B bakterie skrev:
Nu har jag bara skummat tråden, men jag har inte sett någon som länkat till detta:

[länk]

Det är en entusiast som kör ödrift året runt i en "vanlig" villa i Göteborgstrakten.
Då är Eon's by/samhälle som är offgrid ett bättre exempel. Men även det har sina begränsningar och gigantiska kostnader!
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Den har väl varit offgrid väldigt korta perioder under sommaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Den har väl varit offgrid väldigt korta perioder under sommaren.
Byn är fortfarande kopplad mot nätet vad jag förstår, så de har inte vågat gå helt offgrid än.
 
Jag tror att de kört testperioder under sommaren. Men de är långt ifrån självförsörjande.
 
Jag stjäl tråden här lite;

Solceller med batteri ack och 3x16A huvudsäkring
vs
100A huvudsäkring
För att mata snabbladdare till elbil.
Då känns det snabbt billigare med solceller som fyller på någon typ av batteriack, som sedan kan ladda bilen. Eller tänker jag allt för fel nu?
 
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Jag stjäl tråden här lite;

Solceller med batteri ack och 3x16A huvudsäkring
vs
100A huvudsäkring
För att mata snabbladdare till elbil.
Då känns det snabbt billigare med solceller som fyller på någon typ av batteriack, som sedan kan ladda bilen. Eller tänker jag allt för fel nu?
Ett problem här är att du sliter på två batterier för att ladda ett. Och du behöver dubbel batterikapacitet, varav hälften sitter i bilen.

Men det är klart att det fungerar (det finns redan de som kör så), om det är ekonomiskt försvarbart eller smart att göra så (av en massa skäl, miljöpåverkan osv). Det är en s.k. bra fråga...

Och 100A huvudsäkring för snabbladdning är optimistiskt och behövs inte. För det första så tål inte varken nät eller produktionsanläggningar den lasten, och för det andra om du skall snabbladda batterier på extremt hårt, då lever de inte länge. Så det är inte ekonomiskt försvarbart.
 
  • Gilla
Nicke_S
  • Laddar…
helt sjukt att det ska tas skattepengar för detta i nuläget.
och ekonomiskt lär det bli en rejäl minusaffär även med stödet. i alla fall så länge som man får bland annat 60 öre skattereduktion per såld kW/h

men i framtiden när allt fler elbilar skrotas då kan det vara bra att återanvända dessa batterier till detta ändamål.
men om man idag installerar fabriksnya batterier då är det helt klart en rejäl belastning på miljön, så han ska inte kalla sig miljövän.
 
N Nicke_S skrev:
Jag stjäl tråden här lite;

Solceller med batteri ack och 3x16A huvudsäkring
vs
100A huvudsäkring
För att mata snabbladdare till elbil.
Då känns det snabbt billigare med solceller som fyller på någon typ av batteriack, som sedan kan ladda bilen. Eller tänker jag allt för fel nu?
100A servis kontra batterier som skall ladda motsvarande...

Då blir det billigare och mer praktiskt att köpa två Tesla och ha en stående hemma och ladda över dagen och köra med den andra.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
P Poontus skrev:
helt sjukt att det ska tas skattepengar för detta i nuläget.
och ekonomiskt lär det bli en rejäl minusaffär även med stödet. i alla fall så länge som man får bland annat 60 öre skattereduktion per såld kW/h

men i framtiden när allt fler elbilar skrotas då kan det vara bra att återanvända dessa batterier till detta ändamål.
men om man idag installerar fabriksnya batterier då är det helt klart en rejäl belastning på miljön, så han ska inte kalla sig miljövän.
Eaton har sådana storage med 2:nd life batterier från Nissan.

https://www.nissan.co.uk/experience-nissan/electric-vehicle-leadership/xstorage-by-nissan.html
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
P Poontus skrev:
helt sjukt att det ska tas skattepengar för detta i nuläget.
och ekonomiskt lär det bli en rejäl minusaffär även med stödet.
Man får väl glädjas åt de små stunderna av lycka, som t.ex. jag har haft elräkning, i snitt, på 98kr inkl. moms de senaste månaderna. Det har täckt all energi för 2 vuxna, 3 tonåringar, vår elbil och hus (uppvärmd yta ca 200 kvm med gammal värmepump). Visst är det kanske minusaffär men den biter inte på stunder av lycka. Vi har 4,68kWp solceller och Sonnen 8 med 6kWH. Vet inte hur man skulle kunna få detta till en belastning för miljön men det går säkert med rätt fantasi, som jag saknar.
 
mniku mniku skrev:
Man får väl glädjas åt de små stunderna av lycka, som t.ex. jag har haft elräkning, i snitt, på 98kr inkl. moms de senaste månaderna. Det har täckt all energi för 2 vuxna, 3 tonåringar, vår elbil och hus (uppvärmd yta ca 200 kvm med gammal värmepump). Visst är det kanske minusaffär men den biter inte på stunder av lycka. Vi har 4,68kWp solceller och Sonnen 8 med 6kWH. Vet inte hur man skulle kunna få detta till en belastning för miljön men det går säkert med rätt fantasi, som jag saknar.
Rätt lätt att visa att din satsning är en extra belastning på miljön. Du får ut el som belastar miljön med ca 60-90g CO2/kWh ur dina solceller och sedan trafikerar delar av dem genom ett batteri som också belastar med CO2. Det mot alternativet att ta el ur vägguttaget som belstar med 30-35g CO2/kWh.

Jag behöver inte ens fantisera för att inse att du smutsar ner dubbelt så mycket som jag som varken har solceller eller batterilagring.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
ca 60-90g CO2/kWh ur dina solceller och sedan trafikerar delar av dem genom ett batteri som också belastar med CO2. Det mot alternativet att ta el ur vägguttaget som belstar med 30-35g CO2/kWh.
har du källa till dessa siffror, då blir det lite lättare att bemöta?
All min produktion ersätter, i princip, Europeisk marginal el då överskottet från SVerige säljs till Europeiskaa komntinenten. " i en studie från 2016 fann man att solceller hade genomsnittutsläpp på 30 – 35 g CO2 per genererad kWh i Sverige. Detta kan jämföras med att växthusgasutsläpp från Europeisk marginalel - den el som först stängs av vid produktion av förnybar el - som oftast varierar mellan 400 – 750 g CO2 per kWh." Mina solceller ersätter koldioksidutsläpp med 365-700g /kWh. Batterin jämnar ut lokala toppar och flyttar förbrukning mer till lågkostnadsperioder. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
mniku mniku skrev:
Vet inte hur man skulle kunna få detta till en belastning för miljön men det går säkert med rätt fantasi, som jag saknar.
Tja, det är inte såå svårt om man tänker lite längre än till sin egen situation.

När du-vet-vem har tagit dina solceller som intäkt för att lägga ner vår kärnkraft, så klarar sig Sverige inte längre (eftersom solceller är en huvudlös idé på våra breddgrader, sett över året och vår förbrukning). Detta med mindre än att vi antingen börjar elda något; antagligen Rysk gas i vårt fall, eller vi bygger ut våra Norrlandsälvar. Vi har ju stor vattenkraftpotential i Sverige som ligger outnyttjad.

Båda dessa scenarier är ett stort steg bakåt ur miljösynpunkt.

Så vi behöver inte ens blanda in CO2 utsläpp från nuvarande mix, för att se att solceller på tak i Sverige är en politiskt mycket riskabel väg att gå. Det kan aldrig bli något annat än ett "feel-good", dämpa sitt samvete, stunt.
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Googla CO2 och solar panels får du siffror. Kan säga att 60-90g är snällt då det enbart är för panelena. Tar du även med aluminium, växelriktare mm så blir det än värre.

Tänk på att siffrorna är polerade beroende på vemsom tagit fram dem och hur. Många är ex transporter!

Att du skulle ersätta kolkraft rakt av är inte heller korrekt. Isf skulle det också innebära att din elbil som är en ny förbrukare orsakar import av ny tysk kolkraft. Funderar man lite på överföringsförluster mm så blir det typ Danmark din kWh gått till.

Vi har överskott redan när du producerar och underskott när du behöver det som mest. Du tycker själv också det då du satsat på batterilager.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Gammelnörden
Voldermort har inget att göra med nedläggningen av kärnkraften i Sverige! Däremot en folkomröstning 1980 och räddhågsna Köpenhamnare...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.