4 806 läst · 64 svar
5k läst
64 svar
Fiber i huset men saknar uppkoppling
Jag antar att det är på https://www.fibertillalla.se/ -sidan du sökt? (De hade bra info för mitt område för ett gäng år sedan.)T Thewizkid skrev:Jag har köpt ett hus och ska ordna med internet. När jag söker på vår adress hittar jag inga leverantörer och blir presenterad mobilt bredband som lösning. Jag har en mediaomvandlare och kan konstatera att det finns en fiberkabel indragen och inkopplad till den, så fiber finns. Jag har pratat med Telias support och dom kan endast konstatera att dom inte ser en koppling/signal till huset.
Har någon varit med om något liknande? Ska tilläggas att det är ett dödsbo och där internet kan ha varit avstängt 6
Diskussionen om hur snabbt utrullningen går och påståendet att den skulle gå på någon sorts lågfart känns helt oförankrad i verkligheten för den som har den minsta inblick i utrullningstakten av 5g radio. Jag kommer inte dela några siffror här men jag kan skriva under på att det inte går långsamt.G g.kraft skrev:Vi har ju en rätt ordentlig fiberutbyggnad vilket gör att behovet är mycket lägre här än i andra länder. I stort behöver inte vi 5g för att koppla upp hemmen/fasta adresser (även om det absolut finns undantag i skärgård, fjällstuga osv) Vi bygger ju dock ut 5g och det rullar på, men att skala upp den takten skulle bara göra det onödigt dyrt. Det är bättre att 5g får ta rimlig tid och därmed få en rimligare kostnad. Så fort man skalar upp utbyggnadstakten på något över vad det egentligen finns kapacitet för, får man brister i säkerhet, teknik, skojföretag, fördyrande kostnader osv. Så har det varit inom varje "guldrush", fiber, solceller, (*host* batteritillverkning *host*) osv. Ibland kanske det är värt det men här är jag tveksam.
Med det sagt går 5g relativt snabbt, men visst. Är du en startup/techbolag som helt riktar in dig på IoT och 5g så tycker du såklart det går för långsamt, då vore det mycket trevligare om staten gick in och betalade för kalaset. Idag låter vi operatörerna stå för utbyggnaden och reglerar kraven genom licenskraven för frekvenserna. En väldig rimlig modell. Jag har ingen större lust att betala mer för telekom bara för att snabba upp 5g utrullningen, den går rimligt fort ändå.
Det som däremot går långsamt är övergången från LTE kärnnät till riktiga 5G kärnnät. Samma sak med stödsystemutvecklingen som går hand i hand med detta. Utan denna övergång blir det inga nya och mer avancerade företagstjänster.
5G och liknande tekniker tar också upp en ansenlig mängd energi samt nyttjar en begränsad resurs i form av radiospektrum.
Sådant som hindrar IT sektorn är mycket tillgång till utbildat folk som föredrar att stanna istället för dra utomlands till en klart högre lön, regleringar, bostadsmarknad till sina anställda, närhet till andra företag, lag och ordning, tillgång till pålitligt elnät, mm. Tillgången till datakommunikation är knappast begränsande i Sverige.
I övrigt så har IT utvecklingen i landet snarare skett trots politiker än på grund av dessa.
Sådant som hindrar IT sektorn är mycket tillgång till utbildat folk som föredrar att stanna istället för dra utomlands till en klart högre lön, regleringar, bostadsmarknad till sina anställda, närhet till andra företag, lag och ordning, tillgång till pålitligt elnät, mm. Tillgången till datakommunikation är knappast begränsande i Sverige.
I övrigt så har IT utvecklingen i landet snarare skett trots politiker än på grund av dessa.
Bredband har gått på dryga 20 år och "hyfsat" öppen marknad. Alla gillar inte lösningen utan vill ha en statlig infrastruktur men trots allt så diskuterar vi nu i tråden dagens valmöjligheter istället för begränsningar.spikplanka skrev:
Nu gällde det om andra länder drog fiber till hemmen eller satsar enbart på 5G.spikplanka skrev:
Vid FTTB så kan du ha antingen fiber eller koppar upp till lägenheterna, men det är kanske inte helt avgörande i diskussionen.
Du syftar på nätverkskabel ut till hushållen från källaren?spikplanka skrev:
Redigerat av moderator:
Har idag lite svårt att förstå den fortsatta argumentationen vad man ska välja idag med flera möjligheter.😀
Vi har i princip en färdig infrastruktur baserat på fiber och det finns hyfsat stora mobilnät med 4G/5G, satellit ser jag som nödlösning när inget annat fungerar.
Är ju bara att välja utifrån behov, vad ni vill betala och hur de olika bredbandstjänsterna fungerar där ni bor. Ser man det historiskt med "telefonitjänster" så tycker jag inte det är dyrt idag, rent av billigt, utifrån hur man nyttjar sin "bredbandiga" uppkoppling med olika andra tjänster. Har väl haft någon form av uppkoppling i 30 år modem, ISDN, xDSL och 3G, samt kör idag både fiber och 4G/5G.
Blir 1Gbit/s lägsta standard imorgon för bandbredd med fiber (fysiskt för fibergränssnitt har det ju varit så i 7-8 år) och så tar vi 6G, blir morgondagens fortsatta diskussion vad man ska välja. Eller kanske ingen diskussion för de flesta kör båda delarna och ser historiskt nostalgiskt på hur det var "förr" (föräldrarnas första telefon hade vev).😎😂
Vi har i princip en färdig infrastruktur baserat på fiber och det finns hyfsat stora mobilnät med 4G/5G, satellit ser jag som nödlösning när inget annat fungerar.
Är ju bara att välja utifrån behov, vad ni vill betala och hur de olika bredbandstjänsterna fungerar där ni bor. Ser man det historiskt med "telefonitjänster" så tycker jag inte det är dyrt idag, rent av billigt, utifrån hur man nyttjar sin "bredbandiga" uppkoppling med olika andra tjänster. Har väl haft någon form av uppkoppling i 30 år modem, ISDN, xDSL och 3G, samt kör idag både fiber och 4G/5G.
Blir 1Gbit/s lägsta standard imorgon för bandbredd med fiber (fysiskt för fibergränssnitt har det ju varit så i 7-8 år) och så tar vi 6G, blir morgondagens fortsatta diskussion vad man ska välja. Eller kanske ingen diskussion för de flesta kör båda delarna och ser historiskt nostalgiskt på hur det var "förr" (föräldrarnas första telefon hade vev).😎😂
Håller med. Drog in Global Connect fiber mest för att höja fastighetsvärdet. Blev då påtvingad 2 år bredband från Bahnhof. Bahnhof har många problem och stänger av en del streaming. Når två år gått ut nu i sommar säger jag upp Bahnhof och går tillbaka till Hallon 4G mobilt bredband.S Shaft1 skrev: