, du namnger oftast inte person utan redovisar numerär av olika yrkeskategorier och vilka yrkesbevis/certifieringar som finns.
Blir det sedan ett uppdrag tar man det på individnivå.
Och mindre företag har ibland på sin hemsida "här arbetar vi" med namn och kunskap, arbetsuppgift, etc.
Så det går alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.