252 690 läst · 1 152 svar
253k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
Jag har för mig att jag var tvungen att välja ett lite dyrare avtal en gång i tiden med fast årsavgift för att det skulle bli dyrare med ett billigare på grund av den låga förbrukningen. Men det verkar som att det är dags att se över leverantör och avtal...dof skrev:Missade det men det är fortfarande 10öre påslag + 17öre om man räknar månadsavgiften. Själv hade jag ett månadspris på 58.14öre + moms (område 2) och ingen månadsavgift så det finns hyggliga avtal om man letar lite. Nu gör det inte så mycket då man gör av med lite, men i mitt fall är det bara ett finger till eon för deras nätavgifter.
Vad beträffar den svenska kompensationen så kan det nog ligga ganska nära sanningen. Så det är så klart en välregisserad teater att låtsas som att man gör en stor uppoffring.K Nils Andersson1 skrev:
Om jag förstått norrmännens system rätt så är det lite svettigare för dem.
Någon som vet förresten om det betalas svensk moms på elexporten?
Varför är det "svettigare" för norrmännen?C cpalm skrev:Vad beträffar den svenska kompensationen så kan det nog ligga ganska nära sanningen. Så det är så klart en välregisserad teater att låtsas som att man gör en stor uppoffring.
Om jag förstått norrmännens system rätt så är det lite svettigare för dem.
Någon som vet förresten om det betalas svensk moms på elexporten?
Nu baseras min kunskap om den norska ersättningen på hur det beskrivits i svensk media, så rätta mig om jag har fel. Men det jag förstått är att de/ni inte har samma, rätt begränsade, tak som det svenska förslaget.Z Zodde skrev:
För varje krona priset överstiger "normalpris" är det ju bara en viss andel som går in i statskassan.
Staten ersätter 80% av spotpriset som är över 70öre. Max 5000kWh per månad.C cpalm skrev:Nu baseras min kunskap om den norska ersättningen på hur det beskrivits i svensk media, så rätta mig om jag har fel. Men det jag förstått är att de/ni inte har samma, rätt begränsade, tak som det svenska förslaget.
För varje krona priset överstiger "normalpris" är det ju bara en viss andel som går in i statskassan.
Mycket generösare än Sverige, javisst men samtidigt har man kraftigt höjda intäkter och är sen gammalt en rik nation så det var just ordvalet att det blev "svettigt" jag undrade över.
Hade du skrivit generösare hade jag varit helt med
Ja, det var kanske ett dåligt ordval. Vad jag menade är att det riskerar att bli en nettokostnad snarare än ett nollsummespel som kan kvittas 1:1 mot ökade skatteintäkter. Oavsett hur "rik" man är måste ju en ökad kostnad balanseras på något sätt.Z Zodde skrev:
Kostnad blir det ju för man hade nog budgeterat med inkomsterna (allt från utdelning - Statkraft till skatte och momsintäkter) till andra föremål.C cpalm skrev:
Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att staten ska kompensera alla lika mycket oavsett hur mycket de har betalat för sin elkonsumtion (upp till 2000 kWh).K Nils Andersson1 skrev:
De som har betalat mycket för sin el kommer alltså att betala elen för de som har betalat lite för sin el.
Egentligen är det orimligt att staten ska betala pengar till elkonsumenter överhuvudtaget.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Sluta nu. Alla elkonsumenter har redan betalat mångdubbelt mer till staten i olika skatter (och allra mest de som förbrukat mest el) så om staten vill betala tillbaka en liten del av detta är det något av det minst dåliga staten gjort senaste decennierna.P pmd skrev:
Det blir en överföring av pengar från de som har betalat mycket till de som har betalat lite.Magnus E K skrev:
Det är smart politiskt. Nu sa de till aftonbladet att de inte kommer dela på varken fast och rörligt eller elområden.P pmd skrev:Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att staten ska kompensera alla lika mycket oavsett hur mycket de har betalat för sin elkonsumtion (upp till 2000 kWh).
De som har betalat mycket för sin el kommer alltså att betala elen för de som har betalat lite för sin el.
Egentligen är det orimligt att staten ska betala pengar till elkonsumenter överhuvudtaget.
Vad blir det av detta. Jo, de som bor i område 1 , betalar i praktiken ingen för elen under dessa månade. För även om de har fast eller rörligt så är det ett pris lägre än bidraget blir.
Därmed kan de förbruka hur mycket de vill och det kostar inte mer.
Samtidigt vet vi hur de röstar i dessa områden. En form av muta kan ja anse.
Pengarna kommer först efter semestern.
T
Muta de redan övertygade? Verkar ju inte så smart.K Nils Andersson1 skrev:Det är smart politiskt. Nu sa de till aftonbladet att de inte kommer dela på varken fast och rörligt eller elområden.
Vad blir det av detta. Jo, de som bor i område 1 , betalar i praktiken ingen för elen under dessa månade. För även om de har fast eller rörligt så är det ett pris lägre än bidraget blir.
Därmed kan de förbruka hur mycket de vill och det kostar inte mer.
Samtidigt vet vi hur de röstar i dessa områden. En form av muta kan ja anse.
Pengarna kommer först efter semestern.