Här är min elräkning. Helt utan sammanhang, så ni får ta siffrorna för vad de är. Vinner jag?

Skärmdump av en elräkning med kostnadsfördelning, totalt belopp 305 kr, och elförbrukning på 267 kWh över en månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Någon som vill se min elfaktura? Om tillräckligt många visar intresse så kan jag ta kort och ladda upp den.
Ja det hade varit intressant

Mats-S Mats-S skrev:
6 miljarder ska sossarna lägga ut på elstödet. Man får verkligen hoppas för deras skull att det är en bra investering inför höstens val :rofl:
Och alla ni som är så tacksamma för att sossarna som vanligt kör sitt bidragsrejs istället för att lägga 6 miljarder på något vettigt, lägg rätt valsedel i valurnan i september ;)

Helt sjukt hur man straffar folk som tänker själva, satsar på enrgibesparande åtgärder på sina villor, väljer rätt elavtal utifrån sin egen betalningsförmåga ... och istället gynnar regeringen ansvarslöshet och energislöseri :mad:
Jag tror att du inte har fattat detta riktigt. Orsaken till att vi och andra länder kan ge tillbaka beror på att de pengar som detta kostar är samma pengar du vi har betalt för elen. Vissa av pengarna får staten in i form av moms. Andra på annat sätt. Bland annat de som äger ledningar kommer få bra med vinst som delas ut till staten. Annars blir det på andra sätt.

useless useless skrev:
Här är min elräkning. Helt utan sammanhang, så ni får ta siffrorna för vad de är. Vinner jag?

[bild]
Antar att du har område 2?
Fint påslag på spotpriset eon har.....

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Den omröstningen var en fars.
Nej, det var den inte.

dof dof skrev:
Antar att du har område 2?
Fint påslag på spotpriset eon har.....
Det är inklusive moms.

Ditt elpris, utan moms. 77,68 öre/kWh

P
mnils skrev:
Om det nu bara var sossarna som betalde också, det är lätt att vara generös med andras pengar!
"Voting other people’s money away is not generosity, any more than sending other people to war is courage." – Stephen W. Browne

P
K Nils Andersson1 skrev:
Jag tror att du inte har fattat detta riktigt. Orsaken till att vi och andra länder kan ge tillbaka beror på att de pengar som detta kostar är samma pengar du vi har betalt för elen. Vissa av pengarna får staten in i form av moms. Andra på annat sätt. Bland annat de som äger ledningar kommer få bra med vinst som delas ut till staten. Annars blir det på andra sätt.
Det resonemanget vore rimligt om det inte vore så att en del elabonnenter har betalat betydligt mindre än andra genom att ha ett fastprisavtal.
Ungefär hälften av elabonnenterna har elavtal med fast pris.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
Cristar Cristar skrev:
Nej, det var den inte.
Det fanns inget alternativ att rösta på för de som ville behålla kärnkraft för oöverskådlig tid och för att bygga fler kärnkraftverk.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det resonemanget vore rimligt om det inte vore så att en del elabonnenter har betalat betydligt mindre än andra genom att ha ett fastprisavtal.
Ungefär hälften av elabonnenterna har elavtal med fast pris.
Och varför är det inte rimligt för några har fast? Jag har inte påstått att det kommer bli rättvist eller att några inte få mer/mindre tillbaka av "sina" pengar. T ex tror jag också att när vi får ett färdigt förslag så kommer elområden 1 och 2 att inte få några pengar.

A
K Nils Andersson1 skrev:
Och varför är det inte rimligt för några har fast? Jag har inte påstått att det kommer bli rättvist eller att några inte få mer/mindre tillbaka av "sina" pengar. T ex tror jag också att när vi får ett färdigt förslag så kommer elområden 1 och 2 att inte få några pengar.
instämmer.
Vi kommer troligen bli utan precis lika som de som eldar med ved... Sedan kommer staten använda denna information och lägga fram beskattningsförslag på vedeldning eller liknande...

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
instämmer.
Vi kommer troligen bli utan precis lika som de som eldar med ved... Sedan kommer staten använda denna information och lägga fram beskattningsförslag på vedeldning eller liknande...
Ett nytt begrepp svarteldning, du har eldat egen ved utan att skatta. Inse att vi lever i den sista sovjetstaten.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Ett nytt begrepp svarteldning, du har eldat egen ved utan att skatta. Inse att vi lever i den sista sovjetstaten.
Ja tyvärr.. det märks mer och mer..
En del tycker det är okej att staten lägger på med beskattning men ingen granskar vart pengarna går... Sedan när information om att skattemedel missbrukas vill ingen lyssna...

Mats-S Mats-S skrev:
Inser du inte hur värdelös fakta det är att endast visa en räkning ... ska den bli relevant så måste man få ett antal flera parametrar för att kunna bedöma fakturan. Men som "show off" duger det ju bra att bara berätta hur låg faktura man har
Det var verkligen inte min mening att vara "Show off", vet inte vilka fler parametrar du vill ha om du är intresserad av att bedöma fakturan. Enda anledningen att jag postade den var att den var på ca 2500 som tråden handlade om.

useless useless skrev:
Det är inklusive moms.

Ditt elpris, utan moms. 77,68 öre/kWh
Missade det men det är fortfarande 10öre påslag + 17öre om man räknar månadsavgiften. Själv hade jag ett månadspris på 58.14öre + moms (område 2) och ingen månadsavgift så det finns hyggliga avtal om man letar lite. Nu gör det inte så mycket då man gör av med lite, men i mitt fall är det bara ett finger till eon för deras nätavgifter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.