V växelventil skrev:
Det som är tråkigt idag får jag en känsla att riktiga hantverkare verka bli mer än sälsynt grupp idag.Den firman jag anlitade gör inget annat än sätter in garageportar så det är ju inte uffes allt i allo. som utfört jobbet.Firman har annars bra referenser från tidigare jobb och som sagt dom var inte billigaste firman heller.
Det är väl samma som Thermias återförsäljare som jag och du pratat om innan. Dyrare än de flesta och bra referenser. Tyvärr så verkar det inte finnas någon yrkesstolthet eller kunskap kvar. Och kunden blir lidande. Har inte löst sig för mig än:(
 
V växelventil skrev:
Våran garageport som Efter 35 år hade gjort sitt med springor och inte gick att få tag på reservdelar så bestämde vi att byta garageporten.Tog en firma som hade bra referenser och inte var den billigaste heller. Dom kom kl 0900 och blev klara kl 1630 och dom hade nog inte räknat med så lång tid.Att väggar och golv är både snena och inte raka i äldre hus kan inte vara en överraskning och blir mest irriterad på den som kom och tog mått.När vi godkände utförandet så regnade mycket så inget solljus Mao.Skulle ni vara nöjda.
Synd att du godkände
 
Johankson71 Johankson71 skrev:
Det är väl samma som Thermias återförsäljare som jag och du pratat om innan. Dyrare än de flesta och bra referenser. Tyvärr så verkar det inte finnas någon yrkesstolthet eller kunskap kvar. Och kunden blir lidande. Har inte löst sig för mig än:(
Fast i ditt fall hade väl inte återförsäljaren/installtören varit fysisk på plats i din verkstad vad jag kommer ihåg.
 
V växelventil skrev:
Fast i ditt fall hade väl inte återförsäljaren/installtören varit fysisk på plats i din verkstad vad jag kommer ihåg.
De har varit på plats och inspekterat så de har haft alla förutsättningar för att göra rätt.
 
C Clossa skrev:
Glipan mellan port och karm är montörens ”huvuvärk”. Glipan mot golvet kanske går att få tät om man sätter dit en tjockare list eller slipar i betongen.
Jag hade slipat en liten nerförsbacke utåt i betongen. det motverkar även att vatten rinner in.
Diskuterades detta innan beställningen ?
Nej vi beställde en garageport som skulle vara tät och det var han som mätte införståd med eftersom den gamla var gammal och där fanns det glipor så möss kom in men inte som den som dom satte dit.Jag beställde ingen garageport med kattlucka.
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
Johankson71 Johankson71 skrev:
De har varit på plats och inspekterat så de har haft alla förutsättningar för att göra rätt.
Men talar vi inte om han från arvika som slutat?
 
R Janu78 skrev:
En snickare blir man inte utan yrkesbevis,
En snickare är man om man väljer att kalla sig det. Snickare är ingen skyddad yrkestitel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Nöjer mig med en garageport som har mindre glipor än den gamla men kanske för mycket begärt.
Det kan inte vara så enkelt att det är din konstruktion som är skev, inte porten? 😁
 
T Tompafix skrev:
Oh berätta mera. Vart hittar man sådana?
På byggföretagen hemsida finns ett register med kollektivanslutna ftg. Det är en bra början. "Schyssta Byggare" // K
 
Vissa saker kan jag visserligen fylla i/göra själv.. men det finns begränsningar! Och framförallt finns det begränsningar för vad jag vill betala för.. vs vad jag fått/de gjort!

Hade helt klart frågat dem om det var så här det var meningen att det skulle se ut.. om det var ett jobb de hade själva godkänt och betalt för hemma hos dem själva.. (om det var den kvalitén på deras jobb, som de ville att jag skulle marknadsföra till alla andra..).
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vem skulle montera portar om inte en snickare?
En montör kanske? Ingen aning, men som snickare (träarbetare) med…vad kan det vara nu, +25 års yrkeserfarenhet (och yrkesbevis) så har jag än så länge inte monterat en garageport. Kanske för att den inte är av trä, vad vet jag 😄

Poängen är att en duktig hantverkare kan ta sig an det mesta även om man inte gjort just ett sådant moment tidigare, och resultatet/pris lär variera med erfarenhet därefter.
Personligen tycker jag det viktigaste är att kommunicera förväntat resultat med kund ihop med uppskattad tid och kostnad.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
En snickare är man om man väljer att kalla sig det. Snickare är ingen skyddad yrkestitel
Ja du får väl kalla dig för vad du vill, men vi har ett yrkesbevis som kunderna kan efterfråga.
 
R Janu78 skrev:
Ja du får väl kalla dig för vad du vill, men vi har ett yrkesbevis som kunderna kan efterfråga.
Det vore intressant att veta hur stor andel av de som kallar sig snickare som har ett yrkesbevis.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det vore intressant att veta hur stor andel av de som kallar sig snickare som har ett yrkesbevis.
Jag har jobbat med en del mindre bolag, när det gäller svenskar så är det någ hög procent jag skulle gissa runt 85-90% men sedan har vi alla utländska o där är det inte många.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
K K.Bygg skrev:
En montör kanske? Ingen aning, men som snickare (träarbetare) med…vad kan det vara nu, +25 års yrkeserfarenhet (och yrkesbevis) så har jag än så länge inte monterat en garageport. Kanske för att den inte är av trä, vad vet jag 😄

Poängen är att en duktig hantverkare kan ta sig an det mesta även om man inte gjort just ett sådant moment tidigare, och resultatet/pris lär variera med erfarenhet därefter.
Personligen tycker jag det viktigaste är att kommunicera förväntat resultat med kund ihop med uppskattad tid och kostnad.
Instämmer med det du skriver vi har samma erfarenhet 25+år men jag har under dessa år monterat kanske 5-7 portar medans vi har sålt bort säkert 30-40 st portmontage, då dom är ruskigt effektiva.
 
  • Gilla
K.Bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.