Tobiasfranzen77 skrev:
Så länge jag förses med fina tillbehör så sitter jag gärna i klorna;)

Men skillnaden på HC2 och lite?
http://www.vesternet.com/fibaro/fibaro-home-controller-comparison
Där har du en lista på skillnaderna,

Den största verkar ju vara avsaknaden av scriptspråket LUA. Dvs du blir begränsad till deras grafiska scen programering.

Sen fick jag för mig att det skulle vara någon sorts moln tjänst inblandad men verkar det ju inte vara.

Nu har jag ingen aning av vad lua är. Så jag vet inte vad jag säger nej till om jag skulle välja lite.

Är det någon som har Lite som skulle kunna yttra sig?
Kanske fel tråd med tanke på titeln;)
Bilder på hur appen ser ut?
Nåt jag saknar är ju att man inte kan sätta timers eller regler som det heter på zipaspråk via appen.

Tobiasfranzen77 skrev:
Nu har jag ingen aning av vad lua är. Så jag vet inte vad jag säger nej till om jag skulle välja lite.

Är det någon som har Lite som skulle kunna yttra sig?
Kanske fel tråd med tanke på titeln;)
Bilder på hur appen ser ut?
Nåt jag saknar är ju att man inte kan sätta timers eller regler som det heter på zipaspråk via appen.
Köp inte en lite. LUA behövs för att det verkligen ska fungera. Exempelvis kan man inte tända lampor en viss tid före solnedgång om man inte ändrar lite i koden som genereras i det grafiska gränssnittet. Lite är väldigt väldigt basic.

Tobiasfranzen77: Om du verkligen vill integrera dina saker såsom du beskriver, så kommer du nog tvingas ha en HC2 för att få det riktigt fint och smidigt. Inte för att Fibaro är perfekta - det är dom inte - men jag böt från Vera Lite i början av året om jag minns rätt. Har inte ångrat det bytet en enda dag, och jag kör alltså alla lampor/termostater/sensorer/stereo/hemmabio osv med den, i kombo med iRule förvissor (iRule har jag för att få snygg fjärr i plattor och mobiler).

iSnobben skrev:
Köp inte en lite. LUA behövs för att det verkligen ska fungera. Exempelvis kan man inte tända lampor en viss tid före solnedgång om man inte ändrar lite i koden som genereras i det grafiska gränssnittet. Lite är väldigt väldigt basic.
Just den biten är löst i nästa firmware version, men ja lua är nödvändigt om man vill göra lite mer avancerade scener.

Ja framförallt när tvingas stapla tester på varandra som exempelvis:

OM ljussensor < 240 OCH GlobalVariabel = "DAG" ELLER GlobalVariabel = "MIDDAG" DÅ osv..

I GUI koden blir det sådär, och när man sedan kör koden kommer det inte alls uppföra sig som man tror utan det blir:

OM ( ljussensor < 240 OCH GlobalVariabel = "DAG" ) ELLER GlobalVariabel = "MIDDAG" DÅ osv..

Men troligen menade man:

OM ljussensor < 240 OCH ( GlobalVariabel = "DAG" ELLER GlobalVariabel = "MIDDAG" ) DÅ osv..

Men si det stöds inte i GUI versionen, utan man tvingas ned i LUA kod - nu är inte LUA direkt svårt, men som sagt, flexibilitet är det inte i GUI gränssnittet...

Bamsefar skrev:
Tobiasfranzen77: Om du verkligen vill integrera dina saker såsom du beskriver, så kommer du nog tvingas ha en HC2 för att få det riktigt fint och smidigt. Inte för att Fibaro är perfekta - det är dom inte - men jag böt från Vera Lite i början av året om jag minns rätt. Har inte ångrat det bytet en enda dag, och jag kör alltså alla lampor/termostater/sensorer/stereo/hemmabio osv med den, i kombo med iRule förvissor (iRule har jag för att få snygg fjärr i plattor och mobiler).
iRule såg ju juste ut! Men då är den helt separat ifrån fibaron, så du styr lampor och annat med fibAro och sen tv/stereo med irule och en ir blasten ifrån global cache?

Njae - jag styr allt från Fibaron eller från iRule ;-)

Låt mig snabbförklara: Min Fibaro styr ALLT, sedan har jag byggt en snyggare fjärr i iRule som "trycker" på knappar i Fibaro'n, antingen på lampor eller VDn (Virtuella Device - dom har jag alltså för förstärkaren, projektorn, dvs media spelare osv - en VD för varje enhet och sedan har jag en topp VD som kapslar in alla dessa enheter så det blir smidigt och det är denna VD enhet som jag anropar från min iRule installation). Dvs jag använder enbart iRule för att ha ett snyggt, WAF if you like, gränssnitt - men all logik sitter i min HC2.

Bamsefar skrev:
Njae - jag styr allt från Fibaron eller från iRule ;-)

Låt mig snabbförklara: Min Fibaro styr ALLT, sedan har jag byggt en snyggare fjärr i iRule som "trycker" på knappar i Fibaro'n, antingen på lampor eller VDn (Virtuella Device - dom har jag alltså för förstärkaren, projektorn, dvs media spelare osv - en VD för varje enhet och sedan har jag en topp VD som kapslar in alla dessa enheter så det blir smidigt och det är denna VD enhet som jag anropar från min iRule installation). Dvs jag använder enbart iRule för att ha ett snyggt, WAF if you like, gränssnitt - men all logik sitter i min HC2.
Hur mycket kan du styra på det här sättet är det bara på och av eller kan du göra mer?

Är det någon mer än jag som inte kommer åt sin HC2 via appen just nu?

iSnobben skrev:
Hur mycket kan du styra på det här sättet är det bara på och av eller kan du göra mer?
Jag styr ALLT, och då menar jag ALLT.

Inklusive scener som "Starta projektor, sänk filmduk, start förstärkare mer mera, välj ingång för det media du vill titta på, tona ut eller släck lampor" - och just lampor styrs även beroende på tid på dygn och hur ljust det är ute osv. Dvs det finns regler som påverkar regler, och tar hänsyn till jag tror det är 5 eller 6 olika variabler, plus några sensorer...

• Gilla
McCullogh
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
Jag styr ALLT, och då menar jag ALLT.
Coolt! Behöver man ha några speciella grejer eller funkar det via IR eller radio på något sätt?

iSnobben skrev:
Coolt! Behöver man ha några speciella grejer eller funkar det via IR eller radio på något sätt?
Jag har en GlobalCache GR-100 (tror jag den heter) som har IR/RS-232/reläer som hjälper till med det som inte har IP-styrning (vilket det mest har, men inte allt). Jag matar alltså in IR-koderna, i de fall det behövs, i en VD (VirtuelDevice) i HC2 per "knapp" jag behöver simulera, och sedan har jag alltså en "fjärr" i form av en VD i HC2. Mycket smidigt!

Bamsefar skrev:
Jag har en GlobalCache GR-100 (tror jag den heter) som har IR/RS-232/reläer som hjälper till med det som inte har IP-styrning (vilket det mest har, men inte allt). Jag matar alltså in IR-koderna, i de fall det behövs, i en VD (VirtuelDevice) i HC2 per "knapp" jag behöver simulera, och sedan har jag alltså en "fjärr" i form av en VD i HC2. Mycket smidigt!
Det låter ju faktiskt som något man skulle ta och kolla lite mera på 😃 Hatar att jag behöver 4st fjärrkontroller + tangentbord och mus som det är just nu. Kan iRule även styra datorn?

Bamsefar skrev:
Det låter ju riktigt bra, precis som jag vill ha det. Har gr-100 en ir sändare eller kan man koppla in fler? Tänkte eventuellt styra en luftvärmepump och den står inte direkt på samma ställe som tv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.