Sverige hade tidigt god täckning av telefon, och vi har historiskt inte gillat luftledningar. Typ sådana där stolpar med en miljard telefontrådar på.

I stället har vi dragit kanalisering till varje småhus, typiskt de senaste decennierna en PEM-slang. Har man en sådan och riktiga skåp för telefonin är det inget stort jobba att dra in fiber under förutsättningen att kanaliseringen inte är krossad eller liknande. Behövs inte trenching till varje hus för att telefontrådan hänger från en stolpe. Ok, man kanske kan ha fiber som hänger i liften med.

Gäller det lägenheter ser man rätt ofta att man efterkonverterat med utanpåliggande installation och borrat fiber in till varje lägenhet.

Så därför har Sverige rätt hög andel fiber. Bra så, fiber är alltid förstahandsvalet.

spikplanka spikplanka skrev:
Google är ett ont företag. Och airfiber är ett påhitt av marketdroids. Det heter radiolänk..
Om det var bra så hade man inte haft behovet av att namnsnylta på just fiber. Det hade stått på egna ben.

För majoriteten av de svenska hushållen är fiber en realitet. Som en tillfällig lösning tills man fått det på plats kan man nyttja korthålls radiolänk till närmaste radiomast.

Framtiden för internetanslutningar kan troligen kombinera både fiber och satellit, beroende på behov och geografiska förutsättningar. Fiberoptik erbjuder snabbare och mer stabila hastigheter, vilket gör det till det bästa alternativet för stadsområden och tätorter. Satellitinternet, å sin sida, kan nå avlägsna och glesbefolkade områden där fiberdragning är oekonomisk.

Med utvecklingen av nya satellitkonstellationer, som Starlink, kan satellitinternet också bli mer konkurrenskraftigt när det gäller hastighet och latens. Så, i framtiden kan vi se en hybridlösning där fiber dominerar i tätorter medan satellit är en viktig lösning för landsbygden.

A AndersS skrev:
Blir 1Gbit/s lägsta standard imorgon för bandbredd med fiber (fysiskt för fibergränssnitt har det ju varit så i 7-8 år)
Kikade på värstinglaptops och högsta hastighet verka vara 2,5 Gbit/s. Ser mycket utrustning till vettigt pris där också. Så gissar att det blir standarden framöver för att det är en bra skärningspunkt mellan prestanda-pris-teknikmognad.
Detta är också en viktig information om man t.ex skall välja switch för uttag i huset. Man vill kanske gärna att dessa är kapabla att nyttja inkopplad utrustning till max, iaf för laptop eftersom dessa är svåra att uttöka på annat sätt.
För 10 Gbit/s över koppar så behöver nätverkskorten tydligen en gigantisk kylfläns. Så redan där känns det lite fel.

A A-Man_08 skrev:
Är inte 5G mobilnätet och inte Radiolänk, typ Terracoms nät?
Mobilnätet är inte radiolänk?

A Anders_Nilsson skrev:
Sverige hade tidigt god täckning av telefon, och vi har historiskt inte gillat luftledningar. Typ sådana där stolpar med en miljard telefontrådar på.
Inte gillar luftledning vet jag inte för redan 1890 såg Stockholm ut så här (Malmskillnadsgatan 30):
Svartvit bild av Telefontornet i Stockholm från 1890-talet, med många telefonlinjer spridda från tornet över stadens tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(telefoni i Sverige har funnits iaf sedan 1880 och anslutning kostade cirka 10 500 - 18 400 SEK i 2023:s penningvärde, likt fiber.. [1] [2])

Utanför tätorter har det ända sedan telegrafen i praktiken varit kabel på stolpar i olika form. Det går snabbt och är billigt. Lätt att felsöka också.

S Shaft1 skrev:
Framtiden för internetanslutningar kan troligen kombinera både fiber och satellit,
Problemet med satellit är att hela nätet kan bli friterat på ett par timmar vid nästa CME.
(din posttext är helt felformaterad)

Kikade på värstinglaptops och högsta hastighet verka vara 2,5 Gbit/s. Ser mycket utrustning till vettigt pris där också. Så gissar att det blir standarden framöver för att det är en bra skärningspunkt mellan prestanda-pris-teknikmognad.
Wifi7 lokalt i hemmet med hastigheter i teori 1,5-11,5 Gbit/s beroende av frekvensband. Perfekt för mesh-system att bygga lokalt nätverk med i "backhaul", finns redan i handeln. Men det blir en egen tråd "ska jag välja trådat eller Wifi7 i bostaden", men mycket gemensamt. Och blir enda gränssnitt på merparten av bärbara utrustningar.😆
Switcharna blir meshburkar med ev. fysiska gränssnitt.
https://www.kjell.com/se/sok?q=TP-Link+Deco+BE85

Redigerat:
Afrikanska mobiloperatörer väljer fiber i sina nät där det är möjligt. De har alla börjat med radiolänkar då det är snabbast och billigast att etablera.
A AndersS skrev:
Wifi7 lokalt i hemmet med hastigheter i teori 1,5-11,5 Gbit/s beroende av frekvensband. Perfekt för mesh-system att bygga lokalt nätverk med i "backhaul", finns redan i handeln. Men det blir en egen tråd "ska jag välja trådat eller Wifi7 i bostaden", men mycket gemensamt. Och blir enda gränssnitt på merparten av bärbara utrustningar.😆
Switcharna blir meshburkar med ev. fysiska gränssnitt.
[länk]
Enligt de som testat några av de befintliga systemen är bandbredden bara lite bättre än wifi6, men det kanske blir bättre när produkterna uppdateras längre fram.

A AndersS skrev:
Wifi7 lokalt i hemmet med hastigheter i teori 1,5-11,5 Gbit/s beroende av frekvensband. Perfekt för mesh-system att bygga lokalt nätverk med i "backhaul", finns redan i handeln.
Problemet med trådlöst är opålitligheten i överföringskvalite och säkerhet.

Problemet med trådlöst är opålitligheten i överföringskvalite och säkerhet.
Som jag noterade är det en egen tråd.😉

Detta är också en viktig information om man t.ex skall välja switch för uttag i huset. Man vill kanske gärna att dessa är kapabla att nyttja inkopplad utrustning till max, iaf för laptop eftersom dessa är svåra att uttöka på annat sätt.
För 10 Gbit/s över koppar så behöver nätverkskorten tydligen en gigantisk kylfläns. Så redan där känns det lite fel.

Mobilnätet är inte radiolänk?

Inte gillar luftledning vet jag inte för redan 1890 såg Stockholm ut så här (Malmskillnadsgatan 30):
[bild]
(telefoni i Sverige har funnits iaf sedan 1880 och anslutning kostade cirka 10 500 - 18 400 SEK i 2023:s penningvärde, likt fiber.. [1] [2])

Utanför tätorter har det ända sedan telegrafen i praktiken varit kabel på stolpar i olika form. Det går snabbt och är billigt. Lätt att felsöka också.

Problemet med satellit är att hela nätet kan bli friterat på ett par timmar vid nästa CME.
(din posttext är helt felformaterad)
Är 5g mobilnätet?

A A-Man_08 skrev:
Är 5g mobilnätet?
5G utgör en del i det radiolänksnät som benämns mobiltelefonnätet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vad menar du nu?

Radioänkar är en del av mobilnätet men man använder inte 5g teknik för dessa länkar.

D
Själv valde jag bort fiber i mitt hus, man vet ju inte om vi om 25 år kommer på det är dåliga fiber som vi gjorde med aspest

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Själv valde jag bort fiber i mitt hus, man vet ju inte om vi om 25 år kommer på det är dåliga fiber som vi gjorde med aspest
Problemet med asbest uppstod endast i producentledet, aldrig i konsumentledet. Det var de små submikronpartiklarna från krokodoliten som var problemet.

Hade man inte mixat I öppna kar, burit andningsskydd och hade arbetarna inte rökt hade katastrofen undvikits.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du är rädd att bli sjuk av en fiberanslutning och väljer en trådlös teknik istället? Det är listigt tänkt må jag säga.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
D
MathiasS MathiasS skrev:
Du är rädd att bli sjuk av en fiberanslutning och väljer en trådlös teknik istället? Det är listigt tänkt må jag säga.
Ibland har en tur när en tänker! 😎

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J
H
Haha, du tänker nog på NMT eller något, med tanke på din bisats. Har du någon egentlig kunskap eller läser du gamla Illustrerad vetenskap? För övrigt är 5g främst avsett för tillämpningar och IoT. Som sagts tidigare är RL mellan mobilmaster något som dog ut tillsammans med gsm.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.