18 842 läst · 134 svar
19k läst
134 svar
Filip Borgh lagrar energin från solcellerna i batterier
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
Då är Eon's by/samhälle som är offgrid ett bättre exempel. Men även det har sina begränsningar och gigantiska kostnader!B bakterie skrev:
Den har väl varit offgrid väldigt korta perioder under sommaren.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
Jag tror att de kört testperioder under sommaren. Men de är långt ifrån självförsörjande.
Jag stjäl tråden här lite;
Solceller med batteri ack och 3x16A huvudsäkring
vs
100A huvudsäkring
För att mata snabbladdare till elbil.
Då känns det snabbt billigare med solceller som fyller på någon typ av batteriack, som sedan kan ladda bilen. Eller tänker jag allt för fel nu?
Solceller med batteri ack och 3x16A huvudsäkring
vs
100A huvudsäkring
För att mata snabbladdare till elbil.
Då känns det snabbt billigare med solceller som fyller på någon typ av batteriack, som sedan kan ladda bilen. Eller tänker jag allt för fel nu?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 094 inlägg
Ett problem här är att du sliter på två batterier för att ladda ett. Och du behöver dubbel batterikapacitet, varav hälften sitter i bilen.N Nicke_S skrev:
Men det är klart att det fungerar (det finns redan de som kör så), om det är ekonomiskt försvarbart eller smart att göra så (av en massa skäl, miljöpåverkan osv). Det är en s.k. bra fråga...
Och 100A huvudsäkring för snabbladdning är optimistiskt och behövs inte. För det första så tål inte varken nät eller produktionsanläggningar den lasten, och för det andra om du skall snabbladda batterier på extremt hårt, då lever de inte länge. Så det är inte ekonomiskt försvarbart.
helt sjukt att det ska tas skattepengar för detta i nuläget.
och ekonomiskt lär det bli en rejäl minusaffär även med stödet. i alla fall så länge som man får bland annat 60 öre skattereduktion per såld kW/h
men i framtiden när allt fler elbilar skrotas då kan det vara bra att återanvända dessa batterier till detta ändamål.
men om man idag installerar fabriksnya batterier då är det helt klart en rejäl belastning på miljön, så han ska inte kalla sig miljövän.
och ekonomiskt lär det bli en rejäl minusaffär även med stödet. i alla fall så länge som man får bland annat 60 öre skattereduktion per såld kW/h
men i framtiden när allt fler elbilar skrotas då kan det vara bra att återanvända dessa batterier till detta ändamål.
men om man idag installerar fabriksnya batterier då är det helt klart en rejäl belastning på miljön, så han ska inte kalla sig miljövän.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
100A servis kontra batterier som skall ladda motsvarande...N Nicke_S skrev:
Då blir det billigare och mer praktiskt att köpa två Tesla och ha en stående hemma och ladda över dagen och köra med den andra.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
Eaton har sådana storage med 2:nd life batterier från Nissan.P Poontus skrev:helt sjukt att det ska tas skattepengar för detta i nuläget.
https://www.nissan.co.uk/experience-nissan/electric-vehicle-leadership/xstorage-by-nissan.html
Man får väl glädjas åt de små stunderna av lycka, som t.ex. jag har haft elräkning, i snitt, på 98kr inkl. moms de senaste månaderna. Det har täckt all energi för 2 vuxna, 3 tonåringar, vår elbil och hus (uppvärmd yta ca 200 kvm med gammal värmepump). Visst är det kanske minusaffär men den biter inte på stunder av lycka. Vi har 4,68kWp solceller och Sonnen 8 med 6kWH. Vet inte hur man skulle kunna få detta till en belastning för miljön men det går säkert med rätt fantasi, som jag saknar.P Poontus skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
Rätt lätt att visa att din satsning är en extra belastning på miljön. Du får ut el som belastar miljön med ca 60-90g CO2/kWh ur dina solceller och sedan trafikerar delar av dem genom ett batteri som också belastar med CO2. Det mot alternativet att ta el ur vägguttaget som belstar med 30-35g CO2/kWh.mniku skrev:Man får väl glädjas åt de små stunderna av lycka, som t.ex. jag har haft elräkning, i snitt, på 98kr inkl. moms de senaste månaderna. Det har täckt all energi för 2 vuxna, 3 tonåringar, vår elbil och hus (uppvärmd yta ca 200 kvm med gammal värmepump). Visst är det kanske minusaffär men den biter inte på stunder av lycka. Vi har 4,68kWp solceller och Sonnen 8 med 6kWH. Vet inte hur man skulle kunna få detta till en belastning för miljön men det går säkert med rätt fantasi, som jag saknar.
Jag behöver inte ens fantisera för att inse att du smutsar ner dubbelt så mycket som jag som varken har solceller eller batterilagring.
har du källa till dessa siffror, då blir det lite lättare att bemöta?R Robert-san01 skrev:
All min produktion ersätter, i princip, Europeisk marginal el då överskottet från SVerige säljs till Europeiskaa komntinenten. " i en studie från 2016 fann man att solceller hade genomsnittutsläpp på 30 – 35 g CO2 per genererad kWh i Sverige. Detta kan jämföras med att växthusgasutsläpp från Europeisk marginalel - den el som först stängs av vid produktion av förnybar el - som oftast varierar mellan 400 – 750 g CO2 per kWh." Mina solceller ersätter koldioksidutsläpp med 365-700g /kWh. Batterin jämnar ut lokala toppar och flyttar förbrukning mer till lågkostnadsperioder.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 094 inlägg
Tja, det är inte såå svårt om man tänker lite längre än till sin egen situation.mniku skrev:
När du-vet-vem har tagit dina solceller som intäkt för att lägga ner vår kärnkraft, så klarar sig Sverige inte längre (eftersom solceller är en huvudlös idé på våra breddgrader, sett över året och vår förbrukning). Detta med mindre än att vi antingen börjar elda något; antagligen Rysk gas i vårt fall, eller vi bygger ut våra Norrlandsälvar. Vi har ju stor vattenkraftpotential i Sverige som ligger outnyttjad.
Båda dessa scenarier är ett stort steg bakåt ur miljösynpunkt.
Så vi behöver inte ens blanda in CO2 utsläpp från nuvarande mix, för att se att solceller på tak i Sverige är en politiskt mycket riskabel väg att gå. Det kan aldrig bli något annat än ett "feel-good", dämpa sitt samvete, stunt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
Googla CO2 och solar panels får du siffror. Kan säga att 60-90g är snällt då det enbart är för panelena. Tar du även med aluminium, växelriktare mm så blir det än värre.
Tänk på att siffrorna är polerade beroende på vemsom tagit fram dem och hur. Många är ex transporter!
Att du skulle ersätta kolkraft rakt av är inte heller korrekt. Isf skulle det också innebära att din elbil som är en ny förbrukare orsakar import av ny tysk kolkraft. Funderar man lite på överföringsförluster mm så blir det typ Danmark din kWh gått till.
Vi har överskott redan när du producerar och underskott när du behöver det som mest. Du tycker själv också det då du satsat på batterilager.
Tänk på att siffrorna är polerade beroende på vemsom tagit fram dem och hur. Många är ex transporter!
Att du skulle ersätta kolkraft rakt av är inte heller korrekt. Isf skulle det också innebära att din elbil som är en ny förbrukare orsakar import av ny tysk kolkraft. Funderar man lite på överföringsförluster mm så blir det typ Danmark din kWh gått till.
Vi har överskott redan när du producerar och underskott när du behöver det som mest. Du tycker själv också det då du satsat på batterilager.