Litet sidoprojekt
Har fått en ny kollega som är sugen på att göra långbågar. Då jag är som jag är har jag genast spaltat upp en struktur med delprojekt. Börjat lite smått med att testa ett sätt att hyvla fram pilskaft för hand.
Ur en emballageregel skar jag ett v-spår ca 17mm brett. Sågade sedan ner regeln så att spåret löper diagonalt.
Det blir uppenbart varför när sidorna med upplag för stöthyveln är på plats. Är spåret helt parallellt så nöter det samma ställe av stålet.
Ett överblivet asksteg från en trapprenoveringssats fick bli ämnen.
Ämnen läggs i och hörnen kan hyvlas ner till rätt höjd.
Därefter kan ändarna göras runda genom att roteras och hyvlas i mallen.
Tar ca 5minuter per skaft. Har annat att göra i dag så nöjer mig med 11 så länge.
Mvh Findus
PS.Siktat på 5/16dels tum då det är en standardstorlek på spetsar och annat. Slog mig när jag hyvlade att det tämligen enkelt går att göra en specialvariant av mallen för att göra skaft som är tjockare på mitten. Så som pilar var gjorda på medeltiden. Får se om jag tycker det är värt arbetet . DS
Har fått en ny kollega som är sugen på att göra långbågar. Då jag är som jag är har jag genast spaltat upp en struktur med delprojekt. Börjat lite smått med att testa ett sätt att hyvla fram pilskaft för hand.
Ur en emballageregel skar jag ett v-spår ca 17mm brett. Sågade sedan ner regeln så att spåret löper diagonalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir uppenbart varför när sidorna med upplag för stöthyveln är på plats. Är spåret helt parallellt så nöter det samma ställe av stålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett överblivet asksteg från en trapprenoveringssats fick bli ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ämnen läggs i och hörnen kan hyvlas ner till rätt höjd.
Därefter kan ändarna göras runda genom att roteras och hyvlas i mallen.
Tar ca 5minuter per skaft. Har annat att göra i dag så nöjer mig med 11 så länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
PS.Siktat på 5/16dels tum då det är en standardstorlek på spetsar och annat. Slog mig när jag hyvlade att det tämligen enkelt går att göra en specialvariant av mallen för att göra skaft som är tjockare på mitten. Så som pilar var gjorda på medeltiden. Får se om jag tycker det är värt arbetet . DS
Redigerat:
Findus42,
Jag trodde då jag såg ribborna att vi skulle får se tillverkningen av själva långbågen, typ så som man förr ( entusiasterna gör väl det fortfarande) tillverkade flugspön i sk splitcane .
Bygger ni långbågen ?
Jag trodde då jag såg ribborna att vi skulle får se tillverkningen av själva långbågen, typ så som man förr ( entusiasterna gör väl det fortfarande) tillverkade flugspön i sk splitcane .
Bygger ni långbågen ?
Det är tanken. Det är hög inlärningskurva och skall ske på ”lediga” stunder. Påstås att de första tre bågarna är dömda att fallera på ngt sätt.H hyggabus skrev:
Efter jobbet i dag stannade jag någon timme och letade upp lämpliga spillbitar till två ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte något märkvärdigt lim. Kestol 4000. Ligger i pressen över natten. Ingen aning om det fungerar. Det visar sig.
Mvh Findus
Dagens hobbyjobb
Gjorde lite efterforskningar i morse för att få mått. Bågens längd skall vara draglängd gånger två plus ca tjugo centimeter. I mitt fall 180-190.
Tog ut ämnena ur pressen i morse. Böjt lite försiktigt och kan kanske bli bra. Källorna varnar för att ta i för mycket på det här stadiet.
Rensågade kanterna ner till fyra cm. Är fortfarande betryggande styva. Målbredd är 30-35mm.
Limmat klossar för handtagen. Får sitta över natten.
Mvh Findus
Gjorde lite efterforskningar i morse för att få mått. Bågens längd skall vara draglängd gånger två plus ca tjugo centimeter. I mitt fall 180-190.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog ut ämnena ur pressen i morse. Böjt lite försiktigt och kan kanske bli bra. Källorna varnar för att ta i för mycket på det här stadiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensågade kanterna ner till fyra cm. Är fortfarande betryggande styva. Målbredd är 30-35mm.
Limmat klossar för handtagen. Får sitta över natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Vad är det för material i de olika lagren?findus42 skrev:Dagens hobbyjobb
Gjorde lite efterforskningar i morse för att få mått. Bågens längd skall vara draglängd gånger två plus ca tjugo centimeter. I mitt fall 180-190.
[bild]
Tog ut ämnena ur pressen i morse. Böjt lite försiktigt och kan kanske bli bra. Källorna varnar för att ta i för mycket på det här stadiet.
[bild]
Rensågade kanterna ner till fyra cm. Är fortfarande betryggande styva. Målbredd är 30-35mm.
Limmat klossar för handtagen. Får sitta över natten.
[bild]
Mvh Findus
Vad har du för tänkt draglängd och förväntad dragvikt?
Ska bli mycket intressant att se fortsättningen
(Eftersom du gör två bågar i taget så kommer du snabbare fram till en som håller... Bra tänkt!)
2mm laminat för att hålla ihop ytterkanten av bågen. Huvudfunktionen verkar vara att hindra träet att börja spricka. Traditionella metoden är att ytterkanten följer en årsring så att det inte finns några brottanvisningar. Inte där än så jag laminerar istället. Högtryckslaminatet är ett experiment. Inte sett det i några källor. Däremot tunt läder, en sidenslips, papper, senor, uppblött hundben, mm. Det högst rekommenderade är glasfiber.
7mm rödek. Utvalda bitar från mitten av brädan med årsringarna parallellt med ytan. Rekommenderat material.
7mm poppel. Inbillar mig att poppel är såpass mjukt att injusteringen av lemmarna underlättas genom att de nödvändiga justeringarna kan vara lite grövre än om materialet varit hårdare. Därmed mer förlåtande för novisen.
Inget som jag egentligen vet något om. Bara en gissning utifrån mina allmänna kunskaper.
Jag har en draglängd i intervallet 80-85cm. Siktar på 50 pund. Körde 60 för 15 år sedan men har inte skjutit sedan dess. Har inte bestämt om den andra bågen skall vara starkare eller svagare. En starkare ger mig möjlighet att överträna för att göra 50pundsbågen till en barnlek.
Mycket snack. Kanske inte blir någon alls den här gången...
Mvh Findus
7mm rödek. Utvalda bitar från mitten av brädan med årsringarna parallellt med ytan. Rekommenderat material.
7mm poppel. Inbillar mig att poppel är såpass mjukt att injusteringen av lemmarna underlättas genom att de nödvändiga justeringarna kan vara lite grövre än om materialet varit hårdare. Därmed mer förlåtande för novisen.
Inget som jag egentligen vet något om. Bara en gissning utifrån mina allmänna kunskaper.
Jag har en draglängd i intervallet 80-85cm. Siktar på 50 pund. Körde 60 för 15 år sedan men har inte skjutit sedan dess. Har inte bestämt om den andra bågen skall vara starkare eller svagare. En starkare ger mig möjlighet att överträna för att göra 50pundsbågen till en barnlek.
Mycket snack. Kanske inte blir någon alls den här gången...
Mvh Findus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
findus42 skrev:
Jag trodde i min enfald först att du skulle hjälpa kollegan göra långbågar, men nu verkar de vara till dig själv.findus42 skrev:
Hjälps ni åt att bolla idéer, tävlar ni mer i blindo om vem som bygger bäst eller inspirerades du bara att ta upp en gammal insomnad hobby?
Fascinerande är det oavsett att se den enkelhet du företar dig sakerna med, även om jag förstår att det ligger ett yrkesliv av mer respektive mindre lyckade försök av diverse olika projekt i kunskapsbanken.
En snickare som är yngre och troligen bättre än jag behöver inte hjälp. Han behöver inspiration. Så jag drar iväg genom att få igång fysiska experiment så att vi får empiriska data och inte bara är hänvisade till skrytvideor på Youtube. Är övertygad om att kollegan lär sig av mina missar och åstadkommer storverk lite senare. Han bygger ju gitarrer som avkoppling...Nötegårdsgubben skrev:
Den kunskap jag verkligen kan bidra med är hur en båge skall fungera och kännas och hur alla saker ska samverka.
Hyvlar fram fler pilskaft lite då och då när det blir en lucka. Pilarna skall helst vara så lika som möjligt. De skall också ha rätt styvhet för draglängd och styrka på bågen. Problemet är förstås att alla träskaft är individer med olika egenskaper.
Har en funderat ut ett sätt att mäta styvheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öggla i en ända som jag kan sticka in pilämnet i. På mitten en brevvåg med en kloss. I andra änden ett stöd som jag trycker pilen mot över klossen på vågen. Då borde jag kunna läsa av ett tryck som kommer skilja sig beroende på hur mjuk/hård pilen är. Kan jag arrangera mätstationen på exakt samma sätt så får jag jämförbara värden mellan skaften.
Hade jag en båge så kunde jag göra tester med nakna skaft och komma fram till vad som fungerar bäst. Nästa logiska steg är att rigga upp mätstationen när jag hyvlar pilämnen och då borde det vara möjligt att trimma fram exakt vad jag önskar av pilarna.
Mvh Findus
Intressant val av ett så tjockt laminat som baksida, ska bli intressant att se om det fungerar eller om det är för tjockt och om limmet är flexibelt nog. Som du skriver så har de traditionella materialen som ska skydda från sprickor varit tunna som siden, linne, ormskinn, fiskskinn osv. För att ge bågen mer "stuns" har man ju använt senor, råskinn, bark, lintrådar osv. (Traditional Boyers Bible, vol1)findus42 skrev:2mm laminat för att hålla ihop ytterkanten av bågen. Huvudfunktionen verkar vara att hindra träet att börja spricka. Traditionella metoden är att ytterkanten följer en årsring så att det inte finns några brottanvisningar. Inte där än så jag laminerar istället. Högtryckslaminatet är ett experiment. Inte sett det i några källor. Däremot tunt läder, en sidenslips, papper, senor, uppblött hundben, mm. Det högst rekommenderade är glasfiber.
7mm rödek. Utvalda bitar från mitten av brädan med årsringarna parallellt med ytan. Rekommenderat material.
7mm poppel. Inbillar mig att poppel är såpass mjukt att injusteringen av lemmarna underlättas genom att de nödvändiga justeringarna kan vara lite grövre än om materialet varit hårdare. Därmed mer förlåtande för novisen.
Inget som jag egentligen vet något om. Bara en gissning utifrån mina allmänna kunskaper.
Jag har en draglängd i intervallet 80-85cm. Siktar på 50 pund. Körde 60 för 15 år sedan men har inte skjutit sedan dess. Har inte bestämt om den andra bågen skall vara starkare eller svagare. En starkare ger mig möjlighet att överträna för att göra 50pundsbågen till en barnlek.
Mycket snack. Kanske inte blir någon alls den här gången...
Mvh Findus
Oftast limmat efter formning av baksidan...
I ditt fall blir det kanske mer sidor och buken som får formas när du ska tillera lemmarna..
Jag såg ett tips om tejp med glasfibertrådar som snabblösning på "backing material".
Ek är ju ett bra material för bågar och även poppel sägs kunna utgöra bra trä för bågar med lägre dragvikt (TBB, vol4). Poppeln kommer i ditt fall inte kräva så mycket dragstyrka utan motstå tryckkrafter så det blir nog bra.
Lång draglängd, kommer nog att kräva lite styvare pilar. Särskilt om du siktar på en så kraftig båge som 50 pund. Det beror ju även på tyngden på spetsarna du tänker använda.
Exakta mått på styvhet har väl mest blivit viktigt när det blev industrialiserad tillverkning och sport, innan dess var det väl erfarenhet och "känsla" som styrde. Det viktiga är väl att ha en jämn nivå när du hittat rätt styvhet för bågen. Annars tror jag du har en vettig idé med din mätmetod, även om man "brukar" mäta nedböjning för en känd vikt (men det här har du säkert koll på)
Blev längre inlägg än jag tänkte men det är ett kul projekt och jag har ju en knippe böcker om traditionella bågar och hur man gör dem så visst intresse finns ju även om jag inte gjort någon seriös båge på många år.
Kanske dags att bryta ut det till en egen tråd
Tack för ett insiktsfullt inlägg. Det är för sådana som jag är här. Försöker själv i görligaste mån bidra med sådana.
Själv gör jag gärna fula saker som ensidigt designas för funktion. En Thunderdoome Design Department variant med glasfiberremsa för gipsskarvar kanske kan vara något i framtiden...
Mvh Findus
Vet ju inte själv om det duger. Men, om så är fallet, då har vi lättillgängligt material på hyllan som rent utseendemässigt, även om det inte är traditionellt, överbryggar viljan att göra något vackert utan att behöva ha övermänskliga kompetenser. Trösklar har betydelse. I huvudet hos alla därute som inte riktigt vågar ta steget finns tankar som vi inte får se.T Testarn skrev:
Själv gör jag gärna fula saker som ensidigt designas för funktion. En Thunderdoome Design Department variant med glasfiberremsa för gipsskarvar kanske kan vara något i framtiden...
Det är skillnad på recurve och långbåge. Med recurve har man hjälpmedel och det finns ett värde i att stå och sikta innan man släpper iväg pilen. Med långbåge är skotten instinktiva och varje sekund man mesar kommer göra det sämre. Av det skälet kan jag inte tycka att 50 pund är så mycket.T Testarn skrev:
Körde aluminium till min tidigare långbåge. Var uppe på rätt grova rör. Men allt kostar och att testa sig igenom allt som finns tog för lång tid. Bara att ta sig till Bågar & Pilar var ett projekt. Därför blev jag aldrig riktigt nöjd med mina pilar. Med trä som jag gör själv går det mycket snabbare att gå igenom testfasen. Har gott hopp om att kunna optimera pilarna bättre än jag kunde göra förut.T Testarn skrev:
Såg den metod som du beskriver. Tänkte att en våg på det sätt jag beskrev är mycket snabbare och lättare att läsa av. Därmed så går den att använda för att kolla status samtidigt som själva formningen sker. Pilarna är trotts allt den viktigaste delen av utrustningen och förbättringar på den sidan är väl värt att prova.T Testarn skrev:
Funderade på det. Av skäl som jag anger ovan (att nå tankar från så många som möjligt) så finns det ett värde att ha samtalet i en tråd med stor exponering som möjligt. Bristen är förstås att hela frågan kommer drunkna och försvinna i mängden efter en tid.T Testarn skrev:
Mvh Findus
Var ute på montage i går oh var inte på snick alls. Nu är jag här .
Sågat ner båda ämnena till 33mm bredd och grovkapat ner till 186cm.
Poppeln har några små fel. Hoppas att det inte skall betyda ngt då den bara tar upp tryck.
Fortsättning följer...
Mvh Findus
Sågat ner båda ämnena till 33mm bredd och grovkapat ner till 186cm.
Poppeln har några små fel. Hoppas att det inte skall betyda ngt då den bara tar upp tryck.
Fortsättning följer...
Mvh Findus
Japp. Långbåge skall det bli. Hardcore med sträng, pilar, but, personlig utrustning.MickeLarsson skrev:
Håller på med pilar. Men för att kunna testa mig fram till vad som funkar för mig behövs en båge.
Eftermiddagens pyssel
Först markerade jag ut formen. Körde tricket med list, fixerad vid handtaget som jag sedan böjt till markeringar i ändarna. Upprepat fyra gånger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter grovsågning i bandsåg putsat in huvudformen i kantputsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkte ut spår för sträng 30mm från nock. Försågade ett grunt snitt med Nobixstöd och japansåg. Filade de definitiva spåren med tunn kedjesågsfil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flätat 2.8mm polyestersilke fick bli en provisorisk sträng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Embalageregel fick bli ”Tillering stick”. Vet inte vad det heter på Svenska så använder det Amerikanska uttrycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idén är att placera bågämnet centrerat och spänna upp den försiktigt. Därefter mäta om den är jämn och symmetrisk. Jag använder en stor vinkel för symmetrin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort ett enkelt märkverktyg för att kontrollera om lemmarna är jämt böjda.
Pennan justeras så att spetsen sticker ut någon mm. Sedan drar man den fram och tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De delar av lemmarna som är rakare än andra nås av pennan. Teoretiskt vet man då exakt var lite material kan tas bort för att göra bågen jämn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu finns det väldigt mycket mer kring detta. Det kräver ett oändligt tålamod att ta små steg för att göra ett ämne till en båge.
En regel är att aldrig spänna bågen mer än målstyrkan.
En annan att inte belasta bågen fel vid strängning.
Båda dessa regler bröt jag.
Den första genom att troligen spänna bågen mer än 50 pund.
Kan nu glädja forat med att jag genom slarvig strängning lyckade knäcka ämnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett till ämne.
Innan jag börjar med det bör jag skaffa en våg så att jag vet hur mycket jag spänner.
Mvh Findus
Redigerat:
Tills bågen gick sönder var det väldigt fin känsla i den. Lite trist att fumla men det empiriska underlaget är för litet för att döma ut konceptet. Har ett ämne kvar att vara mer försiktig med. När allt kommer omkring så säger alla källor att nybörjaren måste räkna med att de första försöken misslyckas.H hyggabus skrev:
Tog mig till Bågar&Pilar i dag för att anskaffa lite material som är svårt att göra själv.
Pilspetsar, fjädrar, vax, stränggarn och lindningsgarn. Allt detta behövs till pilar.
På Granngården hittades en mekanisk fodervåg som jag tror kan fungera perfekt för mätning av dragstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag se dragstyrkan är det mindre risk att överbelasta.
Mvh Findus