194 232 läst · 957 svar
194k läst
957 svar
Festool - Nya verktyg!
Fick mail igår av Toolab att man fått in TID 18 i lager nu, så jag beställde en basic med batterikampanjen.
Hoppas att den anländer under nästa vecka.
Edit:
Tänkte köpa lokalt först, tidigare har Bygma haft Festool här i Piteå och det har fungerat klockrent, nu har dock Beijer tagit över Festool och jag var in för att se om man kanske fått in några maskiner där.
Det fanns varken folk runt "proffsdisken" i kassan eller ute i butiken, efter 10min tappade jag suget att handla av någon som bevisligen inte har för avsikt att sälja så det blev att köpa det av toolab istället.
Hoppas att den anländer under nästa vecka.
Edit:
Tänkte köpa lokalt först, tidigare har Bygma haft Festool här i Piteå och det har fungerat klockrent, nu har dock Beijer tagit över Festool och jag var in för att se om man kanske fått in några maskiner där.
Det fanns varken folk runt "proffsdisken" i kassan eller ute i butiken, efter 10min tappade jag suget att handla av någon som bevisligen inte har för avsikt att sälja så det blev att köpa det av toolab istället.
Den där fs-wa verkar vara populär. Skulle inte någon som har köpt den kunna göra en mätning av exaktheten på den? Jag är lite nyfiken på den, men tycker den är lite dyr för att chansa på att den ger tillräckligt räta vinklar.
Naturligtvis beställd men ännu ej levererad.P pyro skrev:
Det var tydligen lite leveransproblem med den. Men jag ska försöka komma ihåg att återkoppla när jag fått den, annars får du stöta på. Du kan ju också själv komma förbi vid tillfälle och kontrollmäta den om du vill.
EDIT: Mina förväntningar är att den ska hålla "byggkvalite" så jag har ingen egentlig förhoppning om att den ska hålla "möbelkvalite" även om det hade varit väldigt trevligt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Har den och monterar kök kapar takanslutningar. Har inte mätt på den men den är tillräckligt exakt för mina krav.P pyro skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja nu när du säger det! Är samma i min Makita 171 Knack, dock är bitsen bra men att de ska fastna är lite drygt :/richardtenggren skrev:
Om det är samma manick som görs av TSO, så har jag mätt upp min TSO till 90+/- 0,0065°. Man måste vara noga med att det inte kommer en massa fnas på anliggningsytorna.jac skrev:Naturligtvis beställd men ännu ej levererad.
Det var tydligen lite leveransproblem med den. Men jag ska försöka komma ihåg att återkoppla när jag fått den, annars får du stöta på. Du kan ju också själv komma förbi vid tillfälle och kontrollmäta den om du vill.
EDIT: Mina förväntningar är att den ska hålla "byggkvalite" så jag har ingen egentlig förhoppning om att den ska hålla "möbelkvalite" även om det hade varit väldigt trevligt.
Den ser jäkligt bra ut.
Visa bilaga 403262
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 403262
Tyvärr säger inte det där så mycket. Dels kan det vara spel i fastsättningen som märks när man sätter den mot och det är först på en längre sträcka som man kan se diffen. Gör ett kap på 0,6-0,8 meter och så mäter du med triangel(6 och 8 dm på sidorna samt 10 dm för hypotenusan) för att se om det är vinkelrättbulleribock skrev:
Visst skulle t.e.x repeterade kap som vart och ett bygger på felen, vara bra för att kolla skena och vinkel som system.L Lovan83 skrev:Tyvärr säger inte det där så mycket. Dels kan det vara spel i fastsättningen som märks när man sätter den mot och det är först på en längre sträcka som man kan se diffen. Gör ett kap på 0,6-0,8 meter och så mäter du med triangel(6 och 8 dm på sidorna samt 10 dm för hypotenusan) för att se om det är vinkelrätt
Men det gäller min skena.
Jag har verifierat skena mot anhåll med en 00 klassad maskinvinkel i motljus, detta är tillräckligt för mig initialt.
Det här är nog samma skit som festools, jag räknar med samma utfall, då grunkan är bearbetad i en uppspänning, så utfallet blir (för träprecision) exakt den samma från batch till batch.
Konstruktionen är den samma, men tillverkad i en annan fabrik. Det betyder att tolleranserna i tillverkningen kan vara andra.bulleribock skrev:
Superbra film. Det var precis det här jag letat efter, men inte lyckats hitta.bulleribock skrev:
Hade varit intressant med en jämförelse för att se om festools håller samma tolerans.
Troligen....
Samma CNC-fil, men maskiner från den gamla världen, det borde vara gynnsamt.
Samma CNC-fil, men maskiner från den gamla världen, det borde vara gynnsamt.