194 229 läst · 957 svar
194k läst
957 svar
Festool - Nya verktyg!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 894 inlägg
Har 3 knackar jag jämfört lite.
Makita LXDT01
Makita DTD155
Festool TID18
Alla är brushless och 18V.
T01 har gått ett garage och ett husbygg. Ordentligt inkörd mao men fullt fungerande. 155 är inte så mycket använd. Den köptes mest för att det var så bra pris och paket med kruvdragare och 2st 1850 batterier.
Generellt kan sägas att 155 är lättast och smidigast av de 3. TID skönast känsla i avtrycket och högst rpm. Låter även högst.
T01 känns mest slitvarg av de 3 men det är nog mest en personlig preferens.
TID är klart klumpigast av de 3.
Lite bilder och en video... (samma inställning på maskinerna i videon= max rpm)
Makita LXDT01
Makita DTD155
Festool TID18
Alla är brushless och 18V.
T01 har gått ett garage och ett husbygg. Ordentligt inkörd mao men fullt fungerande. 155 är inte så mycket använd. Den köptes mest för att det var så bra pris och paket med kruvdragare och 2st 1850 batterier.
Generellt kan sägas att 155 är lättast och smidigast av de 3. TID skönast känsla i avtrycket och högst rpm. Låter även högst.
T01 känns mest slitvarg av de 3 men det är nog mest en personlig preferens.
TID är klart klumpigast av de 3.
Lite bilder och en video... (samma inställning på maskinerna i videon= max rpm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hej! Är det någon som vet varför Festool slutade med cms-of för handöverfräsar?
Har precis införskaffat mig en fräs och tycker att systemet är ju kanon! Men så lyckas jag inte såna här till salu....
Har precis införskaffat mig en fräs och tycker att systemet är ju kanon! Men så lyckas jag inte såna här till salu....
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Denna T18 släpps nu i USA.. Ej Centrotec
https://toolguyd.com/festool-cordle...euMAuQB_cOi4iwOctnkdiZLfqMMJe8j2Q7hRzUWLcWf_s
https://toolguyd.com/festool-cordle...euMAuQB_cOi4iwOctnkdiZLfqMMJe8j2Q7hRzUWLcWf_s
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja precis.. Dock är priset på denna 199 dollar naken och 299 i kit så det är väll därför kanske dom vill ha en instegsmodell..norrbottenssnickaren skrev:
men avsaknaden av centrotec kändes lite dumt.
Undra om detta är nåt som kommer här med?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
vet att de kastade festool sandare efter folk ngt år i staterna för skit och ingenting... det erbjudandet kom inte hit iaf. Men man kan ju alltid ta hem själv.P pleqtiz skrev:
Festool har slutat med semistationära maskiner p.g.a. de uppfyller inte nya säkerhetskraven. Det är inte själva modulen som är problemet utan det är grundenheten, d.v.s. CMS-GE, då dess ben anses vara för klena. I och med att Festool har systemtänk så blir det svårt att byta ut CMS-GE.Jurij The Fury skrev:
Är det anledningen?End skrev:
Känns som att det vore enkelt att åtgärda benen.
Läste på FTG att det handlar om när man sätter en maskin i ett bord så räknas det enligt nya eu-krav som en stationär maskin och ska då ha vissa fungerande säkerhetsspärrar med avstängning etc, detta kan kopplas förbi genom att bara plugga in maskinen direkt i vägguttaget och inte genom cms-bordet,
Vågar inte säga om detta är anledningen eller inte då det fortfarande säljs en del fräsbord av andra tillverkare.
Jag skulle verkligen behöva en cms-of modul men hittar tyvärr ingenstans... har ni kanske tips?End skrev:
Finns tre alternativ.Jurij The Fury skrev:
1. Om någon butik har kvar någon lagerförd CMS-OF (alternativt kolla med någon handlare om Festool fortfarande har kvar någon)
2. Begagnat
3. Köpa lösa delar via festool's reservdelsservice.
Har precis kollat upp med festool om att köpa det som reservdelar, hela rubbet landade på 13 ink moms. När dem såldes här i Sverige så låg modulen på runt 6. Det var skillnad va?Jckssn skrev:
Tror du att någon svensk återförsäljare kan ha kvar en en modul?
Har du kanske tips på några utländska sidor där man kan handla sådana här grejer?
Vem har du kollat det med.
Jag fick idag svar på en mailförfrågan om precis samma sak, alltså om jag kan köpa delar till cms systemet som reserv delar o svaret av festool var att det finns endast enstaka reservdelar som skruvar o muttrar att köpa.
Jag fick idag svar på en mailförfrågan om precis samma sak, alltså om jag kan köpa delar till cms systemet som reserv delar o svaret av festool var att det finns endast enstaka reservdelar som skruvar o muttrar att köpa.
Den informationen jag har fått är att CMS följer inte de nya EU normerna för stationära maskiner.
CMS sålde ganska dåligt så de valde att hoppa över uppdateringen.
De har dock ändrat på CS70 och 50 med breddade hjul samt att dessa ska vara fastmonterat.
Även TKS80 har hjul fast.
CMS sålde ganska dåligt så de valde att hoppa över uppdateringen.
De har dock ändrat på CS70 och 50 med breddade hjul samt att dessa ska vara fastmonterat.
Även TKS80 har hjul fast.
Jag ringde till toolab och hörde med dem. Det går inte att köpa hela kitet men det går tydligen plocka ihop ett kit om man köper en massa reservdelar och då blir kostnaden skyhög.A aunnr1 skrev: