193 339 läst · 957 svar
193k läst
957 svar
Festool - Nya verktyg!
Nya verktyg presenterade
Ny batteri sänkis :
Nya skruvdragare :
Det nya är Kickback-stop på både såg och dragare.
Ny batteri sänkis :
Nya skruvdragare :
Det nya är Kickback-stop på både såg och dragare.
Tydligen en ny vanlig sänksåg också.
https://www.festool.se/produkter/nyheter/nyheter/576703---ts-55-febq-plus#Översikt
https://www.festool.se/produkter/nyheter/nyheter/576703---ts-55-febq-plus#Översikt
Lite märkligt att de inte integrerade kick-back stop i den nätdrivna sänksågen. Det är ju i kraftigare maskiner de behövs bäst. Varför inte borstfritt? Jag har visserligen redan fem skensågar, så för mig är det inte aktuellt med en sjätte. Men jag kan vara kritisk ändå. ”That’s what I do!”
Det är ju inget hopp att gå från 5 till 6.mattiasp skrev:
Knappt märkbart
Men jag håller med dig, står att nya TS ska såga dubbelt så snabbt, men är fortfarande 1200watt.
Konstigt hur man lyckas med det.
Står även att det ska vara nya klingor på den, men att lansera det som en ny?
G Gryttjesbo skrev:
Dubbelt så snabbt låter intressant!G Gryttjesbo skrev:
Klingorna till HK-sågarna är märkbart snabbare. Jag antar att de utvecklades för att ge batteriversionen rimliga prestanda. I närversionen är klingorna väldigt lättdrivna och snabba. Jag gissar att de har tagit fasta på det och gjort en TS där de nya klingorna passar.Daniel_N skrev:
-Jag kan också vara ute och cykla. Har inte detaljstuderat än
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Något jag sett skrivas många gånger är att det blir för wobbligt med tunnare klingor och därmed sämre resultat. Det är väl sant när man går mot ytterligheter men Mafell har ju 1,85 mm klingor, iaf på de sågar jag har, och det finns verkligen inget att klaga på gällande kvaliteten på sågsnittet. Har även kört med 1,65 mm i handcirkeln på skena och inte heller där haft några problem.mattiasp skrev:Klingorna till HK-sågarna är märkbart snabbare. Jag antar att de utvecklades för att ge batteriversionen rimliga prestanda. I närversionen är klingorna väldigt lättdrivna och snabba. Jag gissar att de har tagit fasta på det och gjort en TS där de nya klingorna passar.
-Jag kan också vara ute och cykla. Har inte detaljstuderat än
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Har suktat efter en OF 1010 sen i Julas, men varje gång jag okllar så står det 3-4 veckor leveranstid.. Börjar fundera på om det är en ersättare på ingång, eller om Festool bara har lite leveransproblem under Corona eran som många andra? Vill ju ogärna köpa en från dom dyrare ställena som har kvar på lager om det är en ersättare på ingång..
Ni som är Festool nördar, några rykten?
Kollade på proffsmagasinet dom hade 1 hemmaK KjellTimell skrev:Har suktat efter en OF 1010 sen i Julas, men varje gång jag okllar så står det 3-4 veckor leveranstid.. Börjar fundera på om det är en ersättare på ingång, eller om Festool bara har lite leveransproblem under Corona eran som många andra? Vill ju ogärna köpa en från dom dyrare ställena som har kvar på lager om det är en ersättare på ingång..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 216 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 216 inlägg
Vi hade inbrott på jobbet i början på januari och det som handlarna inte har på lager har varit svårt att få tag i. Väntar fortfarande på tre dammsugare och fem slipmaskiner.K KjellTimell skrev:Har suktat efter en OF 1010 sen i Julas, men varje gång jag okllar så står det 3-4 veckor leveranstid.. Börjar fundera på om det är en ersättare på ingång, eller om Festool bara har lite leveransproblem under Corona eran som många andra? Vill ju ogärna köpa en från dom dyrare ställena som har kvar på lager om det är en ersättare på ingång..
Verktygstokig
· Blekinge
· 39 inlägg
Har beställt en slipmaskin från proffsmagasinet, visade sig vara 2 månader leverans på den. Har inte sett några andra butiker ha den i lager heller så får väl snällt vänta.
Jag väntar på grejer från både Bosch och Festool som skjutits upp ett flertal gånger vid det här laget. Proffsmagasinet och Toolab.K KjellTimell skrev:Har suktat efter en OF 1010 sen i Julas, men varje gång jag okllar så står det 3-4 veckor leveranstid.. Börjar fundera på om det är en ersättare på ingång, eller om Festool bara har lite leveransproblem under Corona eran som många andra? Vill ju ogärna köpa en från dom dyrare ställena som har kvar på lager om det är en ersättare på ingång..