16 899 läst · 70 svar
17k läst
70 svar
Findus bygger långbåge!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 339 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 339 inlägg
Kul tråd! I min ungdom sköt jag pilbåge i samma klubb som långbågs legendaren Sören wikingsson. Helt sjukt vilken känsla han hade! Tror han vann SM typ 30 år i rad...
Ska bli kul att se vad du lyckas få fram!
Ska bli kul att se vad du lyckas få fram!
Har bara deltagit i klubbtävlingar. Inför ett SM hade vi en tävling för att hjälpa de som skulle dit att få tävlingsnerver. Alla i samma klass. I semifinal slog jag en junior som en vecka senare tog SM-guld. Inte för att jag på något sätt kunde påstå mig vara en bättre skytt. Bara på nerver och focus i rätt ögonblick...
Antar att klubbens ide med tävlingsnerver fungerade. En annan ung klubbmedlem tog guld i Compound för seniorer på samma SM. Var en lite för bra klubb för mig som bara lekte.
Mvh Findus
Antar att klubbens ide med tävlingsnerver fungerade. En annan ung klubbmedlem tog guld i Compound för seniorer på samma SM. Var en lite för bra klubb för mig som bara lekte.
Mvh Findus
Jag använder en vanlig bagagevåg för att mäta dragvikten. Den jag har visar dessutom pound direkt så man slipper räkna...
https://www.clasohlson.com/se/Bagagevåg-digital/p/Pr444483000
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.clasohlson.com/se/Bagagevåg-digital/p/Pr444483000
Tack för tips. Har dock hittat en bra lösning.
Ett ”tillering tree” med en knap som gör att jag kan låsa där jag vill.
Tycker om klockmodellen på våg. Lätt att läsa av. Gillar också att den är helt mekanisk.
Vågen går upp till 25kg. Om jag vill ha högre dragvikt kan jag ha ett block på strängen så går det upp till 50kg/ca100pund.
En enkel vässare för pilspetsar.
Sätter ämnet i en borrmaskin och kör försiktigt.
Pilspetsarna är koniskt gängade. Hålet i vässaren är lite snett för att få rätt vinkel. Lite tur att gängan tar hela vägen.
Därmed sitter spetsarna som berg. I alla fall innan jag missar målet och träffar något hårt.
Mvh Findus
Ett ”tillering tree” med en knap som gör att jag kan låsa där jag vill.
Logga in
Skapa konto
Tycker om klockmodellen på våg. Lätt att läsa av. Gillar också att den är helt mekanisk.
Vågen går upp till 25kg. Om jag vill ha högre dragvikt kan jag ha ett block på strängen så går det upp till 50kg/ca100pund.
En enkel vässare för pilspetsar.
Logga in
Skapa konto
Sätter ämnet i en borrmaskin och kör försiktigt.
Pilspetsarna är koniskt gängade. Hålet i vässaren är lite snett för att få rätt vinkel. Lite tur att gängan tar hela vägen.
Logga in
Skapa konto
Därmed sitter spetsarna som berg. I alla fall innan jag missar målet och träffar något hårt.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Projektet har flera fronter. I hamnen lindar jag ihop strängar. Behöver förmodligen göra några innan de blir som jag vill. Hur som helst behövs en sträng för att trimma pilarnas nockläge.
När det nu visar sig att laminat inte duger till själva bågarna testar jag om det är användbart till att förstärka pilnockar.
Sågat ett spår och limmar in en flisa laminat.
Slipat rent och fasat lite i kantputsen.
Försågat med Japansåg. Nött upp spåret försiktigt med kakelsåg.
Har justerat så att pilen sitter säkert men löst på en sträng gjord av 12 längder dacron.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
När det nu visar sig att laminat inte duger till själva bågarna testar jag om det är användbart till att förstärka pilnockar.
Sågat ett spår och limmar in en flisa laminat.
Logga in
Skapa konto
Slipat rent och fasat lite i kantputsen.
Logga in
Skapa konto
Försågat med Japansåg. Nött upp spåret försiktigt med kakelsåg.
Logga in
Skapa konto
Har justerat så att pilen sitter säkert men löst på en sträng gjord av 12 längder dacron.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Kul projekt!
Har i många år byggt ryttarbågar för levande rollspel (lajv)
Ganska korta, kring 110 cm strängade cg med en dragstyrka på c:a 20 pound.
Leker med olika träslag och former. Använder glasfiber (segelbåtslatta) i lemmarna.
Har i många år byggt ryttarbågar för levande rollspel (lajv)
Ganska korta, kring 110 cm strängade cg med en dragstyrka på c:a 20 pound.
Leker med olika träslag och former. Använder glasfiber (segelbåtslatta) i lemmarna.
Logga in
Skapa konto
Latta är ju genialt. Finns på SeaSea 2000x31mm för 159 pedaler. Tillsammans med typ 10mm poppel borde 50 pund ligga inom räckhåll.V vanpire skrev:
När jag tröttnar på att mina experiment knäcks så måste jag testa...
Mvh Findus
PS. Fina bågar. Flemish twist strängar är inte svåra att göra. Sådana skulle höja utseendet ett snäpp ytterligare. Enda som är trixigt i början är att få rätt längd. Jag har tvinnat tätt och försträcker med kedjespel. DS
Redigerat:
Gör jag något varje dag så kan jag få iväg en pil innan sommaren.
En testserie med något längre pilar än jag behöver. Alla med olika styvhet.
Har slitsat i bandsågen. Limmar nockförstärkningar.
Planen är att testa först utan fjädrar på kort avstånd för att se vilken som går rakast. Kan korta pilarna enkelt genom att gänga av spetsen och svarva ett nytt läge.
Den pil som går bäst mäter jag upp noga. Sedan sätter jag fjädrar på den och testar igen. Sedan kan jag massproducera (kanske 4 till )den sorten.
Övriga nakna pilar sparas till en annan gång.
Mvh Findus
En testserie med något längre pilar än jag behöver. Alla med olika styvhet.
Har slitsat i bandsågen. Limmar nockförstärkningar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planen är att testa först utan fjädrar på kort avstånd för att se vilken som går rakast. Kan korta pilarna enkelt genom att gänga av spetsen och svarva ett nytt läge.
Den pil som går bäst mäter jag upp noga. Sedan sätter jag fjädrar på den och testar igen. Sedan kan jag massproducera (kanske 4 till )den sorten.
Övriga nakna pilar sparas till en annan gång.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 614 inlägg
Jag minns hur jag och vänner gjorde bofferpilar en gång i tiden..
Vi gjorde pilskaft, fäste en 5krona framför och sen testade vi oss fram till lagom antal lager liggunderlag..
Minns att vid 4 så började det bara göra ont och inte längre bli blåmärken..
Vi gjorde pilskaft, fäste en 5krona framför och sen testade vi oss fram till lagom antal lager liggunderlag..
Minns att vid 4 så började det bara göra ont och inte längre bli blåmärken..
Inget har gått som planerat denna dag.
Så blir det ibland. En miss vid måttning har kostat det mesta av dagen. Problemet gick att lösa på tillfredsställande sätt.
Har tagit mig tid att göra nocklägen klart på testpilarna.
Nu hem.
Mvh Findus
Så blir det ibland. En miss vid måttning har kostat det mesta av dagen. Problemet gick att lösa på tillfredsställande sätt.
Har tagit mig tid att göra nocklägen klart på testpilarna.
Logga in
Skapa konto
Nu hem.
Mvh Findus
Något att skjuta på...
Enligt devisen att göra något varje dag.
Hundratals säkerhetsdörrar passerar genom snick varje månad emballerade med kartong.
Har sågat upp dagens skörd som inte skall användas.
200mm breda remsor. 1000mm långa. Sågat en liten centrerad slits i ändarna.
Ett par spillbitar 2”8 och lite gängstång.
När allt lagts ihop och dragits fick jag 950mm mellan reglarna. Det duger.
Har tidigare varit med och tillverkat mål (but på pilbågslingo). Då har det varit hål istället för slits. Borrat med mall. Tagit mycket längre tid att göra och en evighet att få ihop. Slitsar var otroligt mycket enklare.
Mvh Findus
PS.
DS.
Enligt devisen att göra något varje dag.
Hundratals säkerhetsdörrar passerar genom snick varje månad emballerade med kartong.
Har sågat upp dagens skörd som inte skall användas.
200mm breda remsor. 1000mm långa. Sågat en liten centrerad slits i ändarna.
Ett par spillbitar 2”8 och lite gängstång.
Logga in
Skapa konto
När allt lagts ihop och dragits fick jag 950mm mellan reglarna. Det duger.
Logga in
Skapa konto
Har tidigare varit med och tillverkat mål (but på pilbågslingo). Då har det varit hål istället för slits. Borrat med mall. Tagit mycket längre tid att göra och en evighet att få ihop. Slitsar var otroligt mycket enklare.
Mvh Findus
PS.
Logga in
Skapa konto
DS.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Ett steg per dag har fört projektet framåt.
Mål är klart sånär som på ett par ringtavlor att sätta på.
Strängar klart.
Pilar är genomfört så långt det är vettigt.
Återstår personlig utrustning och så det absolut viktigaste. En fungerande båge.
Givetvis är målet något slags medeltidspassabel look. Men för att komma vidare med pilarna så tar jag till desperata moderniteter.
Avslutade dagen med att leta upp några lämpliga ämnen bland frånsågen.
Har limmat med lamineringsepoxy. Först ek med en segellatta. Det är den riktigt moderna långbågen. Lattan är råstark. Borde kunna bli en slank båge med hög dragstyrka.
Hade blandat lite väl mycket plast så en lönnlist och en poppellist och glasfiberväv blir ett ämne till en lättare båge.
Årsringarna är rätt orienterade.
Mvh Findus
Mål är klart sånär som på ett par ringtavlor att sätta på.
Strängar klart.
Pilar är genomfört så långt det är vettigt.
Återstår personlig utrustning och så det absolut viktigaste. En fungerande båge.
Logga in
Skapa konto
Givetvis är målet något slags medeltidspassabel look. Men för att komma vidare med pilarna så tar jag till desperata moderniteter.
Avslutade dagen med att leta upp några lämpliga ämnen bland frånsågen.
Har limmat med lamineringsepoxy. Först ek med en segellatta. Det är den riktigt moderna långbågen. Lattan är råstark. Borde kunna bli en slank båge med hög dragstyrka.
Hade blandat lite väl mycket plast så en lönnlist och en poppellist och glasfiberväv blir ett ämne till en lättare båge.
Logga in
Skapa konto
Årsringarna är rätt orienterade.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Redigerat:
Lördag var vilodag.
I dag hobbydag.
Höll på oproportionellt länge med att grovforma ämnet. Glasfiber är elakt mot verktyg. Därför mer manuella metoder. Mycket gjort i kantputsen vilket slöar bandet rejält. Billigare än en klinga i alla fall
Kunde till slut spänna upp och börja forma lemmarna. Vågade gå upp till 17kg/34pund.
Märka på var jag tror att material skall bort.
Ner och skrapa/skära/slipa.
Tillbaka upp. Titta. Mäta. Märka på nytt.
Om och om igen.
Tog förstås lite mer än jag borde. När jag lyckats stränga med den riktiga strängen och gjort de sista justeringarna landade bågen på ca 44 pund.
Gör en vänlig bedömning . Det är min första som det gått att skjuta med.
Provskjutit med de nakna pilarna. Förefaller som om jag kommer kunna göra rätt pilar av asken. Hade 8 olika styvheter. De som gick bäst var 5-7 på den skalan.
Bågar skall strängas av när de läggs undan.
Dags att ge upp för dagen.
Mvh Findus
PS. Bilden på tavlan visar hålen efter de andra skotten. Skjutit på ca 10 meter. Trodde att jag skulle sprida ut skotten mer. Det är bra tryck i bågen. De rena skotten går igenom någon decimeter. DS.
I dag hobbydag.
Höll på oproportionellt länge med att grovforma ämnet. Glasfiber är elakt mot verktyg. Därför mer manuella metoder. Mycket gjort i kantputsen vilket slöar bandet rejält. Billigare än en klinga i alla fall
Kunde till slut spänna upp och börja forma lemmarna. Vågade gå upp till 17kg/34pund.
Logga in
Skapa konto
Märka på var jag tror att material skall bort.
Ner och skrapa/skära/slipa.
Tillbaka upp. Titta. Mäta. Märka på nytt.
Om och om igen.
Logga in
Skapa konto
Tog förstås lite mer än jag borde. När jag lyckats stränga med den riktiga strängen och gjort de sista justeringarna landade bågen på ca 44 pund.
Gör en vänlig bedömning . Det är min första som det gått att skjuta med.
Provskjutit med de nakna pilarna. Förefaller som om jag kommer kunna göra rätt pilar av asken. Hade 8 olika styvheter. De som gick bäst var 5-7 på den skalan.
Logga in
Skapa konto
Bågar skall strängas av när de läggs undan.
Logga in
Skapa konto
Dags att ge upp för dagen.
Mvh Findus
PS. Bilden på tavlan visar hålen efter de andra skotten. Skjutit på ca 10 meter. Trodde att jag skulle sprida ut skotten mer. Det är bra tryck i bågen. De rena skotten går igenom någon decimeter. DS.
Personlig utrustning.
Offrat några centimeter av min livrem. Den behöver inte vara så lång då jag ändå är inne på näst sista hålet.
Det har blivit en tab.
Har delat trefingergrepp.
En tab är en slags skjuthandske för enbart fingertopparna. Att jag inte fått blåsor av dagens skjutande är för att jag arbetar med händerna och hade vett att sluta i tid.
Nu saknar jag handledsskydd. Även om strängen bara nuddar armen några enstaka gånger sveder det huden.
Mvh Findus
Offrat några centimeter av min livrem. Den behöver inte vara så lång då jag ändå är inne på näst sista hålet.
Det har blivit en tab.
Logga in
Skapa konto
Har delat trefingergrepp.
Logga in
Skapa konto
En tab är en slags skjuthandske för enbart fingertopparna. Att jag inte fått blåsor av dagens skjutande är för att jag arbetar med händerna och hade vett att sluta i tid.
Nu saknar jag handledsskydd. Även om strängen bara nuddar armen några enstaka gånger sveder det huden.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus