MultiMan MultiMan skrev:
Hos mig var det 100% svenskfödda entreprenörer (vad det nu har för betydelse egentligen) som höll på i två veckor för att gräva och borra fiber i en till ytan stor by på drygt 200 hushåll, varav kanske 50-75 verkligen beställde. Enskilda anslutningar över 3 km till enskilda hushåll, längs skogsvägar där 25-tonsgrävaren knappt fick plats. Extraskåp med strömförsörjning ute i skogen.

Till mig fick de gräva 200+ meter från närmaste anslutningspunkt till min tomtgräns, inga andra skulle ha anslutning där. De 19 000 som jag betalade var rena fyndet och jag är tacksam att det kommunägda statsnätet har beslut på att försöka erbjuda fiber till alla invånare. De la ner en massa arbete för att få bl a EU-bidrag, men även andra svenska landsbygdsfonder mm och göra det möjligt. Ovanpå det är det trevlig personal som svarar i telefon om man har frågor eller behöver hjälp.

Dessutom är det öppet, så när Telia ville dubbla priset på mitt fiberabb och inte ens kunde ge mig nykundsrabatten trots över 30 år med Telia så kunde jag till skillnad från tidigare visa dem fingret och ta en lokal leverantör som vill ha i princip halva priset. Trots att alla måste betala samma avgift till statsnätet. Nu kommer jag lämna Telia helt så fort mitt sista mobilabb går ut, men det är en annan fråga.
Var arbetarna kommer från har ju stor betydelse. "operatören" anställler utländsk arbetskraft som har mindre lön än svenska arbetare.
Openinfras arbetare utanför här kunde knappt engelska ens och struntade i markägarna som inte gett tillstånd =)

För din del blev det ju riktigt billigt med 200 meters grävande kontra mina ca 5 meter.

Den personal jag träffade på här var rätt skumma, men de gjorde iallafall ett bra jobb, grävaren var ju snabb och återställde nästan allt så det inte syntes att han var här.

Slutsatsen är iallafall densamme, man blir tvingad att betala, och hade tv kunnats använda med andra leverantörer än en enda så hade fibern inte kommit in i vårt hus, dels pga det inte höjer husvärdet nämnvärt i vårt område om ens alls.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var arbetarna kommer från har ju stor betydelse. "operatören" anställler utländsk arbetskraft som har mindre lön än svenska arbetare.
Openinfras arbetare utanför här kunde knappt engelska ens och struntade i markägarna som inte gett tillstånd =)

För din del blev det ju riktigt billigt med 200 meters grävande kontra mina ca 5 meter.

Den personal jag träffade på här var rätt skumma, men de gjorde iallafall ett bra jobb, grävaren var ju snabb och återställde nästan allt så det inte syntes att han var här.

Slutsatsen är iallafall densamme, man blir tvingad att betala, och hade tv kunnats använda med andra leverantörer än en enda så hade fibern inte kommit in i vårt hus, dels pga det inte höjer husvärdet nämnvärt i vårt område om ens alls.
Höll på att tänka att det beror nog inte på fibern utan snarare på den bakåtsträvande surgubben som granne. Men sen hejdade jag min och tänker att det kanske bara är en håla ingen yngre vill bo. Eller en kombination kanske 🤔
 
A AndersS skrev:
Är det pris som gäller för alla kan du inte utgå från din fastighet utan det blir en snittkostnad.
Kanske det vore rimligt med att kostnadsdelen för fastigheten kopplas mer till den faktiska kostnaden för just den fastigheten?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske det vore rimligt med att kostnadsdelen för fastigheten kopplas mer till den faktiska kostnaden för just den fastigheten?
Det tror jag inte. Vilken ändlös källa till tjafs när alla börjar jämföra sitt pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske det vore rimligt med att kostnadsdelen för fastigheten kopplas mer till den faktiska kostnaden för just den fastigheten?
Finns säkert fiberägare som har den modellen, löpande räkning, kunden gör själv grävarbete. Men de jag känner till, de stora på marknaden, har tillämpat generellt fastpris, dvs alla får samma pris som gäller vid den tidpunkten, kampanj, engångsbeställning, etc, enligt någon prislista och enkel prismodell.
Kan se viss komplexitet med landsbyggd och olika bidragsformer, etc. Men blir mest en hypotes då det är fastpris som de flesta använder.

VI har nog hakat upp oss för mycket på en skribent i tråden, priset för anslutning var ju känt vid beställning, dvs fastpris, gäller ju många köpta tjänster som diskuteras i forumet. Förekommer i många trådar detta med fastpris.
 
A AndersS skrev:
Men de jag känner till, de stora på marknaden, har tillämpat generellt fastpris, dvs alla får samma pris som gäller vid den tidpunkten,
En problematik jag dock sett är att nätägaren insisterar på att använda egen personal för att förlägga kanalisation och fiber. Men att dessa är allt annat än kompetenta. Och att man istället för egen räkning skulle få en bättre lösning av att i god tid gräva fram kanalisation från husgrund till gatuskåp. Vad är dina tankar om detta?
 
Hmm, undrar varför jag förordar fiber...
Skärmbild av hastighetstestresultat med 4G som visar nedladdning på 9,20 Mbit/s, uppladdning på 1,04 Mbit/s och svarstid (ping) på 32,58 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pingen blir inte bättre än så här med 4G. Med 5G kan man komma under 20ms, men det är inte särskilt vanligt...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
N
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså mobilt bredband funkar för pensionärer och familjer som inte utnyttjar sitt bredband.
Har 100/100 fiber hemma och mobilt bredband i stugan. Farten i stugan är ca 80/160 och räcker väl till att strömma allt man vill... Men i vår familj spelar man en del online spel. Helt hopplöst på mobilt nät jämför ping... 7-25 ms på vår fiber.. 60-250ms på mobilt bredband. Dom flesta spelen blir helt ospelbara på mobila bredbandet.
Det är även så att farten när man surfar eller kollar på Netflix känns slött bara för att pingen är så låg. Latensen gör att vårt mobila bredband som har högre kapacitet känns långsammare än vår fiber.
Mobila nätet är även oerhört känsligt för väder, turister och andra störningar. Är i stugan i helgen och vi har dålig väder... 2 sekunders latens.... Mot för tre veckor sedan då vi låg stadigt på 60ms samt 160Mbit
[bild]
Här ligger pingen på 17-20 på mitt mobila bredband.
 
R Rkarlsson skrev:
Skaffa fiber bara för att jag hatar allente något så fruktansvärt. Telia mobilt fungerade utmärkt hos oss.
Men jag tog erbjudande som kommunen fixade och inget annat bolag.
Vad har fiber med Allente att göra?
Nu frågade TS i sin egen tråd i inlägg #1 om råd rörande fiber vs mobilt bredband.
Vad rekommenderar du och varför?
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, undrar varför jag förordar fiber...
[bild]

Pingen blir inte bättre än så här med 4G. Med 5G kan man komma under 20ms, men det är inte särskilt vanligt...
Jag mätte nyss och fick 18 ms på mitt mobila bredband från Telia. (4G). Detta är fullt normalt.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag mätte nyss och fick 18 ms på mitt mobila bredband från Telia. (4G). Detta är fullt normalt.
Då har du nog 5G (ibland står det inte 5G, även om det är det).och även där tar den vanliga scheduleringen i upplänk 5-10 ms.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Då har du nog 5G (ibland står det inte 5G, även om det är det).och även där tar den vanliga scheduleringen i upplänk 5-10 ms.
Nej det är 4G. Min router klarar inte 5G (Huawei B535).
 
  • Hastighetstest av Huawei B535 router som visar testnummer 140, snabbaste hastighet 270,56 Mbps, och genomsnittlig hastighet 161,66 Mbps. Tre tidigare resultat visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera också att så snart du har last så ökar pingen i mobilnätet, det gör den inte särskilt mycket i fast.
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att så snart du har last så ökar pingen i mobilnätet, det gör den inte särskilt mycket i fast.
Så är det. Jag är hur som helst supernöjd med mitt mobila bredband från Telia.
Skillnaden mot när jag hade Telenor är enorm!
I mobilen har jag 5G från Fello som dock släpper igenom max 100 Mbit/s men det når jag utan vidare. Ping på 19-20.
 
Vänta tills någon flyttar in i området som är gamer och gillar att lasta hem stora saker via 4G/5G ;)
Då får man ett direkt mätresultat på operatörens "latenstid" för utbyggnad..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.