200 556 läst · 1 109 svar
201k läst
1,1k svar
Fibaro Home Center 2
Om man bara skall styra IR, så föreslår jag:
http://www.globalcache.com/products/itach/wf2irspecs/
Det av två skäl:
1) Den har bra IR så du slipper allt annat special
2) iTach burkarna har en förbättring som GC100 inte har: Den klarar 8 connections samtidigt. Så vad spelar det för roll - jo om du låter din HC2 styra GC-100, inget - men om du samtidigt vill ha säg GC-100 att styra vissa saker, och iRule på dina plattor (tablets/iPads), så kommer varje koppling att räknas, och GC-100 pratar bara med EN åt gången, och man tappar normalt sett lite connection (omsändningar med mera, instabilt). Således, bäst flexibilitet är iTach burkarna.
Det sagt, Om man väl har HC2 som master (såsom jag har), och råkar ha en Marantz/Denon förstärkare (som också uppför sig såsom GC-100, alltså bara en aktiv connection åt gången) tillsammans med GC-100, så är det lika bra att ge "all makt" till HC2. Dvs allt går alltid via HC2.
Btw det spelar såklart ingen roll vart man har sina saker på nätverket. Min HC2 sitter direkt i min router mot OwnIT (Asus RT-AC87), och min GC-100 plus Marantz SR-7008 sitter i en switch (någon billig Netgear om jag minns rätt, vit liten rund sak) som i sin tur sitter i min router. I grund och botten fungerar det bra, men Netgear switchen är inte 100% överrens med min Asus Router... Det sagt, 99% av tiden fungerar det bara. Med min Netgear R7000 router, som jag just pensionerat, så var det inget problem... Suck för tillverkare.
http://www.globalcache.com/products/itach/wf2irspecs/
Det av två skäl:
1) Den har bra IR så du slipper allt annat special
2) iTach burkarna har en förbättring som GC100 inte har: Den klarar 8 connections samtidigt. Så vad spelar det för roll - jo om du låter din HC2 styra GC-100, inget - men om du samtidigt vill ha säg GC-100 att styra vissa saker, och iRule på dina plattor (tablets/iPads), så kommer varje koppling att räknas, och GC-100 pratar bara med EN åt gången, och man tappar normalt sett lite connection (omsändningar med mera, instabilt). Således, bäst flexibilitet är iTach burkarna.
Det sagt, Om man väl har HC2 som master (såsom jag har), och råkar ha en Marantz/Denon förstärkare (som också uppför sig såsom GC-100, alltså bara en aktiv connection åt gången) tillsammans med GC-100, så är det lika bra att ge "all makt" till HC2. Dvs allt går alltid via HC2.
Btw det spelar såklart ingen roll vart man har sina saker på nätverket. Min HC2 sitter direkt i min router mot OwnIT (Asus RT-AC87), och min GC-100 plus Marantz SR-7008 sitter i en switch (någon billig Netgear om jag minns rätt, vit liten rund sak) som i sin tur sitter i min router. I grund och botten fungerar det bra, men Netgear switchen är inte 100% överrens med min Asus Router... Det sagt, 99% av tiden fungerar det bara. Med min Netgear R7000 router, som jag just pensionerat, så var det inget problem... Suck för tillverkare.
Medlem
· Stockholm
· 207 inlägg
Ditt inlägg kunde verkligen inte komma mer lägligt.
Har du nån erfarenhet av hur det funkar om man vill använda sin "vanliga" logitech 1000 trots att man satt ir-ögon på varje enhet?
Som jag nämnt tidigare i denna tråd så har jag redan en IR-receiver för att komma åt mina enheter som står i ett skåp. Dessa ögon ligger bara i skåpet utan att föstas direkt.
Har du nån erfarenhet av hur det funkar om man vill använda sin "vanliga" logitech 1000 trots att man satt ir-ögon på varje enhet?
Som jag nämnt tidigare i denna tråd så har jag redan en IR-receiver för att komma åt mina enheter som står i ett skåp. Dessa ögon ligger bara i skåpet utan att föstas direkt.
Vet ej dessvärre, allt hemma styrs med IP och inte IR, är det IR går det via IP till GC-100 för omvandling till IR.
Det sagt, ibland händer saker som gör att jag tar fram någon IR fjärr, framförallt min Humax burk... Det har inte varit några problem med IR sändarögat klistrat framför sensorn på Humax burken - dvs IR fjärren lirar 100%.
Det sagt, ibland händer saker som gör att jag tar fram någon IR fjärr, framförallt min Humax burk... Det har inte varit några problem med IR sändarögat klistrat framför sensorn på Humax burken - dvs IR fjärren lirar 100%.
Är det någon som har fått till pushnotiser och visning av batteriprocent på sina batteridrivna sensorer? Jag tänker att jag vill ha en pushnotis när batteriet börjar bli dåligt och gärna också att kunna kolla av batteriprocent manuellt.
Svårt att svara på, men kanske kan du nyttja något från denna typ av scen?
--[[
%% properties
141 sceneActivation
%% globals
--]]
-- 141 is ID of wall switch
-- Wall switch button 3 single click (1) = 31
-- Wall switch button 3 double click (2) = 32
local button = tonumber(fibaro:getValue(141, "sceneActivation"))
if button == 11
then
fibaro:call(70, "setValue", "60") -- Sängbordslampor
end
if button == 12
then
fibaro:call(142, "turnOn") -- Läslampa Vänster
end
if button == 31
then
fibaro:call(9, "turnOff") -- Taklampa
fibaro:call(48, "turnOff") -- Fönsterbelysning
fibaro:call(70, "turnOff") -- Sängbordslampor
fibaro:call(142, "turnOff") -- Läslampa Vänster
end
if button == 21
then
fibaro:call(48, "turnOn") -- Fönsterbelysning
fibaro:call(9, "setValue", "60") -- Taklampa
end
if button == 41
then
fibaro:call(9, "turnOff") -- Taklampa
fibaro:call(48, "turnOff") -- Fönsterbelysning
fibaro:call(70, "turnOff") -- Sängbordslampor
fibaro:call(142, "turnOff") -- Läslampa Vänster
end
-- trippelklick, 43?
Medlem
· Stockholm
· 207 inlägg
Äntligen fått min HC2.
Har en gammal mjukvara. Ska jag uppdatera till den senaste?
Har en gammal mjukvara. Ska jag uppdatera till den senaste?
3.590 är senaste stabila. Det finns en 3.591 beta som inte verkar vara tillgänglig längre som verkar ha varit stabil. Men allt efter detta är högriskprojekt. 4.018 Beta fungerar för vissa, men vissa vägrar (som jag - men jag är konservativ pga alla j*vla buggar som finns).
Min rekommendation är 3.590 - men vill du spela 4.018 Beta.
Jag kan inget annat än att hålla med bamsefar, jag uppdaterade till 4.017 betan utan att riktigt ha pejl på vad det skulle innebära. Jäklar vad buggigt jag upplevde det vara, andra här hade inte fullt så stora problem men jag ser nu att ett av felen jag hade och anmälde som en bugg blev rättat till 4.018.Bamsefar skrev:3.590 är senaste stabila. Det finns en 3.591 beta som inte verkar vara tillgänglig längre som verkar ha varit stabil. Men allt efter detta är högriskprojekt. 4.018 Beta fungerar för vissa, men vissa vägrar (som jag - men jag är konservativ pga alla j*vla buggar som finns).
Så jag kommer hålla mig ifrån fibaros beta versioner i framtiden då dom verkar vara mer i alpha än beta när dom släpps.