Hej,

Vill köpa en dubbel-brytare som verkligen är två separata brytare (som inte delar fas över brytarna). Skall använda den med återfjädring för att öppna/stänga garageportar (2 st., en per knapp).- Finns bara en dosa (i stenvägg) så därav att jag inte vill ha två olika apparater.

Om det finns sådana apparater - vad "heter"/kallas de?

De flesta dubbel trapp är väl byggda så?

13th Marine 13th Marine skrev:
De flesta dubbel trapp är väl byggda så?
Så kanske det är! Det är alltså "dubbeltrapp" som de heter.. :) Har sett att det finns modeller som heter så. Tack - då vet jag vad jag skall köpa.

MEN dom är inte godkända för 400Volt.
Kanske bättre då med förhöjningsram och två separata brytare.

V violapalimo77 skrev:
Så kanske det är! Det är alltså "dubbeltrapp" som de heter.. :) Har sett att det finns modeller som heter så. Tack - då vet jag vad jag skall köpa.
Nu har jag kört Schneider Exxact, och de har en ritning på de interna kopplingarna på baksidan. Så man kan dubbelkolla så att det stämmer innan man köper.

E elmont skrev:
Nja. I mitt fall kommer jag brygga en 24v utgång under ca. 0,5 sekunder så det borde vara ok.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har jag kört Schneider Exxact, och de har en ritning på de interna kopplingarna på baksidan. Så man kan dubbelkolla så att det stämmer innan man köper.
Ok. Skall undersöka och läsa på lite innan jag köper. Men du har säkert rätt.

Ja är det bara en svagström så fungerar en dubbeltrapp utmärkt. Dom finns av alla fabrikat och på dom flesta kan man montera en fjäder för att det ska bli en tryckknapp. Dom är märkta 6+6

E elmont skrev:
400 V för att manövrera en garagport har jag inte sett. Antingen 230 V eller svagström

J jonaserik skrev:
400 V för att manövrera en garagport har jag inte sett. Antingen 230 V eller svagström
Det blir 400V mellan kontakterna om man har två olika faser in på brytaren.

D Dilato skrev:
Det blir 400V mellan kontakterna om man har två olika faser in på brytaren.
Nu var det inte att manövrera med olika faser på en garageport. Då är det en 3-fas port och då är det med säkerhet två kontaktorer för upp eller ner och max manöver 230 V. Annars rätt.

J jonaserik skrev:
Nu var det inte att manövrera med olika faser på en garageport.
Jo, grundfrågan var "med olika faser".

V violapalimo77 skrev:
Vill köpa en dubbel-brytare som verkligen är två separata brytare (som inte delar fas över brytarna). Skall använda den med återfjädring för att öppna/stänga garageportar (2 st., en per knapp).
Senare framkom det att det var svagström men när 400V påtalades var det inte känt.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.