22 284 läst · 237 svar
22k läst
237 svar
Fiber eller inte
Jättebilligt!Zixten skrev:Då skall jag vara ganska så nöjd då.... Vårt pris har precis sänkts till 250 kr om året i medlemsavgift i föreningen och 339 kr /månad i abbonemangsavgift, för 500/500 och tvpaket "lagom", det är Telia som är leverantör av tjänsterna till föreningen.
Tror det kostade 500 kr/år respektive 378kr/mån innan
Hos oss den billigaste alternativet (enligt Bredbandsval) för motsvarande är 598,-/månad.
Jag har hittat Starlinks lite mer specifierade mätning på täckning
Så jag får erkänna att jag nog överskattat deras uppgifter om vad täckning är.
På mina koordinater finns det täckning men ping på mellan 200 ms till 1 sekund är ingen användbar täckning.
Täckningen är i samma härad som täckningen över sydpolen.....
På mina koordinater finns det täckning men ping på mellan 200 ms till 1 sekund är ingen användbar täckning.
Var hittar du dom mätningarna?F Fuktskadad09 skrev:Jag har hittat Starlinks lite mer specifierade mätning på täckning
När jag tittar på Starlinks egna täckningskarta så uppger dom 32-51ms i typ hela Sverige.
Så, det skulle vara intressant att se mer detaljer.
Ber om ursäkt det är inte Starlinks karta utan tydligen Googles, upptäckte det när jag tryckte på webbsidans "goto app" som ligger längst ner.Hannuse skrev:
https://satellitemap.space/ högst uppe i högra hörnet finns det en liten ruta med liveuppdatering av ping/fördröjning
Jag missade att man kunde byta mellan täckning och latens/uppladdning/nerladdning i Starlink-appen.
Så frågan är om Google försöker "skriva ner" Starlink eller om Starlink försöker "sälja in sig".
Däremot verkar Starlink vara väldigt känslig för skymning av moln/väderomständigheter
I går när regnet var i avtagande såg resultatet ut så här men i morse när det var molnfritt och solen sken var det utmärkta resultat för allt utom för Online spel där det varnades för vissa avbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Starlink (generellt satellit) är en lösning när fiber saknas eller att det inte finns mobiltäckning för fritidshus eller tillfällig plats.
För permanentboende under de förutsättningarna kan man istället söka bidrag hos PTS för bredband.
För permanentboende under de förutsättningarna kan man istället söka bidrag hos PTS för bredband.
Hur gick det för Starlink under de senaste dagarnas solstorm 5 - 12 oktober?
Hej.pacman42 skrev:Jag jobbar med att utveckla mobilt bredband, men jag skulle inte välja det för anslutning hemma. Visst, det är jättebra på många sätt, men någon ersättare till fiber är det inte om man har valmöjligheten.
Så som mobilt bredband är designat så kommer man alltid att få fördröjningar (latens, lång ping) om nätet blir belastat. Det fungerar dåligt med latenser om man kör möten (Teams, Meet, WebEx, Zoom etc), om man spelar, eller kör röstsamtal. Det finns en fairness inbyggd som gör att det oftast ändå fungerar bra när man är ensam på sin anslutning och använder mindre kapacitet än de andra i nätet. Om kapaciteten på cellen går i taket och om du använder mer kapacitet än grannarna, då får du direkt köer/latenser hos dig. Köerna maximerar användningen av radion, men de förstår som sagt för vissa tjänster.
Jag har plockat ut 1,6 Gbps ur 5G vid ett test, men jag har också rätt ofta svårt att nå upp till 10 Mbps, allt beroende på tidpunkt och plats.
Notera också att man i branschen nu är på väg att införa QoS i mobilnäten. Det kommer att leda till att bra prestanda (låg latens och hög bitrate) kommer att kosta mer. Detta behövs ju iofs oftast inte för dina vardagliga sysslor, inklusive Youtube och Netflix, men exempelvis videomöten och IP-samtal (tex WhatsApp) kommer nog att fungera sämre om man inte betalar extra för detta.
Eftersom utnyttjandet av mobilnätet förändras allteftersom tiden går så kan du helt plötsligt en dag stå där med en kass lösning utan att ha en möjlighet att skaffa fiber igen. Så slå till och bestll fiber nu!
När kommer qos införas av operatörer?
Bra fråga. Innan jul så kommer några få stora mobiloperatörer i världen att lansera lösningar.L Lekmanna skrev:
Jag gissar dock att det dröjer ytterligare två år innan den första riktigt breda lösningen lanseras i EU. Ryktena säger att Telia ligger väldigt långt framme och mycket väl kan vara först med detta.
Tack.pacman42 skrev:
Vad betyder det för mig som kör 5G hemma med extern antenn? Har 420meter till masten och ligger nästan alltid mellan 80-150mbit ner, 20-35mbit upp med en svarstid på 20-25ms. Ibland betydligt snabbare, uppemot 350 mbit ner.
Alltid full täckning.
Tele2.
Det betyder att när din favoritoperatör är redo för detta så kommer det finnas erbjudanden där du antingen betalar mer för att det ska gå lite fortare, ha bättre svarstid eller en kombination av detta. Man kan också tänka sig att det kommer bundlat med någon online speltjänst eller liknande. I min spåkula ser det ut som att det är mest fokus på företagstjänster runt detta den närmaste tiden, eftersom det är där det finns stålar att hämta. Som du ser givet dina egna prestandasiffror så är din betalningsvilja synnerligen begränsad för att få en ännu bättre tjänst. Du har ett optimalt läge och är oftast en av få i cellen och har väldigt lite att tjäna på prioritet.
För den som å tjänstens vägnar vill styra en drönare och samtidigt ha en videofeed tillbaka är dock läget ett annat. Speciellt om man vill göra det i anslutning till en fotbollsmatch på Friends, där 100 000 andra försöker skicka selfies streama video över mobilnätet.....
För den som å tjänstens vägnar vill styra en drönare och samtidigt ha en videofeed tillbaka är dock läget ett annat. Speciellt om man vill göra det i anslutning till en fotbollsmatch på Friends, där 100 000 andra försöker skicka selfies streama video över mobilnätet.....
Okej! Då behöver jag inte fundera på detta än så länge iaf.MathiasS skrev:Det betyder att när din favoritoperatör är redo för detta så kommer det finnas erbjudanden där du antingen betalar mer för att det ska gå lite fortare, ha bättre svarstid eller en kombination av detta. Man kan också tänka sig att det kommer bundlat med någon online speltjänst eller liknande. I min spåkula ser det ut som att det är mest fokus på företagstjänster runt detta den närmaste tiden, eftersom det är där det finns stålar att hämta. Som du ser givet dina egna prestandasiffror så är din betalningsvilja synnerligen begränsad för att få en ännu bättre tjänst. Du har ett optimalt läge och är oftast en av få i cellen och har väldigt lite att tjäna på prioritet.
Vet du om det brukar skilja sig mellan Tele2 och Telia i prestanda? Vi bor i en förort till stockholm och som jag förstår det så delar de två operatörerna på samma mast och därmed borde uppkopplingshastigheterna och pålitligheten vara likvärdig?
@MathiasS är korrekt i att det till en början blir stort fokus på företag, men jag tror att man kommer att satsa även på gaming.L Lekmanna skrev:Okej! Då behöver jag inte fundera på detta än så länge iaf.
Vet du om det brukar skilja sig mellan Tele2 och Telia i prestanda? Vi bor i en förort till stockholm och som jag förstår det så delar de två operatörerna på samma mast och därmed borde uppkopplingshastigheterna och pålitligheten vara likvärdig?
Skillnaden mellan två operatörer beror på så mycket mer än vilken mast de sätter upp basstationen i. Man kan ha ett eller flera frekvensband aktiva på basstationen, man kan ha olika tilt på antennen för att täcka ett mindre eller större område, man kan ha en eller flera sektorer osv osv. Lägg sedan till att det är olika tillverkare på basstationerna. Notera också att Tele2 och Telenor delar basstationer till väldigt stor del, dvs de bör ha samma täckning på de flesta platser.
Jag skulle vilja påstå att Telia är bättre än Tele2/Telenor på nästintill alla aspekter i allmänhet för 4G och 5G, men det säger ändå inte mycket om just din cell...
Jag kan göra ett tillägg rörande 5G också: i framtiden så kommer troligen mer resurser att gå till mobilerna på cellkanten. De får nämligen idag mycket lägre bandbredd än de mot mitten av cellen, men det skulle inte behöva vara så - man skulle istället kunna satsa på att jämna ut hastigheten istället för att maximera medelhastigheten i nätet. Idag är näten designade utifrån att folk rör sig och därmed ibland har dålig hastighet och ibland har bra hastighet - i snitt så är det rätt OK ändå (om man flyttar på sig).pacman42 skrev:Jag jobbar med att utveckla mobilt bredband, men jag skulle inte välja det för anslutning hemma. Visst, det är jättebra på många sätt, men någon ersättare till fiber är det inte om man har valmöjligheten.
Så som mobilt bredband är designat så kommer man alltid att få fördröjningar (latens, lång ping) om nätet blir belastat. Det fungerar dåligt med latenser om man kör möten (Teams, Meet, WebEx, Zoom etc), om man spelar, eller kör röstsamtal. Det finns en fairness inbyggd som gör att det oftast ändå fungerar bra när man är ensam på sin anslutning och använder mindre kapacitet än de andra i nätet. Om kapaciteten på cellen går i taket och om du använder mer kapacitet än grannarna, då får du direkt köer/latenser hos dig. Köerna maximerar användningen av radion, men de förstår som sagt för vissa tjänster.
Jag har plockat ut 1,6 Gbps ur 5G vid ett test, men jag har också rätt ofta svårt att nå upp till 10 Mbps, allt beroende på tidpunkt och plats.
Notera också att man i branschen nu är på väg att införa QoS i mobilnäten. Det kommer att leda till att bra prestanda (låg latens och hög bitrate) kommer att kosta mer. Detta behövs ju iofs oftast inte för dina vardagliga sysslor, inklusive Youtube och Netflix, men exempelvis videomöten och IP-samtal (tex WhatsApp) kommer nog att fungera sämre om man inte betalar extra för detta.
Eftersom utnyttjandet av mobilnätet förändras allteftersom tiden går så kan du helt plötsligt en dag stå där med en kass lösning utan att ha en möjlighet att skaffa fiber igen. Så slå till och bestll fiber nu!
I framtiden så kanske man slutar att konkurrera med solskenssiffror och istället väljer att börja konkurrera med vilken bandbredd man får som sämst (inom täckningsytan). Då optimerar man helt plötsligt näten helt annorlunda. Detta är ju viktigt för de som bor där täckningen är dålig, de får då bättre kapacitet på sin uppkoppling. Men för de som idag har bra bandbredd och ping, så blir det nog ganska mycket sämre. Allt beror på hur operatören väljer att optimera sitt nät och i slutänden handlar det om vad vi kunder efterfrågar i form av egenskaper. Det går att sälja abonnemang i mobilnäten på samma sätt som på fiber, dvs med 100/250/1000 Mbps, det är bara det att medelhastigheten i nätet då går ned.
En del operatörer använder sig av så låga siffror som 1 Mbps på gränsen mellan två celler för en handhållen mobiltelefon utomhus, det blir inte så mycket högre (kanske 5ggr) med en extern antenn och ett fast modem. Samtidigt så tjänar operatörerna mycket mindre pengar per abonnemang för fast Internet än för smartphones, vilket gör att det vid konflikter om resurserna är mobiltelefonerna som får kapaciteten som finns.
Men allt hänger på hur din operatör gör, vilken nätleverantör operatören har, vart du bor osv osv.
Liknande trådar
-
Luftspalt eller inte - träfiber/cellulosaisolering
Isolering -
Diffusionsöppet eller inte? Polyuretan eller träfiber ovan garage - ej mögel
Isolering -
Trossbotten av fibercement. Vindpapp eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
TV via fiber eller inte? Apple-TV eller Chromecast?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kan det krångla med koder eller annat när man byter (fiber) internetleverantör?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G