Hej! Förra veckan skulle jag kicka igång odlingssäsongen genom att sätta på värme i växthuset. Jag satte ut två värmefläktar men vaknade sedan till ett iskallt hus. Huvudströmbrytaren hade löst ut. Jag fick byta en av huvudsäkringarna och återställa bergvärmeanläggningen samt en till propp. Efter det fick vi värme i huset, men saknar fortfarande ström i växthus, ute belysning och dammpumpen går inte.
Dammpumpen har en egen ”säkring” i modernare variant men den har inte löst ut. Samtliga proppar är kollade och bytta.
Vad kan vara felet? Vad är det jag missar?
Det verkar bara vara grejerna utomhus som inte fungerar
Dammpumpen har en egen ”säkring” i modernare variant men den har inte löst ut. Samtliga proppar är kollade och bytta.
Vad kan vara felet? Vad är det jag missar?
Det verkar bara vara grejerna utomhus som inte fungerar
Är du säker på att alla huvudsäkringar är hela nu?
Kan du ha någon undercentral eller liknande med en säkring som du inte har återställt?
Kan du ha någon undercentral eller liknande med en säkring som du inte har återställt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 120 inlägg
Vid överlast kan "pluppen" bak på en smältsäkring fortfarande sitta kvar. Man behöver ta ut den och känna ifall pluppen verkligen sitter fast.
Även moderna dvärgbrytare kan lösa ut utan att vippan faller, dock ovanligt. Där gäller att fälla ned den i botten och sedan fälla upp igen.
Lärdomen är att ni behöver räkna på effekten och se över er övriga belastning i huset innan ni pluggar i två värmefläktar. Jag gissar att dessa tillsammans drar 3-4 kW. Man drar aldrig igång så hög effekt i en bostad utan att kolla runt först. 3.6 kW är max vad en 16 A säkring klarar av. Ni kanske försökte sprida lasten på två faser? Det är möjligt att ni redan utan dessa fläktar har en överbelastning i anläggningen.
Även moderna dvärgbrytare kan lösa ut utan att vippan faller, dock ovanligt. Där gäller att fälla ned den i botten och sedan fälla upp igen.
Lärdomen är att ni behöver räkna på effekten och se över er övriga belastning i huset innan ni pluggar i två värmefläktar. Jag gissar att dessa tillsammans drar 3-4 kW. Man drar aldrig igång så hög effekt i en bostad utan att kolla runt först. 3.6 kW är max vad en 16 A säkring klarar av. Ni kanske försökte sprida lasten på två faser? Det är möjligt att ni redan utan dessa fläktar har en överbelastning i anläggningen.
Jag är helt inkompetent när det gäller detta, och uppenbarligen har jag inte återställt allaDowser4711 skrev:
Det som är märkligt är att den till våra dammar inte löst ut, det vet jag exakt vilken det är då vi haft problem med dem tidigare - och ändå fungerar inte det uttaget heller (uttaget som dammpumpen är kopplad till).
Får nog bli att ringa en elektriker imorgon…
Tack snälla för utförligt svar! Ska genast testa ovan. Och genast sluta med överbelastning!Bo.Siltberg skrev:
Vid överlast kan "pluppen" bak på en smältsäkring fortfarande sitta kvar. Man behöver ta ut den och känna ifall pluppen verkligen sitter fast.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 120 inlägg
Om du inte har något gömt säkringsskåp så kan ju överbelastningen ha skadat någon förbindelse. Då får man börja mäta spänningen från centralen och utåt till dess att man hittar felet.
Tack snälla för hjälpen! Jag tror att jag har hittat en felande källa i en jordfelsbrytare som verkar ha gått sönder i garaget. Visste inte ens om att den fanns innan idag. Elektriker är beställd.Bo.Siltberg skrev:
Har den "gått sönder" som i att den inte går att återställa?C Christine A skrev:
I så fall kan det ju helt enkelt vara något som är inkopplat som är problemet.
Testa att koppla ur allt som du tror sitter under den jordfelsbrytare och se om det fungerar
Jag har tryckt på den blå knappen, men inget alls händer. På de övriga jag har löser den ut när trycker på den. Då tog jag för givet att den gått sönder, men vad vet jag 🤷♀️🫣Dowser4711 skrev:
Är den vita spaken uppfälld och stannar kvar när du trycker på den blå knappen?
I så fall har du nog hittat boven ja och elektrikern byter den fort och tämligen billigt.
(Allt är relativt...)
I så fall har du nog hittat boven ja och elektrikern byter den fort och tämligen billigt.
(Allt är relativt...)
Klicka här för att svara