D Daniel 109 skrev:
På ditt inlägg. Mitt svar ser ju helt idiotiskt ut efter att du ändrat ditt inlägg utan att lämna någon förklaring i det.
Ska komma ihåg det till en ev. nästa gång. Var min första redigering :oops:

H Husqvarna220Ac skrev:
Vilket skojeri! Vem skulle vilja lagra sol el? Kanske på en sommarstuga utan elnät, annars ingen! Tar stor plats, samt att batterier räcker inte för evigt.

Samt tänker man ekonomiskt, så får man betydligt mer betalt för solelen som säljs än elen som köps! Bättre att lägga all förbrukning på natten..
Nja, jag kunde tänka mig att lagra sol el bara batterierna blev billigare. Jag ser ett ganska stort värde som inte kan mätas i ekonomiska termer i att vara självförsörjande. Tyvärr får man räkna med att med dagens priser så kostar det minst fem gånger mera än nätel och så stort värde ser jag inte i det. Ifall batterierna blir billigare så att kostnaden bara är marginellt högre än att vara ansluten till nätet så kommer jag inte att tveka att gå offgrid.

harry73
D Daniel 109 skrev:
På ditt inlägg. Mitt svar ser ju helt idiotiskt ut efter att du ändrat ditt inlägg utan att lämna någon förklaring i det.
Därför ska man citera de felaktiga i inlägget, då kan inlägget ändras utan att du ser ut som idiot.

Jag hade samma problem häromdagen, där jag reagerade på ett skämt i humorhörnan som därefter togs bort, och alla undrade vad jag hade för problem med inlägget innan.

harry73
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Och mycket vätgas blir det, eftersom man måste räkna med en faktor 20 i skillnad, och det här här nere i "söder". :)
Bara så mycket att man kan använda det under vintern, för har man mycket vätgas, behöver man ju inte så mycket solel

S
Svar till harry73 angående mycket vätgas:

Vätgas har problemet att det antingen behöver extrema tryck vilket både ger energiförluster, är farligt och dyrt. Eller så behöver man ha en stor tomt eftersom alla tankar tar några hundra m2.
Dessutom är det dyrt och ger mycket förluster i både omvandling till och från el. Självförsörjande med solceller och vätgas är ett hobbyprojekt man kan syssla med om man har väldigt mycket pengar som man inte vet vad man skall göra av, samtidigt som man har mycket tid över.

Teoretiskt är väte intressant, men personligen tror jag inte mycket på det. Själv gissar jag på att framtiden är genmodifierade alger som cirkulerar i solfångare och producerar etanol. Flytande bränsle är otroligt mycket billigare, säkrare och mer lättförvarat.

Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Därför ska man citera de felaktiga i inlägget, då kan inlägget ändras utan att du ser ut som idiot.

Jag hade samma problem häromdagen, där jag reagerade på ett skämt i humorhörnan som därefter togs bort, och alla undrade vad jag hade för problem med inlägget innan.
Men enligt reglerna får man inte citera om det inte är motiverat. Det är svårt att motivera ett citat när man svarar på föregående inlägg.

harry73
D Daniel 109 skrev:
om det inte är motiverat
Det kan vara motiverat att citera en del av texten. Dessutom är reglerna från den tiden att man alltid visade hela texten man citerade, utan att den standard fälldes in. Reglerna är därför förlegade.

harry73
S STB skrev:
Vätgas har problemet att det antingen behöver extrema tryck vilket både ger energiförluster, är farligt och dyrt.
men eftersom både @tompaah7503 och @lars_stefan_axelsson tog upp just vätgasproduktionen och jag reagerade på deras inlägg, är det väl mycket bättre att använda vätgasen om man nu producerar den.

Lyckas du producera etanol i solceller, står jag framme i kön (gärna whiskysmak)

harry73 harry73 skrev:
men eftersom både @tompaah7503 och @lars_stefan_axelsson tog upp just vätgasproduktionen och jag reagerade på deras inlägg, är det väl mycket bättre att använda vätgasen om man nu producerar den.
Tog upp detta lite oseriöst då det i ett offgrid-scenario vore problem att bli av med sommarproduktionen av el när anläggningen är dimensionerad för att klara den allra mörkaste vinterdag.
Vet faktiskt inte riktigt om det vore görbart och vilken produktion av gas man skulle kunna räkna med. Eller om det fanns alternativa användningar för kopiösa mängder kWh på en icke-uppkopplad fastighet. Odling av ljuskrävande växter i eluppvärmda växthus från mars-oktober? Något annat sätt att omvandla elektrisk energi till lagringsdugligt bränsle, oaktat verkningsgrad; Fischer-Tropsch kanske?

Man får anta att det där med vätgasproduktion var menat som ett skämt. Mitt offgridsystem skulle vara en hybrid där solcellerna endast täcker produktionen under sommarhalvåret. På vintern skulle de endast fungera som komplement till vindkraft och en stirlingmotor. Båda som jag naturligtvis skulle bygga själv. En stirlingmotor har väl bara 10-15% i verkningsgrad men om man kan montera den på skorstenskanalen och ta vara på 10-15% av värmen som annars hade gått till kråkorna så tar jag det.

Skaffa en gigantisk klump bly instängd i vaccum och värm den. På vintern tar du värme ur lagret. :)

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag trodde att förslaget var inspirerat av Hans Olof som faktiskt gör det.
Och inte så dyrt heller för en riktig off-grid lösning där det inte finns el-nät tillgängligt.
B bakterie skrev:
Nu har jag bara skummat tråden, men jag har inte sett någon som länkat till detta:

[länk]

Det är en entusiast som kör ödrift året runt i en "vanlig" villa i Göteborgstrakten.

D Daniel 109 skrev:
Men enligt reglerna får man inte citera om det inte är motiverat. Det är svårt att motivera ett citat när man svarar på föregående inlägg.
Ja, och här är reglerna fel. Det går nämligen inte att veta hur många inlägg som kommer till under tiden du skriver ditt.

Det är dessutom inte god akademisk sed och skrivsätt.

R Robert-san01 skrev:
Skaffa en gigantisk klump bly instängd i vaccum och värm den. På vintern tar du värme ur lagret. :)
Skaffa en gigantisk snurrande skiva i bly utvinn rörelseenergin i form av el på vintern :)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
oaktat miljön kan man räkna hem en dieselanläggning kombinerat med solceller och gå offgrid. Börjar påkopplad så man kan ro hem subventionerna.

Kanske en lister petter som kan köra på rapsolja???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.