252 686 läst · 1 152 svar
253k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
Jag tror att du inte har fattat detta riktigt. Orsaken till att vi och andra länder kan ge tillbaka beror på att de pengar som detta kostar är samma pengar du vi har betalt för elen. Vissa av pengarna får staten in i form av moms. Andra på annat sätt. Bland annat de som äger ledningar kommer få bra med vinst som delas ut till staten. Annars blir det på andra sätt.Mats-S skrev:6 miljarder ska sossarna lägga ut på elstödet. Man får verkligen hoppas för deras skull att det är en bra investering inför höstens val
Och alla ni som är så tacksamma för att sossarna som vanligt kör sitt bidragsrejs istället för att lägga 6 miljarder på något vettigt, lägg rätt valsedel i valurnan i september
Helt sjukt hur man straffar folk som tänker själva, satsar på enrgibesparande åtgärder på sina villor, väljer rätt elavtal utifrån sin egen betalningsförmåga ... och istället gynnar regeringen ansvarslöshet och energislöseri
Det resonemanget vore rimligt om det inte vore så att en del elabonnenter har betalat betydligt mindre än andra genom att ha ett fastprisavtal.K Nils Andersson1 skrev:Jag tror att du inte har fattat detta riktigt. Orsaken till att vi och andra länder kan ge tillbaka beror på att de pengar som detta kostar är samma pengar du vi har betalt för elen. Vissa av pengarna får staten in i form av moms. Andra på annat sätt. Bland annat de som äger ledningar kommer få bra med vinst som delas ut till staten. Annars blir det på andra sätt.
Ungefär hälften av elabonnenterna har elavtal med fast pris.
Och varför är det inte rimligt för några har fast? Jag har inte påstått att det kommer bli rättvist eller att några inte få mer/mindre tillbaka av "sina" pengar. T ex tror jag också att när vi får ett färdigt förslag så kommer elområden 1 och 2 att inte få några pengar.P pmd skrev:
instämmer.K Nils Andersson1 skrev:
Vi kommer troligen bli utan precis lika som de som eldar med ved... Sedan kommer staten använda denna information och lägga fram beskattningsförslag på vedeldning eller liknande...
Ett nytt begrepp svarteldning, du har eldat egen ved utan att skatta. Inse att vi lever i den sista sovjetstaten.Maskintok skrev:
Ja tyvärr.. det märks mer och mer..K Nils Andersson1 skrev:
En del tycker det är okej att staten lägger på med beskattning men ingen granskar vart pengarna går... Sedan när information om att skattemedel missbrukas vill ingen lyssna...
Det var verkligen inte min mening att vara "Show off", vet inte vilka fler parametrar du vill ha om du är intresserad av att bedöma fakturan. Enda anledningen att jag postade den var att den var på ca 2500 som tråden handlade om.Mats-S skrev:
Missade det men det är fortfarande 10öre påslag + 17öre om man räknar månadsavgiften. Själv hade jag ett månadspris på 58.14öre + moms (område 2) och ingen månadsavgift så det finns hyggliga avtal om man letar lite. Nu gör det inte så mycket då man gör av med lite, men i mitt fall är det bara ett finger till eon för deras nätavgifter.useless skrev: