48 423 läst · 201 svar
48k läst
201 svar
Fick ett fiolbygge på halsen!
Omstart 2
Varje del av fiolen ska bilda ett sammanhang där tonerna från de fyra strängarna förstärks på ett jämnt och likartat sätt. Det finns många sätt att bygga en fiol – mitt är nog ett av de mer skumma eftersom jag inte kan fråga min kompis hur han tänkt när han började. Det finns också många modeller av fioler som anses vara bra – jag bygger efter en modell (tror jag) som den kanske något kände Stradivarius tagit fram.
Varje del av fiolen ska stämmas dvs svänga vid vissa frekvenser (tycker vissa och jag hakar på). Ett av de verktyg jag fått konstruera under vägen är en stark tongenerator och på bilderna kan man se vad som händer när man testar olika delar av fiolen. Efter mycket testande fick jag fram att kryddhyllans paprikapulver var det bästa för att få fram mönster på träbitarna.
Varje del av fiolen ska bilda ett sammanhang där tonerna från de fyra strängarna förstärks på ett jämnt och likartat sätt. Det finns många sätt att bygga en fiol – mitt är nog ett av de mer skumma eftersom jag inte kan fråga min kompis hur han tänkt när han började. Det finns också många modeller av fioler som anses vara bra – jag bygger efter en modell (tror jag) som den kanske något kände Stradivarius tagit fram.
Varje del av fiolen ska stämmas dvs svänga vid vissa frekvenser (tycker vissa och jag hakar på). Ett av de verktyg jag fått konstruera under vägen är en stark tongenerator och på bilderna kan man se vad som händer när man testar olika delar av fiolen. Efter mycket testande fick jag fram att kryddhyllans paprikapulver var det bästa för att få fram mönster på träbitarna.
Omstart 3
Först stämde jag locket till 370 HZ eftersom jag skulle ta ut de sk f-hålen och efter det borde självsvängningsfrekvensen stiga tyckte jag ungefär ett tonsteg. Tvärtom blev det - frekvensen sjönk till 270. Se bilder före och efter. Ett läskigt jobb var att skära ut de där f-hålen – det får ju inte gå fel! Sen fram med sicklarna och ta bort några tusendels gram material för att få till mönstret igen på rätt frekvens. Stradivarius och hans kompisar för så där en 300 år sedan knackade på träet och hörde rätt ton. Tongeneratorn är roligare och grannarna undrar vad som pågår när de hör höga toner med olika frekvens från verkstan – snacket går. Skyddslurar på!
Först stämde jag locket till 370 HZ eftersom jag skulle ta ut de sk f-hålen och efter det borde självsvängningsfrekvensen stiga tyckte jag ungefär ett tonsteg. Tvärtom blev det - frekvensen sjönk till 270. Se bilder före och efter. Ett läskigt jobb var att skära ut de där f-hålen – det får ju inte gå fel! Sen fram med sicklarna och ta bort några tusendels gram material för att få till mönstret igen på rätt frekvens. Stradivarius och hans kompisar för så där en 300 år sedan knackade på träet och hörde rätt ton. Tongeneratorn är roligare och grannarna undrar vad som pågår när de hör höga toner med olika frekvens från verkstan – snacket går. Skyddslurar på!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Omstart 4
Innan man kommer så långt som till tongeneratorn är det finsnickeri som gäller och då menar man finsnickeri. Bygger man hus kan man ha cm fel, möbelsnickare har en tiondels millimeter på sig men fiolbyggaren rör sig med hundradelar av en millimeter eller ett par drag med sickeln. Sandpapper gör sig inte besvär – ger fel struktur på ytan. Sickla är ett eget hantverk för att inte tala om hur man får en bra egg på sicklarna. Bara det tog många timmar att få till. Har testat olika sicklar fick tex ett tips om att orgelbyggare använder glassicklar så det testades förstås – ingen succe trots försök med olika glaskvaliteter och brytmodeller. Stål gäller. Det finns inga raka delar på en fiol allt är rundat på något sätt – det ger en problem med vad man ska utgå ifrån om man ska använda maskiner för vissa delar av jobbet vilket jag måste göra i fortsättningen pga mina ärr på ryggmärgen. Återkommer till det.
Innan man kommer så långt som till tongeneratorn är det finsnickeri som gäller och då menar man finsnickeri. Bygger man hus kan man ha cm fel, möbelsnickare har en tiondels millimeter på sig men fiolbyggaren rör sig med hundradelar av en millimeter eller ett par drag med sickeln. Sandpapper gör sig inte besvär – ger fel struktur på ytan. Sickla är ett eget hantverk för att inte tala om hur man får en bra egg på sicklarna. Bara det tog många timmar att få till. Har testat olika sicklar fick tex ett tips om att orgelbyggare använder glassicklar så det testades förstås – ingen succe trots försök med olika glaskvaliteter och brytmodeller. Stål gäller. Det finns inga raka delar på en fiol allt är rundat på något sätt – det ger en problem med vad man ska utgå ifrån om man ska använda maskiner för vissa delar av jobbet vilket jag måste göra i fortsättningen pga mina ärr på ryggmärgen. Återkommer till det.
Logga in
Skapa konto
Funderar nu i vilken ordning jag ska jobba. Locket som nu är stämt efter att f-hålen fixats ska ju ha en sk basbjälke längs med undersidan som gör locket styvare. Då ska enligt teorin egensvängningsfrekvensen stiga ca ett tonsteg. Ska jag göra det först för att sedan fixa botten och stämma det enligt alla konstens regler? Eller ska jag göra tvärtom - basbjälken kanske är lättare att stämma in? Basbjälken limmas fast på den åt alla håll välvda undersidan av locket och skall följa underlaget exakt. Den ska också hamna på rätt ställe -längs med men lite snett inåt - kommer inte ihåg på vilken sida!!! Måste till Katrineholms bibliotek som av någon anledning i sin källare har tre böcker om fiolbyggnad. Den sensate tioårsperioden är det bara jag som lånat dem. Ska förhandla om att köpa dem då intresset verkar svagt i västra Sörmland för fiolbyggnation. Förra gången under pandemin förlängdes lån på biblioteket automatiskt vilket räddade många mil. Ja ända tills de inte gjorde det förstås och då fick jag straffavgift alternativt betala 300 kr per bok för att böckerna ansågs försvunna - billigt egentligen att helt enkelt inte lämna tillbaka dem - men skämmigt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
De är jobbigt å vara ärlig... Å dyrt 😋
Men å andra sidan så brukar man vara utrustad med ett samvete. Då mår de bra...
Det är starkt jobbat att komma tillbaka och då dessutom med fiolbygge... Du valde inte husbygge eller lite mer avancerade möbelbyggen Nä du valde att fortsätta med och bygga en fiol. Den envisheten så hade du kanske fått vara en det av Stradivaris samling av snickare... Om du nu hade levt då vill säga.
Glöm inte bort oss här! Du vet dessutom vilket stycke du ska spela när du är klar.
Men å andra sidan så brukar man vara utrustad med ett samvete. Då mår de bra...
Det är starkt jobbat att komma tillbaka och då dessutom med fiolbygge... Du valde inte husbygge eller lite mer avancerade möbelbyggen Nä du valde att fortsätta med och bygga en fiol. Den envisheten så hade du kanske fått vara en det av Stradivaris samling av snickare... Om du nu hade levt då vill säga.
Glöm inte bort oss här! Du vet dessutom vilket stycke du ska spela när du är klar.
Ja g ser att du har mycket kvar, själv har jag skänkt bort allt mitt med verktyg o fiolböcker. Skönt tyckte jag. BertE Eklunda skrev:Omstart/resume
Det började för tre år sen med att jag fick överta ett fiolbygge från en kompis som kastat in handduken för gott. Under ett knappt år fortsatte jag byggandet med stor entusiasm, ett antal fiolbyggarböcker, You Tube och glada hejarop från er på sajten. Att bygga fioler är ganska komplicerat men skam den som ger sig trots många misstag! Tyvärr fick jag dock ge mig pga spinal stenos i nackryggen – för trångt för ryggmärgen – som ledde till känselbortfall, försvagade muskler och stark smärta i armarna. Nu efter två större operationer där man tagit bort stora delar av kotorna och satt in lite metall istället är smärtan borta men resten får man leva med. Nu ligger de blivande fioldelarna där i verkstan – lite dammiga och tyvärr kanske förändrade i struktur och form liksom jag själv efter två års ouppmärksamhet och smärta.
Ska man vara lite vitsig fick jag ett fiolbygge på halsen och en sjuka i nacken (har ett operationsärr på halsen också)
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tvättmaskin tömmer inte, luftficka vid pumpen?
Vitvaror -
Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
Artikelkommentarer -
Om när advokaten fick sig ett ord på vägen
Artikelkommentarer -
Varför fick jag ström i mig av laddstation för 18-36 V batterier (telefon ikopplad i USB-uttag)?
El -
Det vi inte fick veta om trädgårdsmästarbostaden i Husdrömmar
Artikelkommentarer