J_Blom J_Blom skrev:
Herre jösses vad roligt att jag hittade den här tråden och att få läsa om ditt projekt @Eklunda !

För att göra en så kort introduktion som möjligt kan jag nämna att jag är mitt i stöpet av att utbilda mig till fiolbyggare. Igår vid lunch råkade jag snubbla över den här tråden och läste sedan igenom hela rasket.
Sedan skapade jag det här kontot enkom för att få möjligheten att följa dig och ditt engagemang för ett projekt som jag hoppas går vägen! (Självfallet har jag användning för ett konto i fler hänseenden, med Hasse Eklundas fiol var det som till slut fick mig att skaffa ett Byggahus-konto)

Jag såg även att du haft lite bekymmer med sjukhus-vistelser. Jag hoppas verkligen att det blir ordentligt bra nu och att du får fortsätta med alla dina roliga projekt!

Det kändes även lustigt att se att tråden precis verkar ha fått nytt liv, så jag väntar nu med spänning på att få se vad du tar dig för i processen.

Hitintills har jag haft ett par saker jag skulle kunnat kommentera. Men inget som kanske är relevant just nu. Men nu får vi se vad dina nya tag och funderingar bär oss. Mig kan du iaf. räkna med att få ett par rader ifrån lite då och då (om det är önskvärt dvs.!)

Passar på att slänga in ett varmt tips för fortsatta djupa studier med hjälp av en oerhört skicklig och ödmjuk lärare. För att lära dig enormt mycket om fiolbygge och alla stegen på ett tydligt och överskådligt sätt bör du kolla upp Peter Westerlunds UNIKA youtube-serie där han delar med sig av sina kunskaper i en ca. 90 delar lång serie om hans bygge av sitt 400e instrument.
Peter är en av Sveriges nu mest kända och skickliga fiolbyggare och är världskänd för sina skapelser.

Men jag ska inte tjata för mycket om det.. sök bara på Westerlunds Violinverkstad på youtube och låt dig förundras.
Och med det önskar dig ett stort lycka till och en riktigt god jul!
Kul att man kan glädja någon och tack för tipset . Jag har nog tittat på 1000 timmar fiolbygge men inte just den här sidan. Ju mer man tittar ju mer förvirrad blir man - men samtidigt klokare. Der finns inget "rätt" sätt - man måste finna sin egen väg. Saknar dock den där direkta kontakten med någon som funnit sin väg - det blir lite för mycket "trial and error" ibland.
 
A
Vågar man fråga hur det går med fiolen?
 
Det går dåligt med fiolbygget! Väntar på ännu en operation i nacken! Kanske kan sätta igång igen vid årsskiftet om allt flyter på! Kul att någon undrar!
Försökte spela en låt på den fiol jag har men det gick inte pga förlamning i vissa muskler i armen.
Men uppgivet är det inte!
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Skönt att höra att du trots allt är vid gott mod :). Hoppas du blir bättre snart.
 
  • Gilla
Jamab60 och 1 till
  • Laddar…
A
E Eklunda skrev:
Det går dåligt med fiolbygget! Väntar på ännu en operation i nacken! Kanske kan sätta igång igen vid årsskiftet om allt flyter på! Kul att någon undrar!
Försökte spela en låt på den fiol jag har men det gick inte pga förlamning i vissa muskler i armen.
Men uppgivet är det inte!
Det var tråkigt att höra att du fortfarande är dålig, men roligt att höra att hoppet lever! Lycka till med framförallt operationen.
 
Neurokirurgerna på Karolinska sjukhuset har nog lyckats med den senaste operationen. Ingen nämnvärd smärta längre. Går omkring i verkstan och tittar på fiolbygget - fortfarande svag i höger arm men det finns ju andra muskler att använda och en del maskiner. Har investerat i Dremel grejor som kan underlätta- Nu gäller det bara att våga sätta igång och inte överbelasta det jag har kvar i nacken. Kanske ska börja med att göra en resumé av vad som hänt i bygget sen start för att komma upp på banan igen. Återkommer!
 
  • Gilla
  • Älska
cmb och 25 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Neurokirurgerna på Karolinska sjukhuset har nog lyckats med den senaste operationen. Ingen nämnvärd smärta längre. Går omkring i verkstan och tittar på fiolbygget - fortfarande svag i höger arm men det finns ju andra muskler att använda och en del maskiner. Har investerat i Dremel grejor som kan underlätta- Nu gäller det bara att våga sätta igång och inte överbelasta det jag har kvar i nacken. Kanske ska börja med att göra en resumé av vad som hänt i bygget sen start för att komma upp på banan igen. Återkommer!
Härligt att höra av dig igen! Min absoluta favorit-tråd 😊
 
  • Gilla
cmb
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Neurokirurgerna på Karolinska sjukhuset har nog lyckats med den senaste operationen. Ingen nämnvärd smärta längre. Går omkring i verkstan och tittar på fiolbygget - fortfarande svag i höger arm men det finns ju andra muskler att använda och en del maskiner. Har investerat i Dremel grejor som kan underlätta- Nu gäller det bara att våga sätta igång och inte överbelasta det jag har kvar i nacken. Kanske ska börja med att göra en resumé av vad som hänt i bygget sen start för att komma upp på banan igen. Återkommer!
Hoppas att du orkar fortsätta med denna tråd. En av de bästa på forumet.
 
  • Gilla
cmb
  • Laddar…
Mänschor me passion lever längre 🤩
 
Omstart/resume

Det började för tre år sen med att jag fick överta ett fiolbygge från en kompis som kastat in handduken för gott. Under ett knappt år fortsatte jag byggandet med stor entusiasm, ett antal fiolbyggarböcker, You Tube och glada hejarop från er på sajten. Att bygga fioler är ganska komplicerat men skam den som ger sig trots många misstag! Tyvärr fick jag dock ge mig pga spinal stenos i nackryggen – för trångt för ryggmärgen – som ledde till känselbortfall, försvagade muskler och stark smärta i armarna. Nu efter två större operationer där man tagit bort stora delar av kotorna och satt in lite metall istället är smärtan borta men resten får man leva med. Nu ligger de blivande fioldelarna där i verkstan – lite dammiga och tyvärr kanske förändrade i struktur och form liksom jag själv efter två års ouppmärksamhet och smärta.

Ska man vara lite vitsig fick jag ett fiolbygge på halsen och en sjuka i nacken (har ett operationsärr på halsen också)
 
  • Nacke med långt kirurgiskt ärr och stygn, äldre person, läkning efter operation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med snickeriverktyg, violin delar på arbetsbänk, spån och verktygsorganisering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Starkt av dig ändå att inte låta dig brytas ner, att smärtan är borta är ju otroligt positivt.
Det ökar livsglädjen något enormt.

Men hur ser läkarna på att känseln och styrkan kan tränas upp med tiden?

När det kommer till fiolbygget så kanske du har någon i bekantskapskretsen som spelar och kan prova den allt eftersom du bygger vidare, vilken jag hoppas du gör.
Inte minst för ditt egna välbefinnandet, och det ska aldrig underskattas.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tyvärr är ärr på ryggmärgen bestående men man kan hitta kompensatoriska muskler åtminstone. Problemet med en fiol är att den inte kan provas förrän den är helt färdig och då ska jag göra det själv. Har inte spelat på min gamla fiol på tre år men ska nu börja se om jag kan lära mig spela igen så att jag kan dra en låt efter Timas Hans som jag lovade någon gång i början på den nya!
 
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 6 till
  • Laddar…
Maria T
E Eklunda skrev:
Tyvärr är ärr på ryggmärgen bestående men man kan hitta kompensatoriska muskler åtminstone. Problemet med en fiol är att den inte kan provas förrän den är helt färdig och då ska jag göra det själv. Har inte spelat på min gamla fiol på tre år men ska nu börja se om jag kan lära mig spela igen så att jag kan dra en låt efter Timas Hans som jag lovade någon gång i början på den nya!
Timas Hans - min farmors far ❤️ får känna mig hedrad om det blir den första låten du river av, på din gamla fela eller den som byggs!
 
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 5 till
  • Laddar…
Hoven Droven har spelat in en låt efter Timas-Hans… 1996 eller så
 
Maria T
S Saelen skrev:
Hoven Droven har spelat in en låt efter Timas-Hans… 1996 eller så
Jupp, lite kul såklart men är lite kluven till om jag gillar deras låt eller inte.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.