OpiMaza
Förbeställd....................ska bli spännande.

Även Vesternet har börjat sälja HCL: http://www.vesternet.com/z-wave-fibaro-home-center-lite

£250.

Någon som har hittat info om exakt vilka skillnader mot HC2? Rycker lite i köptarmen (sitter med en Vera Lite men saknar Fibaros GUI).

Enligt Vesternets speccar:

• No LUA
  • No LiLi
  • No VOIP

Redigerat:
GSM kan ju säkert komma till HC2 med, eftersom den har USB-portar.
Ingen LUA är ju dock tråkigt, gör att jag åtminstone aldrig skulle köpa någon.

Nyfniken skrev:
Jag blir skogstokig om det kommer en bättre och billigare controllers nu när jag precis har beställt en HC2.
Puh!

• Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Som jag skrev i andra tråden: Utan LUA är HCL i princip värdelös, då är det bättre med Vera. Faktiskt.

Valet är således fortfarande HC2 eller Vera 3/Lite - har du råd, ta HC2. Budget/vill knappa massor och hacka runt - Vera.

Vad menas egentligen att HCL saknar LUA? Kan man inte köra motsvarande Verans plugins och appar?

Du kan skriva scener via ett grafiskt gränssnitt, men du kan inte scripta via lua kod. Fibaro får plugin stöd först i v 4.0

n0ir skrev:
Vad menas egentligen att HCL saknar LUA? Kan man inte köra motsvarande Verans plugins och appar?
LUA script är A och O för att klara av lite mera komplexa scener - och tro mig, du kommer behöva det även om du inte tror det själv - räcker med lite "om klockan är mellan 06 och 17" - så krävs LUA...

Plugins sägs komma med HC2 version 4 - men jag har faktiskt inte sett det själv än...

Trodde att jag skulle klara mig bra med bara det grafiska scengränssnittet, men som sagt det föll på min första scen med soluppgång och solnedgång. Man är ganska begränsad redan på en så enkel grej!

Bamsefar skrev:
LUA script är A och O för att klara av lite mera komplexa scener - och tro mig, du kommer behöva det även om du inte tror det själv - räcker med lite "om klockan är mellan 06 och 17" - så krävs LUA...
Kan man komplettera de grafiska scenerna med LUA eller är det LUA i stället för grafiskt?

Antingen eller

Nyfniken skrev:
Kan man komplettera de grafiska scenerna med LUA eller är det LUA i stället för grafiskt?
Jag har byggt flera scener via det grafiska till en början för att få grunderna och sedan konverterat dessa till LUA för att ändra vissa parametrar som inte går att ändra via det grafiska gränssnittet.

Du kan alltså gå från det grafiska till LUA men inte tvärtom.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har bytt ut några ikoner mot egna png och det funkar fint i gränssnittet på datorn men får inte upp dom i appen på telefonen, lite trist.
Nån som vet om det går att få till?

Rätt storlek på bilderna?
Nån som vet om man kan ändra så att de 2+1,5kv switchar man har hamnar under lamp ikonen på telefonens app?
Just nu hamnar bara den inbyggda dimmermodulen under lampikonen.

Läser paddan PNG?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.