5 200 läst · 64 svar
5k läst
64 svar
Fiber i huset men saknar uppkoppling
Google är ett ont företag. Och airfiber är ett påhitt av marketdroids. Det heter radiolänk..S Shaft1 skrev:
Om det var bra så hade man inte haft behovet av att namnsnylta på just fiber. Det hade stått på egna ben.
För majoriteten av de svenska hushållen är fiber en realitet. Som en tillfällig lösning tills man fått det på plats kan man nyttja korthålls radiolänk till närmaste radiomast.S Shaft1 skrev:
Ämnet är internet och fiber skojeriet som en del bolag höll på med, borde många genomskådat så här dags.. Dyrt investering utan framtid.Alfredo skrev:
Om man ser hur världen håller på att utveckla sina uppkopplingar så är det inte genom att dra in Kabel i varenda hem.
Ibland kan man lära sig genom att observera vad som händer utanför Sverige
Man måste också lära sig vad som är relevant för platsen och tiden. I Italien behöver man inte så häftig värmeanläggning medan saken är något annorlunda i Spetsbergen där man t.om har fiber.S Shaft1 skrev:
Kontext och relevans..
spikplanka skrev:
Imponerande expert nivå på denna tråd ..K Kane skrev:
.Alfredo skrev:
Hur gör dom läder o företag som inte kan ha fiber uppkoppling?
Vi tappat ledningen inom tech här i Sverige och det tycks inte fattas av F.B. Och Aftonbladet experter.
Vi har ju en rätt ordentlig fiberutbyggnad vilket gör att behovet är mycket lägre här än i andra länder. I stort behöver inte vi 5g för att koppla upp hemmen/fasta adresser (även om det absolut finns undantag i skärgård, fjällstuga osv) Vi bygger ju dock ut 5g och det rullar på, men att skala upp den takten skulle bara göra det onödigt dyrt. Det är bättre att 5g får ta rimlig tid och därmed få en rimligare kostnad. Så fort man skalar upp utbyggnadstakten på något över vad det egentligen finns kapacitet för, får man brister i säkerhet, teknik, skojföretag, fördyrande kostnader osv. Så har det varit inom varje "guldrush", fiber, solceller, (*host* batteritillverkning *host*) osv. Ibland kanske det är värt det men här är jag tveksam.S Shaft1 skrev:
Med det sagt går 5g relativt snabbt, men visst. Är du en startup/techbolag som helt riktar in dig på IoT och 5g så tycker du såklart det går för långsamt, då vore det mycket trevligare om staten gick in och betalade för kalaset. Idag låter vi operatörerna stå för utbyggnaden och reglerar kraven genom licenskraven för frekvenserna. En väldig rimlig modell. Jag har ingen större lust att betala mer för telekom bara för att snabba upp 5g utrullningen, den går rimligt fort ändå.
Nej det sa jag inte!MathiasS skrev:
Imponerad slutsats 👍
Men du får gärna utbilda mig varför vi tappar ledningen? Jag är inte rädd att lära mig nya saker
Äntligen nån som jag håller med till 100%G g.kraft skrev:Vi har ju en rätt ordentlig fiberutbyggnad vilket gör att behovet är mycket lägre här än i andra länder. I stort behöver inte vi 5g för att koppla upp hemmen/fasta adresser (även om det absolut finns undantag i skärgård, fjällstuga osv) Vi bygger ju dock ut 5g och det rullar på, men att skala upp den takten skulle bara göra det onödigt dyrt. Det är bättre att 5g får ta rimlig tid och därmed få en rimligare kostnad. Så fort man skalar upp utbyggnadstakten på något över vad det egentligen finns kapacitet för, får man brister i säkerhet, teknik, skojföretag, fördyrande kostnader osv. Så har det varit inom varje "guldrush", fiber, solceller, (*host* batteritillverkning *host*) osv. Ibland kanske det är värt det men här är jag tveksam.
Med det sagt går 5g relativt snabbt, men visst. Är du en startup/techbolag som helt riktar in dig på IoT och 5g så tycker du såklart det går för långsamt, då vore det mycket trevligare om staten gick in och betalade för kalaset. Idag låter vi operatörerna stå för utbyggnaden och reglerar kraven genom licenskraven för frekvenserna. En väldig rimlig modell. Jag har ingen större lust att betala mer för telekom bara för att snabba upp 5g utrullningen, den går rimligt fort ändå.
Det var ingen slutsats, det var en fråga. Om svaret var nej undrar jag vad detta inlägg har i tråden att göra öht. Du verkar koppla samman frågan om fiber och mobilnät med att tech-sektorn hamnar på efterkälken. Det finns en koppling mellan 5G och techsektorn relativt blygsamma tillväxt jämfört med andra länder, men det har inte ett skit med konsumenter och uppkopplade hus att göra.S Shaft1 skrev:
För företagsektorn och techbranschen är det inte 5G täckning (utbyggnad) som är relevant, men det tror jag att få förstår.
Och var du finns geografiskt utifrån frekvensband och typ av 5G implementering, men hela den här diskussion är ju mera av historiskt värde.
Fiberinfrastruktur och möjlighet till att ansluta "hushåll" är färdig, är väl runt 98% och runt 75% anslutna.
Mobilt utifrån operatören Telias reklam.
"Telias 5G-nät täcker idag 165 tätorter och når cirka 92 procent av befolkningen. Men vi stannar inte där utan bygger hela tiden vidare. Nästa år kommer vi att utöka nätet så att vi kan erbjuda 5G-täckning till 99,9 procent av befolkningen – det vill säga i samma utsträckning som dagens 4G, 3G och 2G. Dessutom kommer vi att täcka mer än 90 procent av Sveriges yta"
Man väljer ju det man behöver, lite av varje, som vi med fiber i bostad, mobilt bredband i fritidshus, lite olika mobiler och bil uppkopplad, mm. Är idag inga stora pengar för de flesta (skriver inte alla) att ha lite olika uppkopplingar till Internet.
Fiberinfrastruktur och möjlighet till att ansluta "hushåll" är färdig, är väl runt 98% och runt 75% anslutna.
Mobilt utifrån operatören Telias reklam.
"Telias 5G-nät täcker idag 165 tätorter och når cirka 92 procent av befolkningen. Men vi stannar inte där utan bygger hela tiden vidare. Nästa år kommer vi att utöka nätet så att vi kan erbjuda 5G-täckning till 99,9 procent av befolkningen – det vill säga i samma utsträckning som dagens 4G, 3G och 2G. Dessutom kommer vi att täcka mer än 90 procent av Sveriges yta"
Man väljer ju det man behöver, lite av varje, som vi med fiber i bostad, mobilt bredband i fritidshus, lite olika mobiler och bil uppkopplad, mm. Är idag inga stora pengar för de flesta (skriver inte alla) att ha lite olika uppkopplingar till Internet.
ja verkligen. Fiber är så klart det kommer bli redan. 5G.....ja, det är ju inte radio i masterna som fattas eftersom det i huvudsak redan är byggt på de frekvenser som är tillgängliga idag. Det som inte är gjort i Sverige och Eu i stor utsträcking jämfört med andra avancerade marknader är "resten" för att man ska kunna utnyttja teknikens fulla potential. Det handlar om stödsystem och kärnnät.A AndersS skrev: