Magnus E K Magnus E K skrev:
Så länge man man ligger på en väntad förbrukning under 1900 kWh (sista steget upp till 2000 är mindre) lönar det sig definitivt nu att flytta förbrukning till billiga timmar även om totala förbrukningen ökar.

Dag - natt är dock lite för enkelt; senaste natten var t ex inte speciellt billig. Man behöver hålla koll och kolla priserna varje dag. Kommande natt är också relativt dyr, men mellan söndag och måndag blir det billigt som det ser ut nu (endast timmen 23-24 tillgänglig där än).
Jo, visst skiftar det, men priserna är ändå lägre mot dagtid och någon gång måste man ju värma huset ;) Vid tvätt, disk mm kollar jag alltid priset.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det beror ju på typ av elavtal och elpriset. Som exempel I december hade jag ett spot på 160 öre/kw (men detsamma gäller ju om du har "rörligt" och månadspriset blir samma) men tot ca 280 öre per kwh. Så även om du får ett bidrag på 200 öre/kwh så hade jag förlorat 80 öre på varje förbrukad kwh. Detta är förutsatt att din förbrukning är under 2000kwh annars får du ju ingen ersättning öht på marginalen.

Så om man har rörligt och har en total förbrukningskostnad under 200 öre/KWh och en förbrukning under 2000 kWh/månad så lönar det sig att elda. När månadsförburkningen eller pristet överstiger så är det inte längre lönsamt.
Spotpris innebär ju att man betalar olika per timme.
 
H henche skrev:
Du tycker det är alldeles för mycket, eller vad? Vad var förbrukningen?

Som jämförelse har vi fjärrvärme och bara fasta kostnaden är 450 sek i månaden. Sen de fasta kostnaderna för elen med 25A säkring så är vi nästan uppe i 1000:- på bara det...
Varför har Du 25A säkring då Du har fjärrvärme?
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Spotpris innebär ju att man betalar olika per timme.
Förutsätter att du har en mätare som klarar timavläsning. I Norge har de allra flesta det ( fjärravläsning) vet ej om Sverige är lika långt framme
 
C
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Jo, men nu skrev jag att jag har spotpris på min el.
Jo, det var mer ett allmänt påpekande så att ingen får för sig att man tjänar på att flytta sin förbrukning till nattetid med vanligt rörligt avtal. Verkar vara en rätt utbredd missuppfattning och lite trist om man anstränger sig förgäves.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Spotpris innebär ju att man betalar olika per timme.
Förstår inte vad det har att göra med det jag skriver riktigt.

Spotpris/månadsmedel/pippipris spelar mindre roll, om totalkostnaden är högre än ersättningen så förlorar man på varje förbrukad kWh.
 
Mats-S Mats-S skrev:
6 miljarder ska sossarna lägga ut på elstödet. Man får verkligen hoppas för deras skull att det är en bra investering inför höstens val :rofl:
Och alla ni som är så tacksamma för att sossarna som vanligt kör sitt bidragsrejs istället för att lägga 6 miljarder på något vettigt, lägg rätt valsedel i valurnan i september ;)

Helt sjukt hur man straffar folk som tänker själva, satsar på enrgibesparande åtgärder på sina villor, väljer rätt elavtal utifrån sin egen betalningsförmåga ... och istället gynnar regeringen ansvarslöshet och energislöseri :mad:
. De lämnar bara tillbaka några av alla de miljarder som de ockrat till sig genom de fullständigt vansinniga elpriserna.
 
Magnus E K
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det beror ju på typ av elavtal och elpriset. Som exempel I december hade jag ett spot på 160 öre/kw (men detsamma gäller ju om du har "rörligt" och månadspriset blir samma) men tot ca 280 öre per kwh. Så även om du får ett bidrag på 200 öre/kwh så hade jag förlorat 80 öre på varje förbrukad kwh. Detta är förutsatt att din förbrukning är under 2000kwh annars får du ju ingen ersättning öht på marginalen.

Så om man har rörligt och har en total förbrukningskostnad under 200 öre/KWh och en förbrukning under 2000 kWh/månad så lönar det sig att elda. När månadsförburkningen eller pristet överstiger så är det inte längre lönsamt.
Förutsättningen här var timprisavtal och då är det helt fel att bara titta på genomsnittspriset. Exempel:

Säg att februari överlag blir riktigt kall och vindfattig (som jag hoppas, av andra skäl) och att snittpriset i elområde 3 och 4 blir 250 öre innan skatt och moms. Utan att göra något speciellt har du en förbrukning på 1450 kWh. Men det finns totalt 30 timmar under månaden med pris under 50 öre, säg 30 öre i genomsnitt. Då är det lönsamt att blåsa på så mycket det går dessa timmar upp till en förbrukning på 1900 kWh.

Edit: Ok, att nå en extra förbrukning på 450 kWh på bara 30 timmar blir svårt, men då får man nöja sig med vad säkringar och praktikaliteter medger, och se till att åtminstone stanna på låga xx i 15xx, 16xx etc totala kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Förutsättningen här var timprisavtal och då är det helt fel att bara titta på genomsnittspriset. Exempel:

Säg att februari överlag blir riktigt kall och vindfattig (som jag hoppas, av andra skäl) och att snittpriset i elområde 3 och 4 blir 250 öre innan skatt och moms. Utan att göra något speciellt har du en förbrukning på 1450 kWh. Men det finns totalt 30 timmar under månaden med pris under 50 öre, säg 30 öre i genomsnitt. Då är det lönsamt att blåsa på så mycket det går dessa timmar upp till en förbrukning på 1900 kWh.

Edit: Ok, att nå en extra förbrukning på 450 kWh på bara 30 timmar blir svårt, men då får man nöja sig med vad säkringar och praktikaliteter medger, och se till att åtminstone stanna på låga xx i 15xx, 16xx etc totala kWh.
Det är ju det jag säger.

Har man timdebitering så kan man ”tjäna” på att blåsa på upp till 2000 kWh om totalpriset är under 200öre/kWh, vilket det borde vara vid ett spot på 30 öre/kwh. Men det gäller ju också på månadsmedel (förutsatt att det är så lågt då och det är inte så troligt) e.g. Om ditt rörliga elpris i februari är 30 öre kan du brassa på upp till 2000 kWh.
 
Magnus E K
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är ju det jag säger.

Har man timdebitering så kan man ”tjäna” på att blåsa på upp till 2000 kWh om totalpriset är under 200öre/kWh, vilket det borde vara vid ett spot på 30 öre/kwh. Men det gäller ju också på månadsmedel (förutsatt att det är så lågt då och det är inte så troligt) e.g. Om ditt rörliga elpris i februari är 30 öre kan du brassa på upp till 2000 kWh.
Ok, jag kan missförstått vad du menade. Men observera att det inte är nödvändigt att medelpriset är max 200 öre/kWh. Ett mer extremt exempel:

Normal förbrukning på 1500 kWh till ett genomsnittspris på 10 kr/kWh, total kostnad 15000 kr. Hitta några timmar med pris på 30 öre och lyckas förbruka totalt 100 kWh extra just dessa timmar. Total förbrukning är nu 1600 kWh till ett genomsnittspris på 9,39 kr/kWh, total kostnad 15030 kr. Ökning av stödet 200 kr.
 
Z Zodde skrev:
Förutsätter att du har en mätare som klarar timavläsning. I Norge har de allra flesta det ( fjärravläsning) vet ej om Sverige är lika långt framme
Ja, annars hade det ju inte varit någon mening med spotpris ;)
 
K kortis skrev:
Inkomstbaserade räntebidrag är bra
Hur då och för vem? Varför vore ett nytt bidrag bra, det driver ju bara upp skatten och priset på fastigheter, dyrare att köpa och dyrare att bo och dessutom en ny byråkrati och förmodligen en ny statlig myndighet som ska reglera och sköta räntebidragen
Att passa på att slopa eller åtminstånde trappa ner räntevdragen nu vore bättre.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ok, jag kan missförstått vad du menade. Men observera att det inte är nödvändigt att medelpriset är max 200 öre/kWh. Ett mer extremt exempel:

Normal förbrukning på 1500 kWh till ett genomsnittspris på 10 kr/kWh, total kostnad 15000 kr. Hitta några timmar med pris på 30 öre och lyckas förbruka totalt 100 kWh extra just dessa timmar. Total förbrukning är nu 1600 kWh till ett genomsnittspris på 9,39 kr/kWh, total kostnad 15030 kr. Ökning av stödet 200 kr.
det är ju på timmarna med 30 öre som du ”tjäna” något. Räknar man timme för timme så är det nog enklare att förstå, timdebitering och totalpris under 200 öre/kWh => öka förbrukningen, timdebitering och totaltpris över 200 öre/kWh => öka inte.

jag tror många går bort sig och räknar bara elpriset, men glömmer alla andra påläggskostnader.

i skrivande stund, vart landar ersättningen, innn eller efter moms ? Du betalar ju moms också på överföringen och på elpriset, så det borde vara elpriset tot på sista raden som ska vara under 200 öre/kWh.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Du är ironisk va?
Det var ju billigt! Löjligt inlägg med tanke på att vissa hushåll har 4 ggr mer och är drabbade på allvar.
 
  • Haha
Zodde
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Du är ironisk va?
Det var ju billigt! Löjligt inlägg med tanke på att vissa hushåll har 4 ggr mer och är drabbade på allvar.
Det löjliga är väl att du svarar på ett inlägg som är ett år gammalt och tycker det är löjligt att det inte stämmer med dagens läge... ;)
 
  • Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.