J J Vos skrev:
Tips mottages
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver berätta vad du har för utrustning så kan du få bra hjälp. Kanske i en egen tråd.
koppla tv:n direkt till routern med kabel. Ställ in 1000 Mbps i hastighet på kabeluttaget på routern
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
N
spikplanka spikplanka skrev:
Vänta tills någon flyttar in i området som är gamer och gillar att lasta hem stora saker via 4G/5G ;)
Då får man ett direkt mätresultat på operatörens "latenstid" för utbyggnad..
Vi har legat på de här hastigheterna sedan vi skaffade Telias bredband 2018. Masten betjänar en ganska stor ort så kapaciteten verkar vara väl utbyggd.
När vi körde Telenor (deras mast står på samma ställe) var det segt som sirap kvällstid.
Kanske är det bättre idag. Hoppas det för deras kunders skull. :)
 
N Nalleman64 skrev:
Nej det är 4G. Min router klarar inte 5G (Huawei B535).
Då bor du nära gatewayen och pingservern precis ligger bredvid. Jag har 11 ms som rekord i en helt obelastad 5G-cell, men på 5G så kan man få dedicerade resurser som sparar in ytterligare tid.

Under 20 ms på 4G händer bara inte, jag har aldrig haft det ens där täckningen är bra och det är obelastat.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Så är det. Jag är hur som helst supernöjd med mitt mobila bredband från Telia.
Skillnaden mot när jag hade Telenor är enorm!
I mobilen har jag 5G från Fello som dock släpper igenom max 100 Mbit/s men det når jag utan vidare. Ping på 19-20.
Jag bytte bort Telenor på jobbet då det inte gick att ta Teams-mötenbi bilen med deras nät. Störningar och avbrott hela tiden. Med Telia så är upplevelsen len som en babyrumpa...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Då bor du nära gatewayen och pingservern precis ligger bredvid. Jag har 11 ms som rekord i en helt obelastad 5G-cell, men på 5G så kan man få dedicerade resurser som sparar in ytterligare tid.

Under 20 ms på 4G händer bara inte, jag har aldrig haft det ens där täckningen är bra och det är obelastat.
Jag har 8,9 km till masten men har fri sikt till den och dubbla riktantenner på taket.
Har en mast 1,2 km bort men den har inte 4G+ = går inte att några högre hastigheter där (5G finns men ger ändå ingen högre hastighet i mobilen).
 
spikplanka spikplanka skrev:
En problematik jag dock sett är att nätägaren insisterar på att använda egen personal för att förlägga kanalisation och fiber. Men att dessa är allt annat än kompetenta. Och att man istället för egen räkning skulle få en bättre lösning av att i god tid gräva fram kanalisation från husgrund till gatuskåp. Vad är dina tankar om detta?
När jag pysslade med det som projektledare hade entreprenören ansvaret. Vi kunde låta fastighetsägare/byggföretag gräva och lägga ned kanalisation enligt anvisning där man kunde få kanalisation av oss kostnadsfritt, men var max 1-2/100 som hade det önskemålet då det inte blev lägre pris för dem utifrån fiberägarens avtal. Det var heller inga konstigheter att använda befintlig kanalisation.
Det användes då "käppvindor" av grävarna för att dra i kanalisation då det var deras ansvar, samt att skarva duct vid anslutning mot stamnätet.
Kravet var att duct skulle kunna dras i kanalisation. Vid något enstaka tillfälle fick man gräva på nytt när man inte kom genom med käppvindan.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag har 8,9 km till masten men har fri sikt till den och dubbla riktantenner på taket.
Har en mast 1,2 km bort men den har inte 4G+ = går inte att några högre hastigheter där (5G finns men ger ändå ingen högre hastighet i mobilen).
Masten skall vara nära för att slippa omsändningar, men Telias gateways står i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall. Bor du någon annanstans än där så får du latenser på marken också. Tio mil extra ger 1 ms i ping bara pga ljusets hastighet...

Vad jag vet så har de övriga operatörerna inget norr om Stockholm. 3 har inte i Malmö, de har sin i Köpenhamn om jag kommer ihåg rätt.

Sedan har vi då de som inte har fiber till masten. Går det radiolänk där, ja då går man ytterligare latenser.

Men bor man helt perfekt så kan man få ned latensen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När jag pysslade med det som projektledare hade entreprenören ansvaret. Vi kunde låta fastighetsägare/byggföretag gräva och lägga ned kanalisation enligt anvisning där man kunde få kanalisation av oss kostnadsfritt, men var max 1-2/100 som hade det önskemålet
I efterhand så hade alternativet med att göra själv varit bättre, då grävarna som kom var hej-hjälp-mig. Hellre en grävare för egna pengar som meddelar minst ett dygn innan de dyker upp, följer instruktioner och inte gör stora åtgärder utan att fråga först eller riskerar t.ex bilen genom att gräva mellan den och husväggen där det är cirka 1,5 meter utan att fråga.

Det hade också möjliggjort att planera ordentligt och utföra kanalisation enligt robustfiber.se från gata till husvägg och borrat på lämpligt ställe genom husvägg som passar både ute och inne.

En annan aspekt är att information om t.ex kompatibel innerdiameter och ytterdiameter på kanalisation och duct är svårt att få tag på. Den senare behövs för att t.ex få rätt dimension på hål i husvägg.
 
500/500 kostar runt 600kr/mån. = 7200kr för ett år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, undrar varför jag förordar fiber...
[bild]

Pingen blir inte bättre än så här med 4G. Med 5G kan man komma under 20ms, men det är inte särskilt vanligt...
Exakt.

Speedtest-resultat som visar en nedladdningshastighet på 943,25 Mbps, uppladdningshastighet på 928,86 Mbps och en ping på 1 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt.
4G via Tele2 ?

Manganbangan Manganbangan skrev:
500/500 kostar runt 600kr/mån. = 7200kr för ett år.
Finns 1000/1000 Mbit/s för 420 SEK/mån i villa..
 
spikplanka spikplanka skrev:
4G via Tele2 ?
Nej. Speedtest från BH till en server hos Tele2. BH fiber.

spikplanka spikplanka skrev:
Finns 1000/1000 Mbit/s för 420 SEK/mån i villa..
Jag har betalat 350-379kr/månad hos BH sedan 2018, för 1000/1000. Lär åka upp några kronor vid nästa förnyelse.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P per-o skrev:
Det här är förmodligen en dum fråga. Blev erbjuden fiber idag för 14900:- inkl ett år gratis 500/500. I dagsläget har vi mobilt bredband och klarar oss med det.
Har haft en del utgifter och hade velat ha erbjudandet om ett halvår istället 🙂. Visst har jag råd men tråkigt med räkningar. Försäljaren påstår att jag har idag på mig att bestämma mig...det tror jag väl inte på iofs.

Huset är inte värt mycket, kanske 1,7 milj. Hade väl tänkt att bo kvar i minst 5 år.

Hur bra kommer mobilt bredband att stå sig om ett år och framåt mot fiber?

Eller är det bara att tacka ja? Billigt tycker jag det är , betalade ca 19000:- till sommarstugsn och 25000:- till förra huset.
Jag hade varit tveksam till att köpa bostad idag utan fiber. För mig är fiber viktigt vid bostadsaffär 😅
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då bor du nära gatewayen och pingservern precis ligger bredvid. Jag har 11 ms som rekord i en helt obelastad 5G-cell, men på 5G så kan man få dedicerade resurser som sparar in ytterligare tid.

Under 20 ms på 4G händer bara inte, jag har aldrig haft det ens där täckningen är bra och det är obelastat.
Jag har inte heller 5G, utan ett 4G abonnemang och min router är TP Link MR600, inga extra antenner eller dylikt utan enbart routerns egna och jag pingar aldrig över 20ms utan ligger stadigt mellan 18-19 hela tiden.
 
G Ganescha skrev:
min router är TP Link MR600
Kan du köra traceroute från PC ut på Internet med den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.