23 297 läst · 237 svar
23k läst
237 svar
Fiber eller inte
Okej men detta låter ju dock konstigt, grävaren ville väl gärna ha grävarbete och kunde gjort allt och ägaren till fibernätet vill väl ha allt redo för nya kunder i framtiden?MultiMan skrev:
Men då vet man att det händer, om man har otur eller projektledaren för fibern tabbar sig på detta vis.
Inte bra, men det finns ju åtminstone en 7 mm fiberduct hela vägen, så rent tekniskt går det ju lösa genom en ny blåsning, med ett kort avbrott för dig. Sedan skarva av vid respektive hus.MultiMan skrev:
Nja, tveksamt, hur har du tänkt skarva vid varje hus?J Jocke Best skrev:
Har gjort liknande men då placerat en ny FOS, tagit en ansluten fastighets duct och kapat. Sedan anslutit till FOS, samt blåst ur villafibern och blåst i t.ex. en 12-fiber och och den anslutna villans duct dras också till den nya FOSen. Från den nya FOSen grävs sedan duct till fastighet/fastigheter i området. Och det förutsätter också att det finns stamfiber ledig tidigare i fibernätet.
Men erkänner att jag inte har koll om det kommit nya produkter.
Jag kom att tänka på skillnaden mellan när jag fick fiber i mitt danska hus och när jag fick fiber i mitt svenska hus. I Danmark grävde de ett litet hål utanför tomten och sedan tryckte de in slangen till den punkt som jag vill in fibern i huset. Arbetstid under 10 minuter. Ingen åverkan på min tomt eller på gatan utanför. I Sverige grävde företaget upp kommunens dränering som fick återställas och därefter grävde de upp min trädgård 20m långt 15 cm brett som jag måste återställa. Arbetstid 6 timmar. Varför inte använda dansk metod i Sverige?A AndersS skrev:Nja, tveksamt, hur har du tänkt skarva vid varje hus?
Har gjort liknande men då placerat en ny FOS, tagit en ansluten fastighets duct och kapat. Sedan anslutit till FOS, samt blåst ur villafibern och blåst i t.ex. en 12-fiber och och den anslutna villans duct dras också till den nya FOSen. Från den nya FOSen grävs sedan duct till fastighet/fastigheter i området. Och det förutsätter också att det finns stamfiber ledig tidigare i fibernätet.
Den "danska metoden" förutsätter väl befintligt rör i mark som kan återanvändas, tex rör för tele som inte kollapsat av ålder eller annat?A alexanderlukas skrev:
Det gick till så vid installationem hos mig. En gubbe i hålet i gatan och en som med handkraft krafsade vid 2-3 olika ställen användes vid husgrunden innan kabelröret hittades.
Allt över på 1h till en kostad på 35'.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 715 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 715 inlägg
Det finns inget nergrävt överhuvudtaget, så jag vet inte vad du menar "hela vägen". Slangen slutar vid mitt hus. Det är sista punkten längs vägen som sedan fortsätter 900 meter till, där den möter en annan väg där det andra huset längs vägen har anslutning från andra hållet.J Jocke Best skrev:
Det har varit enorma grävkostnader i glesbygden så jag förstår att kommunens bolag valde att inte gräva till folk som har haft chans att teckna sig under rätt många år, men ändå hellre lägger pengar på nya bilar och annat. För de längs min väg fattas det inte pengar. Jag är med marginal den fattigaste. Ovanpå det är det en privat väg som vi underhåller själva via vägförening.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 715 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 715 inlägg
Det borras även här men maskinkostnad är hög, så vanligtvis endast under väg och vatten.
At tänka på, åtminstone som det tidigare har gällt, är att bidrag till landsbygd endast har kunnat fås vid etablering av fibernät, upp till 60 % av kostnad, och inte vid efteranslutning. Så om någon som köper en fastighet på landsbygd så kan man inte jämföra anslutningskostnad vid nät etablering med att på platsen senare vilja få en efteranslutning. Det står "Vi får inte tilldela bredbandsstöd till områden där det redan finns utbyggnadsplaner eller befintligt nät. "
Inom tätort med xxx innevånare har man inte fått några bidrag så när man jämför priser måste man ta hänsyn till olika förutsättningar.
Har väl förekommit diskussion att även kunna få bidrag till efteransluta fiber. Ni får själva läsa:
https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/bredbandsstod/
At tänka på, åtminstone som det tidigare har gällt, är att bidrag till landsbygd endast har kunnat fås vid etablering av fibernät, upp till 60 % av kostnad, och inte vid efteranslutning. Så om någon som köper en fastighet på landsbygd så kan man inte jämföra anslutningskostnad vid nät etablering med att på platsen senare vilja få en efteranslutning. Det står "Vi får inte tilldela bredbandsstöd till områden där det redan finns utbyggnadsplaner eller befintligt nät. "
Inom tätort med xxx innevånare har man inte fått några bidrag så när man jämför priser måste man ta hänsyn till olika förutsättningar.
Har väl förekommit diskussion att även kunna få bidrag till efteransluta fiber. Ni får själva läsa:
https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/bredbandsstod/
Något sådant ja, menade mest att det går om man vill undvika att schakta 900 m 😀A AndersS skrev:Nja, tveksamt, hur har du tänkt skarva vid varje hus?
Jahaaa, ja då missförstod jag din förklaring. Trodde att man bara inte förberett s.k nollmeter i fastighetsgräns, utan anslutit endast er två. Utan duct blir det så klart svårt.MultiMan skrev:Det finns inget nergrävt överhuvudtaget, så jag vet inte vad du menar "hela vägen". Slangen slutar vid mitt hus. Det är sista punkten längs vägen som sedan fortsätter 900 meter till, där den möter en annan väg där det andra huset längs vägen har anslutning från andra hållet.
Det har varit enorma grävkostnader i glesbygden så jag förstår att kommunens bolag valde att inte gräva till folk som har haft chans att teckna sig under rätt många år, men ändå hellre lägger pengar på nya bilar och annat. För de längs min väg fattas det inte pengar. Jag är med marginal den fattigaste. Ovanpå det är det en privat väg som vi underhåller själva via vägförening.